به بهانه روز انیمیشن؛

انیمیشن دنیایی خیال انگیز و رنگارنگ

انیمیشن دنیایی خیال انگیز و رنگارنگ

لباس دونی: اصفهان سینما همیشه دری بوده است به سمت خیال و رویا؛ دری که خودرا از آن به دنیایی وارد می نماییم تا برای لحظاتی از زندگیِ کسل کننده روزمره دور بمانیم، اما در کنار سینما، صنعتی زیباتر، هیجان انگیزتر و بی حد و مرزتر به نام انیمیشن وجود دارد، صنعتی که دری است به سمت دنیایی به شدت خیالی تر، رنگارنگ تر و جذاب تر...



شاید روزی که «زیناس وینزر مک کی» در سال ۱۹۰۵ برای اولین بار شخصیت جذاب «نمو کوچولو» را ارائه کرد، تصور این را نداشت که یک روز این شخصیت به ایجاد صنعت عظیم انیمیشن همراه با کمپانی های بزرگِ انیمیشن سازی منتهی شود و دنیای دیگری را پیش روی جهان قرار دهد. دنیایی که در آن هیچ حد و مرز و محدودیتی برای رویاپردازی و خلق لحظات لذت بخش وجود ندارد و امروز از «پیکسار» تا «ایلومینیشن» و از «والت دیزنی» و «لایکا» و برادران وارنر، همه استودیوها اهتمام کرده اند که در قالب دنیای رویایی و زیبایشان، لحظاتی ماندگار را در ذهن مخاطب حک کنند.

مشکلات مالی؛ چالش جدی انیمیشن کاران

صنعت انیمیشن یا پویانمایی در ایران نیز مانند کشورها پیشرفت هایی داشته و به ویژه در سالهای اخیر خودرا با ساخت فیلم های سینمایی به دوستداران این حوزه نشان داده است. ابوالقاسم نظرپور، پیشکسوت هنر انیمیشن معتقد می باشد که انیمیشن در ایران حرکت روبه جلو دارد و جوانانی که به این حوزه ورود کرده اند با ایجاد تغییر و تحول در رشته انیمیشن درحال رشد و پیشرفت هستند.

او به ایسنا می گوید: در اصفهان نیز به همین صورت هنرمندان خوبی در این رشته فعالیت می نمایند و پیشرفت بسیار خوبی داشته اند، اما عدم حمایت مالی فعالیت آنها را با چالش مواجه می کند.

نظرپور که ۴۸ سال سابقه فعالیت در رشته انیمیشن و ساخت نخستین تیتراژ برنامه کودک صداوسیما را در کارنامه دارد، یادآوری می کند: باتوجه به هزینه بر بودن این هنر، گروه هایی که برای تولید انیمیشن ایجاد می شوند هم هزینه های جاریِ کار و هم حق الزحمه افراد را پیش رو دارند و مشکل تامین این مبالغ برای آنها از یک سو و عدم حمایت مالی از طرف دیگر، تولید کار را با چالش جدی مواجه می کند و درعین حال این مشکلات مالی موجب مهاجرت هنرمندان و پراکنده شدن تیم ها می شود.

هزینه کم تولید، مزیت انیمیشن در ایران

احسان سراهیان، فعال حوزه انیمیشن و هنرهای دیجیتال، مدیرعامل استودیو هوگو و آسیفا اصفهان نیز در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه هنر انیمیشن، ترکیبی از نمایش و هنرهای تجسمی است، بیان می کند: ما از یک سو نقاش، گرافیست، طراح و حتی مجسمه ساز و از طرف دیگر خیلی از خاصیت های اثر سینمایی را داریم. انیمیشن زمانی به عنوان یکی از هنرهای زیرگروه سینما شناخته می شد، اما هم اکنون به دلیل ماهیت بین رشته ای، به عنوان یک هنر مستقل شناخته می شود. برخی قدمت این هنر را به دوران باستان نسبت می دهند که علت آن کشف آثار و کوزه هایی با تصاویر فریم به فریم است که در زمان حرکت کوزه، متحرک به نظر می رسند، عده ای نیز خاستگاه این هنر را اسباب بازی هایی می‎دانند که قبل از ایجاد سینما در سده ۱۸ و ۱۹ میلادی در اروپا تولید شده بود، اما بسیاری ازجمله خود من بر این عقیده اند که انیمیشن به مفهوم امروزی آن پس از ایجاد سینما و وسایلی چون آپارات، پروژکتور و دوربین به وجود آمد و هم اکنون با ورود حوزه دیجیتال به انیمیشن امکانات بسیاری در اختیار این هنر قرارگرفته و اگر کامپیوتر و نرم افزار نبود بطور قطع شاهد تولید آسان این حجم از آثار نبودیم.

او معتقد است: مهم ترین مزیت انیمیشن در ایران این است که باتوجه به وابستگی زیاد این حوزه به نرم افزار، در ایران از نرم افزارهایی بسیار گران با هزینه اندک استفاده می شود از طرف دیگر نیروی کار ارزان، هزینه تولید را در ایران به شدت کاهش داده است.

جای خالی آموزشگاه ها و آکادمی های تخصصی

سراهیان درعین حال به مشکلات این حوزه نیز چنین اشاره می کند: محدودیت تعداد آموزشگاه ها، آکادمی ها و دانشگاه هایی که هنرمند این رشته را تربیت کند موجب کاهش نیروی کار متخصص می شود، از طرف دیگر این هنر به دلیل ارتباط قسمتی از آن به رشته آی تی مثل رشته های نرم افزاری قابلیت برخورداری از ارتباطات جهانی و دریافت سفارش های بین المللی را دارد، اما شرایط این همکاری ها به دلیل تحریم، مشکلات اینترنت و تحریم های بانکی فراهم نیست و همین موضوع سبب شده که خیلی از دوستان تنها برای افتتاح حساب به خارج از کشور بروند تا بتوانند با کشورهای خارجی همکاری یا سفارش خارجی دریافت نمایند.

این فعال هنرهای دیجیتال می گوید: مطمئناً در کشور ما نیز مثل همه کشورها کار و پیشرفت صورت می گیرد، مثل همه دنیا در ایران هم جاده ایجاد می شود و تکنولوژی مثل همه کشورها دیر یا زود به ایران نیز می رسد اما چند نکته وجود دارد؛ اول این که آیا سرعت پیشرفت ما با دنیا هماهنگ است یا خیر؟ پاسخ این سؤال ازنظر من منفی است، پیشرفت هایی هم انجام شده به دلیل پیشرفت های تکنولوژیک و نرم افزاری ایجادشده در دیگر کشورها است که به دلیل استفاده رایگان از این نرم افزارها کیفیت کار ما نیز رشد داشته، نکته بعد این که در منطقه خاورمیانه، ایران نخستین کشوری بود که به حوزه انیمیشن ورود کرد و ترکیه و مصر پس از ما به این حوزه ورود کردند، بدین سبب به لحاظ جشنواره های مختلف برگزارشده دراین زمینه و چند دهه تجربه کشور در رشته انیمیشن، سرعت رشد ما مناسب نبوده و کشورهایی چون ترکیه و امارات با وجود شروع دیرهنگام امروز از ما پیشی گرفته اند.

مهاجرت بلای جان انیمیشن ایران

مدیرعامل آسیفای اصفهان، نبودن آموزشگاه ها و آکادمی های حرفه ای در این عرصه را علت هدر رفت انرژی و افزایش آزمون وخطا در کارها می داند و می گوید: البته افرادی هم هستند که دوره های آموزشی خارج از کشور را گذرانده و با کار در کشور تجربیات خودرا منتقل کردند بااین وجود با در نظر گرفتن قدمتی که داریم و سرعت پیشرفت این هنر در دنیا، می توانیم بگوییم سرعت کمی داریم؛ البته نسبت جمعیت ما هم موضوع مهمی است برای اینکه از کشوری با ۸۰ میلیون جمعیت سرعت پیشرفت بیشتری انتظار می رود، این در شرایطی است که یکی از معضلات مهم این رشته مسئله نیروی کار است چونکه باتوجه به مهاجرپذیر بودن این رشته و وجود مشاغل بسیار در دیگر کشورها مهاجرت با شدت زیاد به انجام می رسد و همین سبب شده که تیم تولید مجبور باشند بخش زیادی از نیروی کار را در حین تولید آموزش دهند که این مساله هم بر کیفیت کار و هم بر هزینه ها تأثیر گذاشته و روند تولید را فرسایشی می کند.

اصفهان، قطب صادرات نیروی کار به تهران و جهان

سراهیان می گوید: به اذعان خیلی از فعالین این حوزه، امروز اصفهان به قطب صادرات نیرو به تهران و خارج از کشور تبدیل گشته، اما در مقام مقایسه با کل کشور پس از تهران که تمرکز و انباشت امکانات را دارد. اصفهان ازجمله استانهای فعال شناخته می شود اما به نسبت جمعیت و شرایط، تولیدات کمی داریم چونکه اغلب افراد به تهران یا کشورهای خارجی مهاجرت می کنند. هم اکنون ۳ یا ۴ استودیوی تولید انیمیشن فعال که بطور مستقیم و تنها در حوزه انیمیشن فعالیت کنند در اصفهان وجود دارد که آنها هم استودیوهای کوچک چندنفره هستند که با مجموع آنها هنوز شرایط اصفهان درخور جمعیت و استعدادهای این استان نیست.

او معتقد است: اگر شرایطی فراهم می شد تا نیروهایی که در این شهر پرورش پیداکرده و حالا در تهران یا خارج از کشور به سر می برند، در اصفهان می ماندند، اصفهان امروز توان رقابت با تهران را در بسیاری ابعاد داشت.

مدیرعامل استودیو هوگو یکی دیگر از مشکلات این رشته را وابسته بودن حجم زیادی از تولیدات به سفارش های دولتی می داند که آن هم بیشتر در صداوسیمای مرکزی تهران متمرکز است و همین محدودیت ها موجب می شود افراد فعال در این رشته به برای دریافت سفارش های و فعال ماندن به تهران مهاجرت کنند.

بازار انیمیشن در اصفهان محدود است

سراهیان می گوید: میزان تمایل به این رشته بالاست و ۳ سال پیش در جلسه ای عنوان شد که ۵۰۰ نفر هنرجو و دانشجو در اصفهان رشته انیمیشن را دنبال می کنند، اما متأسفانه بازار کار این رشته در اصفهان به این میزان گسترده نیست و از این تعداد بصورت خوش بینانه شاید ۷۰ یا ۸۰ نفر در اصفهان مشغول به کار شوند بدین سبب باتوجه به این آمار و شناخته شدن رشته انیمیشن، تدریس در هنرستان ها، امکان ادامه تحصیل در مقطع ارشد و وجود استودیو می توان نتیجه گرفت که علاقه و استقبال خوبی از این رشته صورت می گیرد، اما ورود برخی از فارغ التحصیلان به جامعه، عدم حضور آنها در بازار کار حرفه ای و بیکاری یا اشتغال به مشاغل غیر مرتبط این علاقه و اشتیاق به انیمیشن را می کاهد.

به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، اهمیت تولید محتوا برای کودک و نوجوان و اهمیت هنر انیمیشن در ابعاد جهانی و بین المللی، امروز لزوم توجه به این حوزه را بیشتر کرده است و خوشبختانه به تأیید کارشناسان، بااینکه دیر اما امروز ورود علاقه مندان در اصفهان و ایران به این حوزه بیشتر شده و توانسته موفقیت هایی را رقم بزند، همانطور که فروش ۳ میلیاردی انیمیشن «پسر دلفینی» طی ۳ هفته اکران از آن جمله است، اما دراین بین هنوز جای حمایت مناسب دولتی و آکادمی های تخصصی برای تربیت نیرو به عنوان موانع پیشرفت مسیر واضح و پررنگ است.





منبع:

1401/08/06
13:54:33
5.0 / 5
380
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , تخصص , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۷ بعلاوه ۱
لباس دونی