علامتی با لباس دونی مطرح كرد؛

کانون پرورش فکری ادله متقنی رابه دولت میبرد

کانون پرورش فکری ادله متقنی رابه دولت میبرد

به گزارش لباس دونی، مدیرعامل کانون پرورش فکری اظهار داشت: طی هفته های آتی در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت تلاش خواهیم کرد تا تصمیم واگذاری کتابخانه کانون را به نهاد کتابخانه های عمومی منتفی نماییم.



خبرگزاری مهر - گروه فرهنگ و ادب – زینب رازدشت: حدود یک ماه از مسئولیت حامد علامتی مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نگذشته بود که خبری در خصوص واگذاری کتابخانه های کانون به نهاد کتابخانه های عمومی کشور منتشر گردید و نخستین خبر در این خصوص را از «پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت» شاهد بودیم. طی این یک هفته مصاحبه ها و مطالب مختلفی از جانب دغدغه مندان شاهد بودیم و حتی علامتی در یکی از مصاحبه هایش به خبرگزاری مهر اعلام نموده بود که اجرای این تصمیم منتفی خواهد شد. در مورد این مورد و برنامه های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت و گویی با حامد علامتی مدیرعامل کانون داشته ایم. مشروح این گفتگو در ادامه می آید: * آقای علامتی طی این مدت خبرهای گوناگونی در مورد تصمیم واگذاری کتابخانه های کانون به نهاد کتابخانه های عمومی کشور، انتشار یافته است. خبر جدیدی برای ما دارید، بفرمائید؟ طی چند روز گذشته با وزیر آموزش و پرورش و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مجدداً صحبت کردم و آقای اسماعیلی به پیامی که اخیراً منتشر نموده بود اشاره نمود و اظهار داشت که هدف از ارسال آن پیام این بود که مبحث حل شود؛ ازاین رو ما درحال رایزنی هستیم تا مبحث از همان مسیری که شروع شده است، از همان مسیر منتفی شود. ما همچنان به رایزنی های مان ادامه می دهیم و همچنان بر منتفی شدن مبحث به واسطه ادله های متقن و قانونی اصرار داریم.
حوزه کودک و نوجوان، حوزه تخصصی است و ما برای عدم واگذاری کتابخانه های کانون علل متقن داریم که یکی از علل قانونی ما اساسنامه کانون است که ما چنین اجازه ای را نمی دهد و حتی برپایه مصوبه شورای انقلاب فرهنگی هم نمی توانیم کتابخانه های کانون را به نهاد کتابخانه های عمومی کشور واگذار نماییم.
بررسی هایی که بر روی مربیان کانون انجام داده ام متوجه شدم نظیر مربیان کانون در هیچ بخشی وجود ندارد. آنها نیروهای خوب و کاربلد هستند و نمونه های شأن را در هیچ جایی نمی بینیم همینطور در برنامه ششم توسعه مبحث گسترش توسعه کتاب و کتابخوانی در ماده ۶۳ بند ح آمده است. از این بابت کانون بر بستر کتابخانه است و کانون بدون کتابخانه معنایی ندارد؛ چونکه کارهای فکری جز با کتاب خواندن امکان پذیر نیست. قصه گویی، تئاتر و حتی نقاشی در بستر در کتاب و کتابخوانی است و اینطور نیست که در کتابخانه های کانون تنها مطالعه و امانت گرفتن کتاب صورت می گیرد بلکه کودکان و نوجوانان در کتابخانه های کانون زیست می کنند و زیست بومش برپایه کتابخانه است؛ ازاین رو ما برپایه ادله های قانونی منطقی، متقن اعلام نموده ایم که بستر تشکیل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، کتابخانه بوده و جزو لاینفک کانون است. ما این ادله را به لحاظ کتبی اعلام نموده ایم و رایزنی های لازم را انجام داده ایم. انشاله طی هفته های آتی در آن مسیری که پیشنهاد شده یعنی در کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت تلاش مان را خواهیم کرد تا تصمیم را در همان نقطه منتفی نماییم. تلاش مان اینست که منتفی شود و تا آخرین لحظه دفاع خواهیم کرد.
* پیشبینی شما در مورد نتایج کمیسیون مدیریت امور عمومی و سرمایه انسانی دولت چیست؟ انشالله نتایج به نفع کانون تمام شود و البته نمی توان درصدی برای دریافت این نتایج مطرح کرد؛ چونکه نتایج خریدنی نیست. ما تلاش مان به مذاکره و ادله است و تلاش مان را برای منتفی شدن خواهیم کرد. * و شاید هم دست های پشت پرده برای تصمیم واگذاری کتابخانه های کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان وجود داشته باشد. بهرحال این روزها چنین مطالبی به گوش مان می رسد. این مورد را باید بررسی کرد اما دست های پشت پرده چیست و چه معنایی دارد. * شاید منظور از دست های پشت پرده این باشد که افرادی قدرتمند پای این مورد باشند تا کانون را تکه تکه کنند. خیر بعید می دانم. این مورد را تأیید نمی کنم. این تصمیم صرفا یک پیشنهاد بود. * این پیشنهاد از جانب وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان شد. بنظر شما چرا آقای وزیر چنین پیشنهادی را مطرح کردند؟ بلاخره افرادی در نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به دنبال یکپارچه سازی کتابخانه های عمومی کشور هستند و در این تصمیم تنها کتابخانه های کانون مطرح نبود بلکه به شهرداری هم چنین نگاهی داشتند که مدیریت همه کتابخانه ها باید زیر نظر این نهاد باشد. بهرحال در رابطه با درست یا غلط بودن این تصمیم نظر نمی دهم، اما این نگاه در حوزه کانون درست نیست؛ چونکه کتابخانه کانون تخصصی است. ازاین رو دست های پشت پرده را اصلاً قبول ندارم و این مطالب حقیقت ندارد. * یکی از علل واگذاری کتابخانه های کانون را ضعف آن و تعطیلی بعضی از مراکز معرفی می کنند. آیا این ضعف به مدیریت ضعیف مدیران استانی کانون مربوط نمی شود؟ در این خصوص آیا تصمیم به تغییر بعضی از مدیران ندارید؟ ما در جهت ارتقای کیفی و کمی فعالیتهای کانون تلاش می نماییم و تلاش مان برای اینست که کانون را به جایگاه اصلی خودش برسانیم. همانطور که از اسمش بر می آید، در یک جمله کانون، محلی برای پرورش فکری کودکان و نوجوانان است و در این راه به صورت شبانه روزی تلاش خواهیم داشت. نیروی انسانی کارآمد هم جزو بایسته های این ارتباط می تواند باشد و البته الان شاهدش هستیم. همینطور نگاه داشتن مدیرکل خوب ابتدا مبحث ما نیست گرچه داشتن مدیر خوب استانی برای مان مهم می باشد اما زمانی که شما پازلی را می چینید برای ارتقای آن ابتدا باید دارای راهبرد باشید و بعد از آن باید یک فرایند مناسب را ترتیب دهید و در ادامه عاملان انسانی هم امری مهم می باشد که یکی از عاملان انسانی، مربیان کانون است که آنها جزو سرمایه های ما محسوب می شوند. مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، بایستی توانمندی شأن به روز شود و البته مربیان کانون الان توانمند هستند ودر این پازل اگر بخواهیم نمره ای به آنها عرضه نماییم، باید بگوییم که پیشتاز هستند. ما باید برای توانمندسازی شدن مربیان مان تلاش می نماییم. همزمان این فرایند نیازمند ابزارهای مناسبی همچون فیلم و کتاب است که به واسطه آن بتوان محتوای پرارزش و فاخر تولید کرد؛ ازاین رو همه این موارد هم عرض یکدیگر هستند.
* پس در نظر شما کتابخانه های کانون مربی محور هستند؟ بله همچنین است. کانون مربی محور است و یکی از تفاوت های آشکار ما با نهاد کتابخانه های عمومی کشور در همین مبحث است. نهاد کتابخانه های عمومی کشو یک کتابدار دارند که البته باید گفت کار آنها هم مهم می باشد تا جایی که رشته کتابداری در دانشگاه بوجود آمده است اما محور کانون، مربی گری است و مربی برپایه کتاب کارهای فرهنگی را انجام می دهد. برای مثال کتابی برای بچه ها خوانش می شود و مربی دیگری آن داستان را در چارچوب تئاتر با کودکان به اجرا در می آورند. بنده دهه شصتی هستم و روزگاری عضو کانون بودم. خوانش کتاب توسط مربی انجام می شد و همان را با مربی دیگری تئاترش را بازی می کردیم. به نظر می رسد این یک زنجیره فکری و تربیتی است و در بحث مدیریت هم اینها هر کدام یک پازل دارد. در نیروی انسانی هم مدیر استان امری مهم می باشد منتها همه باهم مهم هستند و باید به تک تک این فرآیندها توجه کرد و نمی توان اظهار داشت که این مهم می باشد و آن مهم نیست؛ ازاین رو ما در جهت ارتقای کیفی و کمی برنامه های مان تلاش خواهیم کرد و از همه ظرفیت هایی که سبب شود تا نیروی انسانی کارآمد در سیستم مان قرار بگیرد، استفاده می نماییم. * شنیده ها از آن حکایت می کند که مقرر است با مدیران قبلی کانون هم جلساتی داشته باشید. مشورت یکی از اقدامات انجام شده ام است. از نیروهای جوان کارآمد متعهد و متخصص در حوزه کودک مشورت می گیرم. هر کسی هم این شاخصه ها را به ما ارائه کند، دستش را می بوسم، منتها اگر به شاخصهای کانون مربوط نشود، معذوریم. احساس می کنم کارهای بزرگی میتوان برای کانون انجام داد؛ چونکه دولت و مجلس بر امر کودک نوجوان اهتمام ویژه ای دارند و تا کنون پالس منفی در این خصوص نشنیدم. به نظر می رسد میتوان با یک هم افزایی خوب کارها را به بهترین وجه ممکن پیش برد. * پس یکی از برنامه های استانی شما ارتقا و تقویت مربیان است. حتما همچنین است. به نظر می رسد حتما باید مربی مان حالش خوب باشد و مربی ما از این که در کانون فعالیت می کند حس خوبی به او دست بدهد. * بنظر شما هم اکنون این حس در بین مربیان کانون وجود دارد؟ بله ذاتاً این حس در بین مربیان ما وجود دارد، چونکه آنها با حضور همه مشکلات، پایه کار برای کودکان و نوجوانان هستند. در کانون شاهد هستم مربی در کانون زندگی می کند و به کارش علاقه دارد و با عشق فعالیت هایش را انجام می دهد که اگر غیر از این باشد، نمی تواند دوام بیاورد. بنده بعنوان متولی کانون باید برای انگیزه بخشی و منزلت شغلی مربیان تلاش کنم. * البته روز تودیع و معارفه شما این قول به مربیان داده شد که همچون معلمان آموزش و پرورش رتبه بندی شود. البته من چنین قولی را ندادم و این قول را آقای علیرضا منادی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی دادند. اما هرچیزی که سبب شود، منزلت شغلی مربیان بالا یابد من کم نمی گذارم و نخواهم گذاشت. برای مثال زمانی که مشاهده می نماییم افزایش حقوق مربیان و تشویق شدن شأن سبب ارتقای فعالیتهای شأن شوند، چرا باید از آن دریغ نماییم. اساسا تلاش مان را خواهیم کرد چونکه در صف عملیات، مربیان درجه یک هستند، ازاین رو باید تمام تلاش مان را برای تقویت حوزه مربیان داشته باشیم. * چه برنامه هایی برای ارتقای مراکز فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان دارید؟ ضلع اصلی برنامه های راهبردی مان، مربیان هستند. بهرحال ما برای این برنامه های راهبردی چند ضلع درنظر گرفته ایم که میتوان به کودک، والدگری، محتوا و مربیان اشاره کرده که مهم ترین ضلع این برنامه ها مربیان ما هستند. * به صورت جزئی تر از برنامه های راهبردی تان برای مان می فرمایید؟ عجله نکنید، چونکه این برنامه ها درحال تدوین است. ما برای برنامه راهبردی ابتدا بایستی صدمه شناسی می کردیم تا نقاط ضعف و قوت آنرا پیدا نماییم. الان روزهای آخرش این صدمه شناسی هستیم و در مدت حدود یک ماه که مستقر شدیم، با کمک تیمی که الان هستند، جلسات مختلفی با همه مدیران و معاونان برگزار کردیم و هم اکنون در مرحله استفاده از صاحب نظران عرصه کودک و نوجوان هستیم. جلساتی با آقایان مصطفی رحماندوست شاعر، فاضل نظری مدیر اسبق کانون داشتیم و مقرر است جلسه ای با آقایان چینی فروشان و حاجیان زاده برگزار نماییم تا از نقطه نظرات شأن بهره مند شویم. در حوزه سینما با آقای حامد جعفری کارگردان فیلشاه جلسه ای خواهیم داشت. همینطور بالاخره در حوزه کودک و نوجوان با وزیر آموزش و پرورش به طور مفصل و در خارج از چارچوب اداری صحبت هایی انجام داده ام و با مشاوران و رئیس سازمان تعلیم و تربیت کودک هم به صورت اداری و غیر اداری نشست هایی داشته ام.
کانون بر بستر کتابخانه است و کانون بدون کتابخانه معنایی ندارد؛ چونکه کارهای فکری جز با کتاب خواندن امکان پذیر نیست همه موارد مطرح شده بوسیله ی یک تیم تخصصی کانون جمع آوری می کند تا در نهایت به نقاط قوت و ضعف کانون برسیم و قوت ها را ارتقا دهیم و چالش ها را حل نماییم. بعد از این موارد به یک سری راه کار باید برسیم. شاید مجبور شویم در این فرایند افرادی را تربیت نماییم یا حتی تغییر ریل دهیم. همه این موارد در آن صدمه شناسی اتفاق می افتد و بعد از این بخش، به برنامه راهبردی دراز مدت می رسیم. پیشبینی مان اینست که برنامه راهبری را از سال ۱۴۰۲ آغاز و عملیاتی نماییم.
* لطفاً برخی از این صدمه ها را برای مان بفرمائید. حتما بعضی از فرآیندها باید اصلاح گردد و بعد از اصلاح شاهد تسهیل شدن خدمات خواهیم بود. برای مثال تولید و محتوای کتابی در یک اداره کل صورت می گیرد و چاپ آن در اداره ای دیگر. همین مساله یک فرایند یک ساله را طی می کند. در این حوزه مهم اصل مبحث است که تولید و چاپ یک کتاب، تحت مدیریت یک نفر نیست. ازاین رو شاهد یک فرایند اشتباهی هستیم. حالا در این میان بگویم فلان آقا و فلان خانم کارآمد نیستند. اشتباه است؛ چونکه این این موضوعات هیچ ربطی به یکدیگر ندارند، بلکه باید فرایند کار درست شود.
امروز یکی از خصوصیت های کانون مربی هایش است. بررسی هایی که بر روی مربیان کانون انجام داده ام متوجه شدم نظیر مربیان کانون در هیچ بخشی وجود ندارد. آنها نیروهای خوب و کاربلد هستند و نمونه هایشان را در هیچ جایی نمی بینیم. ما به لحاظ اداری شاید شرمنده شأن شده باشیم، اما این مربیان کم نگذاشتند و پای کار هستند ما حتما باید از تصدی گری عبور نماییم و به سمت تولی گری برویم. کانون بایستی خودش آثار فاخر را تولید نماید امانه به تعداد انبوه بلکه در هر حوزه ای یک نمونه آثار فاخر را به تولید برساند و سپس به سمت شاخص گذاری و نظارت برود تا در این میان گروههای میانی و حلقه های میانی وارد شود و کانون از آنها حمایت کند. لازم است کانون در بخش هایی پول بدهد، گاهی ممن است امکانات را در اختیارشان قرار دهد. بهرحال باید از این چالش ها گره گشایی نماییم. * احیای مراکز فرهنگی کانون در استان ها برپایه چنین فرآیندی اصلاح می شود؟ بعضی از کارشناسان ادعا می کنند که چند مرکز کانون در استان ها تعطیل شده است. خیر تعطیل نشده است. این ادعاها را قبول ندارم چونکه اشتباه است. عادت به دروغ گفتن ندارم هر آنچه که خوب باشد را می گویم خوب است و هر آنچه که بد باشد، می گویم بد است. این خاصیت مدیریتی من است. امروز یکی از خصوصیت های کانون مربی هایش است. بررسی هایی که بر روی مربیان کانون انجام داده ام متوجه شدم نظیر مربیان کانون در هیچ بخشی وجود ندارد. آنها نیروهای خوب و کاربلد هستند و نمونه هایشان را در هیچ جایی نمی بینیم. ما به لحاظ اداری شاید شرمنده شأن شده باشیم، اما این مربیان کم نگذاشتند و پای کار هستند. قیمت این مربیان واقعاً چند است؟ ازاین رو کانون داشته های خوبی دارد و اینطور نیست که مراکز کانون تعطیل باشد. اتفاقاً مراکز کانون فعال می باشند. باید این مورد را بررسی کرد برای مربیان کانون در سرتاسر کشور چه امکاناتی در اختیارشان گذاشته شده است. ما باید فرایند رادرست نماییم و به مربی مان رسیدگی نماییم و رسیدن به مربی تنها محتوا نیست بلکه معیشت شأن است و حتی میتوان اظهار داشت که این رسیدگی تنها معیشت شأن نیست بلکه محتوا و به روز رسانی آنهاست. من اینجا نه شعار تحول می دهم نه شعار تغییر. هیچ کدام را شعار نمی دهم بلکه می گویم کانون را به جایگاه اصلی بر می گردانیم. * منظور از این جمله که کانون را به جایگاه اصلی می رسانید چه چیز است؟ کانون باید مرکزی برای پرورش فکری و ذوقی کودکان و نوجوانان باشد. این امر نیازمند ملزوماتی دارد. ما زمانی می توانیم بگوییم مرکز هم اکنون چنین جایگاهی دارد که کیفیتش هم گسترش یابد. یکی از کارهای کانون بحث عدالت تربیتی و آموزشی است. باید نقاط مختلف کشور همچون مناطق محروم و کم برخوردارزیر چتر کانون باشد. ما در این زمان می توانیم ادعا نماییم که کانون به جایگاه اصلی خود برگشته است. این مورد هم با تلاش و همت همین مربیان محقق می شود. امروز نظام جمهوری اسلامی دولت این دغدغه را دارد. همینطور کانون باید از همه حلقه های میانی و گروههای مردمی، مادران و خانمهایی که در حوزه کودک فعالیت می نمایند، حمایت کند و اینها زیر چتر کانون باشند.
* امروز خصوصیت های کودکان و نوجوانان امروز با دهه ۵۰ و ۶۰ فرق می کند. چه برنامه هایی برای آنها دارید؟ حتما برنامه های ما متناسب با ذائقه فکری دانش آموزان خواهد بود و کانون جزو معدود جاهایی است که متناسب با سن شأن برنامه ریزی شود. برای مثال کتاب ها برپایه سن ساخته شده است و حتی اسب بازی ها برپایه سن کودکان و نوجوانان در اختیارشان قرار می گیرد. همینطور در بخش هایی به علت تفاوت در ذائقه دختران و پسران، کتاب ها و اسباب بازی های شأن با یکدیگر متفاوت می شود. ما به مرور تلاش داریم به سمتی حرکت نماییم که محصولات برپایه محیطی که کودکان و نوجوانان در آنجا زیست می کنند، دراختیارشان قرار بگیرد. برنامه ریزی های کانون هم به این شکل است که متناسب با سن، محل سکونت کودکان و نوجوانان صورت گیرد. نسخه واحد دیگر جواب نمی دهد. چونکه روحیه کودکان و نوجوانان یک شهر با شهر دیگر، یک منطقه با منطقه دیگر و یک محل با یک محل دیگر متفاوت از یکدیگر است. بچه های استان ها حتی در استان شهر به شهر بچه ها باهم متفاوت هستند. بهرحال کار سختی است و ما باید از سختی ها استقبال نماییم.


منبع:

1401/07/03
15:13:29
5.0 / 5
192
تگهای خبر: آموزش , تئاتر , تخصص , خدمات
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۴
لباس دونی