امامی مطرح كرد؛

هدف نظام فرهنگی کشور پس گرفتن ابتکار عمل در سبک زندگی مردم است

هدف نظام فرهنگی کشور پس گرفتن ابتکار عمل در سبک زندگی مردم است

به گزارش لباس دونی، دبیر شورای فرهنگ عمومی اظهار داشت: هدف نظام فرهنگی کشور این است که بتواند ابتکار عمل در عرصه سبک زندگی مردم را بازپس گیرد.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، رویداد تامین مالی فرهنگ بنیان توسط شورای فرهنگ عمومی کشور و صندوق اعتباری هنر و حضور نهادها و سازمان های مرتبط فرهنگی در محل صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری برگزار گردید.
در این رویداد، مبتنی بر تفاهم همکاری مالی و اعتباری درخلال صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، تفاهم نامه ها و موافقت نامه های همکاری برای توسعه بازارپردازی فرهنگی درخلال دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی و دیگر نهادها و سازمان های مرتبط فرهنگی منعقد گردید که طی آنها شرایط و زیرساخت های رشد صنایع فرهنگی فراهم و زمینه برای فعالین این عرصه بیش از پیش آماده شد. این تفاهم نامه ها گامی بمنظور نهادینه کردن بازارپردازی فرهنگی و رونق هرچه بیشتر کسب وکارهای فرهنگ بنیان در امتداد تغییر و تحولاتی در عرصه سبک زندگی است.
سیدمجید امامی؛ دبیر شورای فرهنگ عمومی در این مراسم، اظهار داشت: هدف نظام فرهنگی کشور این است که بتواند ابتکار عمل در عرصه سبک زندگی مردم را بازپس گیرد و به نظر می آید که باید کاری نماییم تا مصرف فرهنگی مردم ما برمبنای نرم افزارهای درون زا باشد. تمام عرصه های سبک زندگی ما متأثر از مصرف فرهنگی است که مربوط به ما نیست و ما هر چه فعالیت می نماییم باز هم در این حوزه عقب ماندگی داریم. همه ما از تولیدکننده و سرمایه گذار و فعال فرهنگی باید کاری نماییم که این عرصه را از فرهنگ بیگانه بازپس بگیریم.
وی اضافه کرد: ما سعی کردیم فعالان فرهنگی و سرمایه گذاران و تهیه کنندگان ارشدی که در این زیست بوم فعال می باشند کنار هم بنشانیم و این رویکرد جدیدی است که همه اهل فرهنگ باید کمک کنند که این سفره هر چه بهتر و بیشتر برای فرزندان ما پهن شود.
در ادامه این مراسم، جعفر مروارید، قائم مقام سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، اظهار داشت: تلاقی عرصه های اقتصاد و فرهنگ و تأثیرگذاری الگوی زندگی ایرانی-اسلامی با گروههای فرهنگ بنیان، امر مبارکی است که می تواند منجر به تحول در عرصه فرهنگی بشود. آستان قدس رضوی با ظرفیت های ملی و بین المللی و میزبانی زوار داخلی و خارجی، به علت رویکرد فرهنگی که درباب توجه به معارف و مواریث امام رضا (ع) و دوده (ع) دارد، سرمنشا تحولات فرهنگی در جامعه است.
وی اضافه کرد: گذر فرهنگ و هنر، سبد خرید فرهنگی و بازارپردازی فرهنگی به عنوان مفهوم محوری که در امتداد گذر فرهنگ و هنر است، همچون با اهمیت ترین عناوینی هستند که در زمینه صنایع فرهنگی مورد توجه است. صنایع فرهنگی و هنری، نقطه تمایزبخش با گروههای دانش بنیان است و آن تلاقی، فرهنگ، اقتصاد و صنعت فرهنگی است. به عبارت دیگر صنایع فرهنگی، فقط اقتصاد فرهنگ نیست، بلکه صنایع فرهنگی به منزله یک بستر، قدرت نرم، عنصر هویت بخش و سکوی انتقال میراث و تجارب گذشته به نسل فعلی است.

قائم مقام سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی اظهار داشت: نگاه فرهنگی، خودش موجب یک ارزش افزوده در صنایع فرهنگی است که امتداد مفاهیم فرهنگی را در قالب ها و فرم های متنوع فرهنگی بوجود می آورد. برهمین اساس، برای تأثیرگذاری فرهنگی، نیاز به حضور در بازارهای متنوع فرهنگی است که این مساله فقط در راستای آورده اقتصادی نیست، بلکه برای آنست که تأثیرگذاری فرهنگی بصورت ممتد در جامعه صورت گیرد و این همان بازارپردازی فرهنگی است.
درهمین راستا، قائم مقام سازمان علمی و فرهنگی آستان فدس رضوی اشاره کرد: برای سنجش طرح های صنایع فرهنگی، باید به فاکتورهای تأثیرگذاری فرهنگی توجه گردد. بر این اساس، سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس، با ۱۴ مجموعه و مؤسسه تابعه خود، تمام اهتمام خودرا کرده تا یک زنجیره ممتدی از فکر، عرضه، توزیع و ترویج محصولات فرهنگی سبک زندگی رضوی را ارائه بدهد. بر این اساس، پتانسیل فرهنگی مناسبی در سازمان علمی و فرهنگی ایجاد شده تا با متنوع سازی ظرفیت های فرهنگی و ایجاد زنجیره محصولات فرهنگی، این فرصت بوجود آید که شعار همه ما خادم الرضائیم، در راستای ترویج معارف امام رضا (ع) در سطح جامعه محقق گردد.
وی افزود: علاوه بر ظرفیت های متنوع موجود در سازمان علمی و فرهنگی آستان، دفتر نوآوری، پیاده راه فرهنگی و گذر فرهنگ و هنر، از اکنون زمینه لازم برای بازارپردازی فرهنگ سبک زندگی رضوی از کتاب تا پویانمایی را محقق کرده است تا زیارت را به عنوان یک سبک زندگی ایرانی-اسلامی در سطح ملی و بین المللی ترویج نماید.
در ادامه نشست، امضا و تبادل تفاهم نامه همکاری توسعه بازارپردازی فرهنگی، با حضور مدیران ارشد صندوق اعتباری هنر و صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، درخلال سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی و دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی کشور، انجام پذیرفت که موضوع این تفاهم نامه عبارت است از: هم افزایی، تعامل و همگرا سازی ظرفیت های علمی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی، ترویجی، مردمی، دانش بنیان تولیدی، توزیعی و رسانه ای بمنظور تسهیل در توسعه فعالیتهای فرهنگ بنیان در امتداد اهداف و ماموریت های دو نهاد با تمرکز بر توسعه و تعمیق سبک زندگی رضوی.
در ادامه این مراسم، سید سعید شمسی نژاد مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، اضافه کرد: بر طبق پژوهشی که اینجانب در زمینه مالی انجام دادم، باور به کسب سود سالانه بیش از ۲۰% تبدیل به یک فرهنگ و باور ریشه دار در بین مردم شده است. تغییر این باور و رفتار که در طول سال ها نهادینه شده دشوار است. بدین جهت بعد از تأسیس بانکهای قرض الحسنه، نگاه مثبتی به ادامه و ماندگاری آنها حداقل در بانک مرکزی وجود نداشت. اما امروز به برکت «قرض الحسنه»، این بانکها نقش برجسته ای در جامعه پیدا کرده اند.
همین طور ایشان افزود: نگاه بانکهای قرض الحسنه، فقط مالی نیست، بلکه فرهنگی است. ترکیب «بانک» و «قرض الحسنه» بیان کننده یک کار فرهنگی و ارزشی است. در این خصوص مردم نیز بازخورد بسیار خوبی را نشان داده اند، چنانکه کمترین معوقات در سیستم بانکی از آن بانکهای قرض الحسنه هست، در صورتیکه بیشترین تسهیلات در این بانکها عرضه می شود.
در همین راستا، ایشان با اشاره بر تأثیر تامین مالی قرض الحسنه بر رشد اقتصادی کسب و کارها، اشاره کرد: بمنظور استفاده از این ظرفیت در بستر کار فرهنگی، نوآوری های مالی خیلی از طریق برنامه های کاربردی این بانک شکل گرفته که از آن جمله می توان به چهار عنوان خدمت قرض الحسنه اظهار داشت: اول، ارائه کالا کارت به عنوان کارت زندگی بمنظور استفاده از قرض الحسنه برای تامین مالی خرد در سبد مصرفی خانوار؛ دوم ارائه اعتبار قرض الحسنه در صورت تمرکز مالی نهادهای فرهنگی و اجتماعی در بانک؛ سوم ارائه تسهیلات مستقیم قرض الحسنه به کسب و کارهای فرهنگی؛ و چهارم ارائه تسهیلات قرض الحسنه تا سقف ۵۰۰ میلیون تومان به شرکت های دانش بنیان با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی.

شمسی نژاد، با تکیه بر توجه بانک قرض الحسنه مهر به توسعه سبک زندگی ایرانی-اسلامی، افزود: حرکت بانک برای کاهش کارمزد ۴% تسهیلات قرض الحسنه، باوجود کاهش درآمدهای بانک، برای توجه به دغدغة های مذهبی، شروع شده است. در آخر تاکید گردید، برگزاری سالانه «جشنواره ملی و هنری قرض الحسنه»، با هدف پشتیبانی از آثار هنری و محصولات فرهنگی با محوریت قرض الحسنه، در دستور کار بانک قرض الحسنه مهر قرار گرفته است.
فرزاد جهان بین، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، در بخش آخر این مراسم اظهار داشت: دو مقدمه بسیار مهم در زمینه صنایع خلاق و فرهنگی در کشور وجود دارد که باید به آن توجه گردد؛ عدم تناسب آموزش با زمینه تخصصی دانشجویان بمنظور پیدا کردن شغل مناسب و دوم، عدم وجود سازوکارهایی که استعدادهای متنوع موجود در کشور را شناسایی و زمینه کشف آنرا فراهم بیاورد. همین موجب می شود که دانشجویان، انگیزه لازم برای ادامه تحصیل در دانشگاه ها را ندارند و این یک مساله اساسی در ساختار نظام آموزش عالی کشور است.
وی اضافه کرد: در زمینه فرهنگ و صنایع فرهنگی، مساله اصلی که اکنون در جامعه وجود دارد آنست که مصرف محصولات فرهنگی در جامعه با گردش اقتصادی بالایی مواجه می باشد، اما به علت عدم توجه به ظرفیت های فرهنگی داخلی و عدم ایجاد بستر لازم برای رشد و شکوفایی آنان، آن چیزی که از مصرف محصولات فرهنگی بوجود می آید در نهایت منجر به تحمیل فرهنگ بیگانه در جامعه می شود. این در شرایطی است که ظرفیت های گوناگون و متنوعی در میان گروههای دانشجویی در سراسر کشور وجود دارد که با ایجاد بستر و شرایط مناسب، امکان حضور مؤثر این ظرفیت ها در عرصه فرهنگی هم فراهم می گردد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، اصرار کرد که در دوره جدید، مساله معاونت فرهنگی از برگزاری رویدادهای فرهنگی به بحث توسعه هر دانشجو با یک مهارت تبدیل گشته که در ادامه، دانشگاه آزاد اسلامی، درحال برنامه ریزی برای ایجاد بازار برای محصولات فرهنگی است که توسط گروههای دانشجویی طراحی، تولید و تجاری سازی می شود.
وی با اشاره بر لزوم توجه به اقتصاد صنایع فرهنگی اظهار داشت: اثرگذاری فرهنگ می بایست در جایی محقق شود که امرار معاش اقتصادی مردم جامعه صورت می گیرد و بدین ترتیب، اقتصاد فرهنگ بومی در درون جامعه محقق می شود.
جهان بین در آخر اضافه کرد: نکته دیگری که در زمینه اقتصاد فرهنگ و صنایع خلاق و فرهنگی باید به آن توجه کرد، مساله توسعه زنجیره محصولات فرهنگی و بازارپردازی آنست که برای این توسعه باید زمینه ای فراهم گردد که همه گروه ها بتوانند با اختیار و آزادی عمل در این بستر حضور پیدا کرده و با رقابت شفاف، بهترین طرح ها مورد توجه قرار گیرد. بدین سبب نباید اجازه داد که توسعه محصولات فرهنگی در ساختار روابط ناسالم شکل بگیرد و موجب منفعت طلبی بشود و در این راه، باید دولت کمک بدهد تا با بسترسازی مناسب، زمینه مقیاس پذیری فعالیتهای فرهنگ بنیان را فراهم آورد. آن چیزی که باید همه به آن توجه نمایند و دغدغه داشته باشند، آنست که آینده فرهنگی کشور، به صنایع خلاق و فرهنگی وابسته است.


منبع:

1401/06/05
22:01:26
5.0 / 5
454
تگهای خبر: آثار هنری , آموزش , تخصص , جشنواره
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
لباس دونی