حجت الاسلام قطبی مطرح كرد؛

آموزش بازی یکی از میدان های آموزشی موفق است

آموزش بازی یکی از میدان های آموزشی موفق است

لباس دونی: به گزارش لباس دونی، مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار داشت: یکی از میدان های آموزشی موفق، آموزش بازی هاست و خیلی از مؤسسه ها می توانند به این عرصه ورود پیدا کنند.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، حجت الاسلام والمسلمین محمد قطبی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق، در یازدهمین جلسه از سلسله وبینارهای درس گفتار حکمرانی خلاق و دانش بنیان که با مبحث «بازی بومی محلی؛ ترجمه فناورانه ارزش ها» و توسط خانه خلاق و نوآوری اشراق دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، در ابتدا با برشمردن برخی بازی های بومی محلی اظهار داشت: هفت سنگ، قلعه بازی، زو و… همچون بازی های بومی محلی ما هستند؛ بخش عمده ای از این بازی ها امروز با پیدایش اینترنت از بین رفته است.
وی با بیان تعریفی فناورانه از بازی افزود: فرایند ارزش آفرینی فرهنگی اجتماعی همراه با تعامل و شادی را بازی می گویند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق در ادامه با برشمردن مؤلفه های بازی اضافه کرد: بازی که در واقع یک فناوری نرم و هویت ساز است، باید شامل مؤلفه هایی همچون پر تحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری، هیجان انگیزی، ریتمیک بودن، دارای تعامل بالا، در بردارنده ارزش فرهنگی و بهره گیری از همه قابلیت های بدن می باشد.
وی اضافه کرد: تمام بازی ها همچون بازی های کوچک هم باید تحرک داشته باشند؛ متأسفانه امروز، تحرک از میان برخی بازی های ما از بین رفته است. همینطور بازی یک فرایند رها شده نیست؛ بازی در واقع باید شامل یک ابتدا و آخر باشد؛ بنابراین سناریومندی بازی، ارزش ساز است.
حجت الاسلام قطبی اظهار داشت: برخی بازی های مبتنی بر اسباب بازی، در خلاقیت، پرتحرکی، سناریومندی، تکرارپذیری و هیجان انگیزی ریتم خاصی ندارند؛ اما میتوان اظهار داشت که عموم بازی ها دارای ریتم هستند.
وی ضمن اشاره به کارکردهای بازی اضافه کرد: اجتماع سازی، تحرک آمیز بودن، شبیه سازی موقعیت شغلی، جامعه پذیری و تعامل اجتماعی، ایجاد دوستی و رفاقت، چرخش یارگیری، تربیت و رشد حواس و تخلیه هیجان مختلف از کارکردهای ارزشی بازی به شمار می روند. همینطور از کارکردهای خوب و مهم بازی میتوان به شبیه سازی موقعیت شغلی اشاره کرد؛ در خیلی از بازی ها می بینیم که کودکان ما به ایفای نقش های مختلفی مثل دکتر، معلم و کشاورز می پردازند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق اظهار داشت: تعامل کودکان در بازی به تعامل اجتماعی و جامعه پذیری آنها منجر می شود؛ امروز یکی از چالش های رو به روی ما در حوزه فرهنگ، جامعه پذیری افراد می باشد. کودکان در فرایند جامعه پذیری، نحوه صبحت کردن، درخواست، ارتباط گیری، فرار از تهدید و کمک کردن را می آموزند.
وی اضافه کرد: حالا سوالی که ما با آن روبه رو می شویم اینست که چه ظرفیت هایی در حوزه های کسب و کار در بازی وجود دارد؛ به نظر می رسد که اگر ما به بازی های بومی و محلی موجود در کشور خود نگاه کسب و کاری داشته باشیم، می بینیم که ظرفیت ایجاد کسب و کار در آنها وجود دارد.
حجت الاسلام والمسلمین قطبی در ادامه بحث به برشمردن ظرفیت ها و میدان های کسب و کار در بازی پرداخت و اظهار داشت: طراحی، تولید و عرضه لوازم بازی، آموزش بازی، لیگ های رقابتی و مسابقات، تعمیم المان ها و نمادهای بازی در تولیدات هنری و رسانه، تولید داستان و بازی واره ها، صادرات بازی، بازی نما و روایتگری بازی، بازی درمانی و آموزش از طریق بازی همچون میدان های کسب و کار در حوزه بازی ها به شمار می روند.
وی افزود: امروزه یکی از میدان های آموزشی موفق، آموزش بازی ها می باشد؛ ولی متأسفانه ما در این حوزه پیشرفت قابل ملاحظه ای نداشته ایم. لکن خیلی از مؤسسه ها و کارآفرینان می توانند به این عرصه ورود پیدا کرده و به صورت حضوری و مجازی به آموزش بازی های مختلف بپردازند.
مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری اشراق ضمن اشاره به این که بازی یک فناوری نرم است به بیان ظرفیت های ارزشی بازی پرداخت و اظهار داشت: سبک زندگی از ظرفیت های ارزشی بازی به شمار می رود؛ در حوزه سبک زندگی میتوان ارزش های فرهنگی موجود در سه مقوله خوراک، پوشاک و ارتباطات از طریق بازی بیان کرد.
وی اضافه کرد: از دیگر ظرفیت های ارزشی بازی، مشاغل نوپدید می باشد؛ از راه بازی میتوان به آشنایی، آموزش و ترویج مشاغل نوپدید پرداخت. همینطور تقاطع بین مجازی و حقیقی که از چالش های بزرگ این عصر بوده هم از ظرفیت های ارزشی بازی به شمار می رود؛ تعامل و تقاطع بین محیط و فضای مجازی با استفاده از چالش های محیطی و امتداد مجازی می تواند از طریق بازی به کودکان منتقل شود.
حجت الاسلام قطعی در انتها با تاکید بر خصوصیت های خاص سبک زندگی مدرن بعنوان یکی دیگر از ظرفیت های ارزشی بازی اظهار داشت: در زندگی مدرن امروز، ما با مقوله های شهرنشینی و آپارتمان نشینی سروکار داریم؛ یکی از طریق های آموزش و انتقال فرهنگ شهرنشینی و آپارتمان نشینی در نسل نو بهره گیری از ظرفیت های بازی هاست.


منبع:

1401/06/04
11:46:20
5.0 / 5
420
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , خلاقیت , طراحی
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۲
لباس دونی