افراسیابی مطرح كرد؛

بازی ویدئویی همچنان در سبد مصرف ایرانیان قرار دارد

بازی ویدئویی همچنان در سبد مصرف ایرانیان قرار دارد

به گزارش لباس دونی، سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: با وجود حاکم بودن شرایط سخت اقتصادی، بازی های ویدئویی همچنان در سبد مصرف خانواده های ایرانی قرار دارد.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی و فرزانه شریفی مدیر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با سفر به استان اردبیل در نشست مشترک با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی و فعالان بازی های کامپیوتری و فضای مجازی این استان شرکت کردند.
در ابتدای این نشست عبدالله بحرالعلومی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار داشت: بازی های کامپیوتری امروز جایگاه خویش را در میان قشرهای مختلف جامعه باز کرده است و حقیقتی است که نباید از آن غافل شد.
وی اضافه کرد: ما باید به سمتی برویم که بتوانیم خودمان پاسخگوی مطالبات جامعه در زمینه بازی های کامپیوتری باشیم، چونکه اگر این مطالبات از راه ما تأمین نشود، از جاهای دیگر که با ما خیلی هم سر سازگاری ندارند، این پاسخ داده خواهد شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار داشت: با عنایت به ظرفیت های ایران بزرگ و فرهنگی در عرصه بازی های کامپیوتری حرف های بسیاری برای گفتن از نظر مضمون و مبحث می توانیم داشته باشیم و با عنایت به فرصت بروز و ظهور مضامینی با تاکید بر فرهنگ غنی و ریشه دار مناطق مختلف کشور برای ما بسیار فراهم و آماده است.
وی افزود: عنایت ویژه ای بر بازی های کامپیوتری باید صورت گیرد چون که بخش عمده ای از تهاجم های فرهنگی شکل گرفته در فضای مجازی در رابطه با بازی های کامپیوتری است. خیلی از بچه ها بدون این که متوجه باشیم و حتی خودشان دقت کافی را داشته باشند، به فراخور روحیاتشان جذب برخی بازی ها می شوند و اوقات فراغت خویش را با آنها سپری می کنند؛ در این میان برخی القائات در ناخودآگاه آنها نفوذ می کند که به این سادگی نمی توان از کنار چنین مساله ای بگذریم.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل اظهار داشت: ازاین رو باید دقت ویژه ای در تولید این سرگرمی ها و رصد تولیدات بیگانگان داشته باشیم. امید می رود از فرصت هایی که در این فضا ایجاد خواهد شد، برای توسعه فعالیت استفاده بهینه نماییم.
وی اضافه کرد: از طرفی قسمت اعظمی از آنچه که سبب می شود به این قضیه ورود ویژه داشته باشیم، بحث های اقتصادی آن است؛ چون که در عرصه بازی های کامپیوتری علاوه بر هزینه هایی که برای حجم اینترنت و دانلود بازی ها انجام می شود، در زمان انجام برخی بازی ها هم پرداخت هایی صورت می گیرد که همه اینها از جیب ملت ایران می رود.
لزوم توجه به سواد بازی در جامعه نخبگانی کشور
محمدصادق افراسیابی سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در این جلسه ضمن عرضه گزارشی از وضعیت مصرف بازی های دیجیتال در کشور اظهار داشت: با وجود حاکم بودن شرایط سخت اقتصادی، بازی های ویدئویی همچنان در سبد مصرف خانواده های ایرانی قرار دارد و رقم قابل توجهی به این مورد اختصاص می دهند.
وی اضافه کرد: بر مبنای آخرین پیمایش بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در سال ۹۸ میزان هزینه کرد کاربران در بخش سخت افزار و نرم افزار بازی های کامپیوتری چهار هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است. ازاین رو حوزه بازی ها بعنوان یک صنعت بسیار مهم می تواند به آینده کشور کمک نماید و درآمدهای حاصل از آن در داخل کشور به رونق صنعت بازی منجر شود.
عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: اما بازی های بومی خوبی داریم که می تواند به رشد خلاقیت در کودک و حتی به تمدن سازی و آموزش تاریخ کمک نماید. ازاین رو سفارش می شود که بازی های با کیفیت ایرانی در سبد مصرف خانواده های ایرانی قرار گیرد.
افراسیابی افزود: ما می توانیم ازآنچه امروز بعنوان تهدید مطرح است، بعنوان فرصت استفاده نماییم و تاریخ خودمان را در چارچوب بازی های کامپیوتری طوری روایت نماییم که دانش آموز با انجام آن بازی ضمن همزادپنداری با شخصیت اصلی درس را بهتر یاد بگیرند. ما شخصیت های بسیاری در تاریخ ایران، اسلام و انقلاب داریم که می توانیم آنها را تبدیل شخصیت های بازی نماییم تا فرد روح حاکم بر آنها را بهتر درک کند.
سرپرست معاونت نظارت و هدایت فرهنگی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: بنابر نظر اساتید سواد رسانه ای، بازی بهترین و بیشترین تاثیر را در کوتاه مدت و کتاب بیشترین تاثیر را در دراز مدت دارد؛ بازی مهارت زندگی را ترویج می کند و کودکان می توانند برخی مهارت ها را در سنین کودکی با همین بازی ها یاد بگیرند و در سنین بالا هم بعضی از این بازی ها می توانند در پیشگیری از بروز برخی بیماری ها مانند آلزایمر به افراد کمک نماید.
افراسیابی اضافه کرد: خواست ما از نخبگان، فعالان بازی، اصحاب فرهنگ و هنر و رسانه ها این است که بحث رده بندی سنی را برای خانواده ها تبیین و مبحث را از فروشگاه های مجازی مطالبه کنند تا در هنگام عرضه بازی ها رده بندی سنی را هم نمایش دهند. هم اکنون مخاطب نمی داند در فروشگاه های مجازی هنگام مواجهه با بازی ها کدام یک مجوز دارد و برای کدام گروه سنی رده بندی شده است. اگر بازی بدون مجوز و رده بندی در داخل کشور عرضه گردد، در نهایت تولیدکننده داخلی و یا ناشر دارای نمایندگی و مجوز از این شرایط متضرر می شود.
وی افزود: ازاین رو احتیاج به یک نهضت مطالبه گری بسیار قوی از فروشگاه های مجازی داریم که البته حاکمیت برای این مورد برنامه دارد اما باید مطالبه گری هم صورت گیرد تا کار پیش برود و فضای گفتمانی لازم را در اختیار قرار دهد که با کمترین هزینه افرادی را که از قانون سرباز می زنند، مجبور به حرکت در این راه نماییم.
عضو هیأت مدیره بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اضافه کرد: یکی از کارهای خوبی که در جهت فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تولید دانش بنیان در حوزه بازی های کامپیوتری صورت گرفته، ایجاد پلی پاد است که به کاربران این امکان را می دهد تا بدون احتیاج به دانلود بازی ها در فضای ابری بازی کنند و البته بر مبنای رایزنی های صورت گرفته قرار شده است که این شرکت با استفاده از هوش مصنوعی نسبت به سالم سازی فضا برای کاربران هم اقدام نماید.
وی در انتها اظهار داشت: مشاهدات نشان داده است که تمایل به بازی های کامپیوتری در دوران شیوع کرونا بیشتر شده است که امید می رود در این خصوص در استان اردبیل هم با هم افزایی شاهد برگزاری دوره های آموزشی خوبی برای بازی سازان باشیم.
تخفیف ویژه برای علاقه مندان به آموزش بازی سازی در اردبیل
فرزانه شریفی، مدیر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هم در این جلسه ضمن اشاره به در نظر گرفتن تخفیف ویژه برای علاقه مندان استان اردبیل برای حضور در دوره تابستانه آموزش بازی سازی اظهار داشت: انستیتو ملی بازی سازی سالانه سه دوره ترمیک در دو سطح مقدماتی تا پیشرفته برگزار می نماید. علاوه بر آن دوره های مشاوره برخط هفتگی هم برگزار می گردد که افراد از هر نقطه کشور می توانند در آن شرکت نمایند و بعد از انتهای دوره هم گواهی معتبری از جانب انستیتو برای شرکت کنندگان صادر می شود.
شریفی اضافه کرد: با عنایت به به انتها رسیدن شیوع کرونا برنامه ریزی برای برگزاری بوت کمپ های بازی سازی ۴ تا ۵ روزه در تمام استان ها شروع شده تا شرکت کنندگان در سطوح مختلف در نهایت بتوانند یک پروژه بازی را تعریف کنند و افراد مستعد جذب گروههای بازی سازی شوند.
مدیر انستیتو ملی بازی سازی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: مهلت ثبت نام در دوره تابستانه ۱۴۰۱ تا هفته بعد تمام می شود، ولی دانش آموزان و دانشجویان استان اردبیل می توانند با کسب تخفیف ۵۰ درصدی در این دوره شرکت نمایند.
وی افزود: حتی در زمینه بازی پژوهی هم این آمادگی وجود دارد که از علاقه مندان، دانشجویان و استادان دانشگاهی حمایت محتوایی و علمی صورت گیرد.
شریفی ضمن اشاره به برنامه ریزی انستیتو ملی بازی سازی برای عرضه مشاوره مجانی بازی سازی به دانش آموزان و دانشجویان اظهار داشت: این مورد به شکل جدی دنبال می شود تا هم بازی سازی در نقاطی مانند استان اردبیل توسعه یابد و هم افراد علاقمند به سطح قابل قبولی در بحث طراحی، فنی و هنری بازی سازی برسند.
در ادامه این نشست فعالان بازی های کامپیوتری و فضای مجازی استان اردبیل هم در سخنانی به طرح مشکلات خود در این عرصه پرداختند. تسهیل در صدور مجوزهای مراکز بازی، طولانی بودن روند داوری بازی ها و ایده ها، گسترش کلاس های آموزشی و اقدامات حمایتی به استان ها، درآمدزا نبودن بازی سازی در داخل کشور، کمبود تجهیزات، فقدان حمایت تسهیلاتی، توجه به نیازهای روز جامعه همچون مشکلات و مطالباتی بود که در این جلسه از جانب آنها عنوان شد.
بازدید از بازیگاه ها، بازی سراها و فروشگاه های عرضه بازی از بخش های دیگر سفر مدیران بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به استان اردبیل بود.
 

1401/04/08
23:53:19
5.0 / 5
626
تگهای خبر: آموزش , اینترنت , خلاقیت , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
لباس دونی