تهیه كننده فیلم سینمایی سه كام حبس :

قصه ایثارگران گم نام را دریابیم

قصه ایثارگران گم نام را دریابیم

به گزارش لباس دونی تهیه كننده سینما، اظهار داشت: شهدا و جانبازان عزیزی در ایران ما وجود دارند كه در گمنامی به سر می برند و در عین حال قصه های جالبی نیز برای مخاطب دارند كه باید قصه آنها را برای روایت در سینما دریابیم.



یکی از تازه ترین اقداماتی که با هدف تجلیل از حماسه آفرینی های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی هشت ساله در دست انجام قرار گرفته است، برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران؛ خصوصاً شهدای راه آهن جمهوری اسلامی ایران است که در دست برگزاری است.

این مسابقه با ریاست سعید رسولی مدیرعامل راه آهن و دبیری حامد نوری برگزار می گردد و هنرمندان جهت شرکت در این رویداد تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ فرصت دارند برای ارسال آثار در این جشنواره ثبت نام کنند.

برای بررسی نقش و اهمیت برگزاری این رویداد و رویدادهای هنری از این دست که بمنظور زنده نگه داشتن یاد و نام شهدا و ایثارگران و تجلیل از مقام رفیعشان برپا می شوند، به سراغ ساسان سالور تهیه کننده سینما و تلویزیون ایران رفته ایم.

سالور درباب ساخت آثار هنری با موضوع دفاع مقدس و حفظ توجه به آن به ایرنا، اظهار داشت: پس از گذشت سال ها از جنگ چرا برخی فکر می کنند که این مساله دیگر باید کم رنگ شود و نیاز ندارد که آثار هنری در این خصوص تولید شود. جنگ آنقدر وسعت داشته است که ما فیلمسازان، تنها گوشه ای از آن موضوع به این مهمی را توانستیم به تصویر درآوریم مگر نه برگزاری جشنواره ها و رویدادهای هنری بسیاری باید ترتیب داده شود تا این مساله برای نسل های بعدی تفهیم شود.

وی افزود: فیلمی که در حوزه دفاع مقدس ایجاد می شود باید از موضوع و پرداخت خوبی برخوردار باشد تا موضوع برای نسل جدیدی که آن واقعیت ها را ندیدند، باورپذیر و در عین حال جذاب برای تماشا شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی «سه کام حبس» با اشاره به امکانات محدود در حوزه ساخت آثار جنگی در سینمای ایران و اظهار داشت: این که بگوییم جنگ قسمتی از هویت تاریخی کشومان است و باید فیلمسازان به تولید آثار مختلفی در آن حوزه بپردازند ولی با امکانات بسیار محدود یا لوکیشن های تکراری که حوصله مخاطب را سر می برد، چطورمی توان امیدوار بود که فیلمی متفاوت و مخاطب پسند تولید شود.

سالور اضافه کرد: یادم می آید که برای فیلم «بدرود بغداد» که تهیه کنندگی آنرا بر عهده داشتم با تعداد محدودی اسلحه و تجهیزات قدیمی می خواستیم که لشگر آمریکایی ها را در جنگ عراق نمایش دهیم که به نظرم شدنی نیست.

وی نگاه متفاوت در تولید اثر هنری با موضوع جنگ را رمز موفقیت هنرمندان در شرایطی که مخاطب ها سخت پسندتر شدند عنوان نمود و اظهار داشت: با گذشت زمان ما فیلمنامه ها، پوسترها، نقاشی ها و تولیدات هنری زیادی را تولید کردیم که اگر بخواهیم نسل جوان به این مساله اقبال نشان دهند باید درپرداخت و نوع بکارگیری موضوع به استفاده از سبک های جدید روی آوریم تا مخاطب دفاع مقدس آنرا بهتر درک کند.

تهیه کنند فیلم «هایلایت»، رویکرد نفوذ یک تنه‌ی رزمنده های ایرانی به مقر دشمن و کشتن تعداد زیادی نیروی عراقی و همذات پنداری مخاطب با این سناریو را تنها محدود به دو دهه قبل دانست و اظهار داشت: مرحوم رسول ملاقلی پور که از پرچم داران سینمای دفاع مقدس بود اهتمام کرد با فیلمسازی خود نشان دهد که نمایش خارق العاده از یک سرباز ایرانی دور از واقعیت است و همانطور که ما حمله می کردیم، نیروهای عراقی هم حمله می کردند و نباید در پرداخت شخصیت های رزمنده ها خیلی اغراق شود چون که هر چه از آن دوران فاصله می گیریم نیاز به رویکردهای نو در فیلمسازی است و باید سیر روایت قصه به شکلی مطرح شود که آنرا برای مخاطب باورپذیرتر کند.

سالور به تجربه حضور خود در لوکیشن راه آهن با فیلم «آمین خواهیم گفت» اشاره نمود و اظهار داشت: داستان این فیلم در ایستگاه تنگه هفت راه آهن و در منطقه درود می گذشت و همکاری خوب مجموعه راه آهن برای تولید این فیلم موجب شد تا خروجی خوبی را از کار شاهد باشیم. بسیاری از لوکیشن فیلم ها در جاده ها می گذرد و کارگردان ها به این مساله توجه دارند اما در این میان نقش راه آهن بعنوان یک لوکیشن زیبایی که از موقعیت های جفرافیایی مختلف عبور می کند و پیوندی که میان این فضا با خط ریل و نماهای لانگ خوبی که برای کارگردان ها بوجود می آورد سبب شده تا توجه به سمت آن جلب شود. البته فضای داخلی قطار و کوپه ها نیز مزیدی بر علت می شود تا فضا برای روایت های داستانی شخصیت ها مهیا شود.

وی افزود: در فیلم ترن با بازی فرامرز قریبیان و مرحوم خسرو شکیبایی که یک فیلم اجتماعی جدی و مهم در حوزه راه آهن است به خوبی به نقش و جایگاه مهم قطار پرداخته شد اما باید بگویم باتوجه به فیلم های ساخته شده هنوز خدمات بهادار راه آهن که در ۸ سال جنگ تحمیلی وبحران های طبیعی به جامعه کرد، کامل نشان داده نشده است.

سالور توجه دست اندرکاران برنامه های فرهنگی و هنری به گمنامی بسیاری از مردان و زنان تأثیرگذار در دفاع مقدس را خواهان شد و اشاره کرد: به نظرم در مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا که توسط راه آهن برگزار می گردد نیاز است که کمی از ساخت تندیس و لوح افرادی که شناخته شده اند و در طول سال های گذشته به آنها پرداخته شده است، فاصله بگیریم و به شهدا و جانبازان عزیزی که در گمنامی به سر می برند و در عین حال قصه های جالبی نیز برای مخاطب دارند، بپردازیم.



منبع:

1399/05/13
22:34:45
5.0 / 5
554
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۴ بعلاوه ۴
لباس دونی