گفت وگو تفصیلی ایسنا با معاون هنری ـ بخش دوم

تلاشمان حل مشكلات هنرمندان است

تلاشمان حل مشكلات هنرمندان است

لباس دونی: «تمام تلاش من و دوستانم برطرف نمودن مشكلات سد راه هنرمندان است. در واقع با این نگاه كار می نماییم كه بتوانیم در حد توان مشكل هر هنرمندی را منوط به این كه قوانین كشور را زیر پا نگذاریم، برطرف نماییم.»


سید محمد مجتبی حسینی ـ معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ با حضور در ایسنا این سخنان را می گوید، او كه در بخش اول گفت وگویش با خبرنگاران ایسنا بیشتر پیرامون سیاست های كلی معاونت هنری و رویكردهای اتخاذ شده در حوزه هنرهای تجسمی صحبت كرد، در ادامه این مصاحبه به پرسش هایی در حوزه تئاتر و موسیقی پاسخ داد.
در ادامه می توانید مشروح بخش دوم گفت وگوی ایسنا با سید محمد مجتبی حسینی را بخوانید.
درباره تماشاخانه های خصوصی صحبت كنیم؛ در وهله اول كه این تماشاخانه ها شكل گرفت خوشحال شدیم كه ظرفیت تئاتر افزایش پیدا كرد اما الان انگار بی برنامگی در این زمینه وجود دارد و از هر خانه ای یك تماشاخانه بیرون می آید و نظارتی كه كار را برای شما سخت می كند. شما چقدر امیدوار هستید تغییر آیین نامه هایی كه درباره آن صحبت كردید، بزودی اتفاق بیفتد؟ چونكه وقتی به شورای عالی انقلاب فرهنگی می رود، مانند سند سینما میگردد كه چند سال است درگیر آن هستند. فكر می كنید چقدر می توانید آنها را اجرایی كنید؟
آیین نامه شورای نظارت و ارزیابی تئاتر كه مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است و چون امر سیاست گذارانه ای است، نیازمند یك نهاد بالادستی است كه بعنوان قانون تصویب شود. اما آیین نامه اداره سالن های خصوصی تئاتر، یك آیین نامه اجرایی می باشد و قانونا در حوزه اختیارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است كه با تصویب وزیر قابلیت اجرا پیدا می كند.
فكر می كنید در چه مقطعی قابلیت اجرا پیدا كند؟
یك خاصیت كه باید در آیین نامه ها باشد، این است كه فضای كاربرانش را روشن تر یا بهتر كند، این برمی گردد به پختگی كه در دل آن آیین نامه باشد.
هنوز به پختگی نرسیده است؟
ما در حال بررسی ویراست اول آیین نامه تئاترهای خصوصی هستیم و در حال چكش كاری است كه ایرادهای آنرا كم نماییم. معمولا آیین نامه هایی كه در طول خدمت من برای تصویب ارسال شده است، ویراست سوم بوده است. گاهی آقای وزیر آنها را تایید كرده و گاهی نكاتی را اشاره كرده اند كه مورد تصحیح یا تاكید قرار گیرد.
فكر می كنم یكی، دو ماه دیگر كار ما با آن تمام میگردد و آیین نامه تئاترهای خصوصی را برای وزیر محترم ارسال می نماییم. در صورتیكه تصویب شود از فردای همان روز، اجرای آن آغاز میگردد.
در چند ماه گذشته بحث هایی درباره ممیزی تئاتر وجود داشت و اوج آن بحث تیزر یك نمایش در تالار اصلی تئاتر شهر و دستگیری رییس تئاتر شهر و كارگردان كار بود. پس از ماجرا فضا عوض و تعهدهایی گرفته شد. این اتفاق ها چقدر در جشنواره فجر پیش رو موثر خواهد بود؟ آیا مقرر است نظارت خاص تری در آن اتفاق بیفتد؟
نظارت خاص تر مثل این است كه بگوییم این عدد «پنج» و آن دیگری «پنج تر» است!
شورای عالی انقلاب فرهنگی بعنوان نهادی كه می تواند در امور فرهنگی و هنری كشور وارد شود و مصوبه هایش در حكم قانون برای دستگاه های اجرایی، لازم الاجرا است. آیین نامه ای را برای اصولی كه یك اثر تئاتر باید مراعات كند، تعیین كرده و چهارده بند را بعنوان خطوط اصلی مطرح كرده است. آن چهارده بند را كه بررسی نماییم بعید است ضرورتی به افزودن بند دیگری به آن باشد. این آیین نامه اصول و چارچوب نظارت است اما چگونگی نظارت مهم می باشد. برمبنای قانون لازم است آن بندها مراعات شود. گاهی شیوه نظارت كارآمد نبوده است.
ملاك ما آیین نامه ای قانونی می باشد كه ما بعنوان دستگاه اجرایی ملزم به مراعات آن هستیم، قانون روشن و شفاف و گویایی است اما شیوه اجرای آن شاید نیازمند تصحیحاتی باشد. از هنرمندان عزیز هم درخواست داریم برای پشتیبانی از تئاتر به ما یاری برسانند، اگر شورای نظارت و ارزشیابی تئاتر، نكته ای را بیان می كند، برمبنای رعایت قانون و آیین نامه است.
درباره این ماجرا هم تیزر پخش شده مجوز نداشت.



پس چند وقت دیگر هم امكان دارد یك نفر تصمیم بگیرد شیطنتی انجام بدهد و برای این كار او حتی رییس تئاتر شهر را هم بگیرند و ببرند، ...
میزان برخورد باید متناسب با خطا و یا كم دقتی باشد كه اتفاق افتاده است. همراهی و همدلی بین مدیران اجرایی كشور و هنرمندان باید اتفاق بیفتد. اهتمام می نماییم و گفت وگو می نماییم كه امور هنری و تئاتر با كمترین لطمه پیش برود و فضای فعالیت و خلاقیت در تئاتر و تمامی هنر فراهم باشد.
الان در بخش بین الملل تئاتر فجر با بحران ارز روبه رو هستیم، شما بعنوان معاون هنری چه تمهیدی دارید كه بخش بین الملل خوب برگزار شود؟ در حالیكه شنیده میگردد این بخش امكان دارد خیلی كم و كوچك برگزار گردد یا اصلا برگزار نشود.
اینكه احتمال دارد بخش بین الملل برگزار نشود را آغازین بار است می شنوم. بالاخره مساله ارز در كشور ما اتفاق افتاده و قیمت آن چند برابر شده است. طبیعتا هزینه هایی كه پرداخت آنها به شیوه ارزی اتفاق می افتد گرفتار تلاطم هایی شده است. علاقه مندی و تلاش ما این است كه از فرصت های هنری جشنواره های هنری فجر در عرصه های مختلف، پاسداری شود و دستاوردی برای هنر داشته باشد.
همكارانم با نزدیك به ۲۰ گروه خارجی در حال رایزنی هستند كه برای جشنواره فجر دعوت شوند. من و آقای وزیر در حال رایزنی مدام هستیم راجع به حل مشكل ارزی هنرمندان و برطرف نمودن مشكلاتی كه می تواند بر سر راه جشنواره تئاتر و موسیقی فجر باشد. این علاقه مندی در سطح كلان دولت هم وجود دارد كه جشنواره های فجر با كیفیت برگزار گردد و مشكلات پیش آمده برای حوزه ارز مانع برگزاری كیفی جشنواره ها نباشد.
هنوز به نتیجه قطعی نرسیده اید؟
ما به صورت مكرر در حال مذاكره با مسئولان بانك مركزی و مسؤولان مرتبط هستیم و امید داریم كه مشكل حل شود.




مدیركل هنرهای نمایشی چندی پیش گفته بود اگر بودجه تئاتر پرداخته شود، یك سری مشكلات آن حل میگردد. جریان این پرداختی ها به كجا رسید؟
مشكل بودجه ای در تمام سال های پشت سر ما در حوزه هنر بوده است. علت عمده آن فقدان تطبیق داشته ها و نیازها است. خانواده بزرگ اهل هنر، آثار و جشنواره های گوناگون هنری در عین حال بودجه های محدود. بدین سبب این دو كفه هیچ وقت همطراز یكدیگر نایستادند كه خیال ما راحت شود كه مشكل پولی نداریم. سایت مركز آمار ایران می گوید سیصد و چهل و یك هزار ظرفیت دانشگاه های هنری ماست. این دانشجوها در هر مقطعی كه باشند، در یك بازه چهار ساله فارغ التحصیل می شوند و بازار كار می خواهند.
این جمعیتی كه هر روز اضافه می شود، بازار را گسترده و مملو می كند. در عین حال، ظرفیت های مالی، ظرفیت های بسیار محدودی است. در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم منعی وجود ندارد كه پرداخت نشود، مشكل اصلی ما نحوه پرداخت یعنی زمان بندی پرداخت است.
وقتی بودجه مصوب مربوطه به وزارت فرهنگ و ارشاد ابلاغ می شود، وزارتخانه باز برمبنای فهرست تعهدات و بدهی هایی كه دارد، بودجه را تخصیص می دهد. این تخصیص ها امكان دارد یك ماه در حوزه موسیقی و تئاتر منظم باشد، چند ماه منظم نباشد. وقتی نامنظم است یعنی تعهدات معوقه های ما زیاد میگردد تا روزی كه بتوانیم پرداخت نماییم. هرچقدر تخصیص های عمومی دولت منظم تر می شود، پرداختی های وزارت ارشاد هم منظم تر خواهد شد.
در زمینه معوقه های بخش تئاتر در چه مرحله و شرایطی هستیم؟
فكر می كنم از شروع سال تاكنون حدود ۶ و نیم میلیارد از بودجه های تئاتر پرداخت شده است. انتظار ما این بوده كه بیشتر پرداخت گردد اما به سبب تخصیص های كمی كه تعلق گرفته، این بخش باز كمتر تخصیص داشته است.
معاون توسعه منابع و مدیریت وزارت ارشاد همراه می باشد، در دوستان سازمان برنامه بودجه هم این حمایت و همراهی هست كه بتوانیم در ماه های باقی مانده سال به حد تعهدات اجرا شده مان برسیم.
آیین نامه شورای نظارت و ارزیابی تئاتر در چه مرحله ای است؟
ما پیشنهاد تصحیحی خودمان را درباره شیوه نظارت بر آن چهارده بند برای به روز شدن داده ایم.
شما به بازبینی در شوراها هم اشاره كرده بودید، در حوزه موسیقی انتقادهایی به شوراها وارد شده بود. در این زمینه چه تصمیمی دارید؟ حتی چند وقت پیش هم رییس شورا از ریاست شورای شعر و ترانه دفتر موسیقی استعفا كرد و از جانب وزارت ارشاد هیچ واكنشی نسبت به این سوژه نشان داده نشد.
در این زمینه كمی عدم تطبیق وجود دارد تعداد ورودی شعرها و ترانه ها به سامانه شعر و ترانه بسیار زیاد است، یك وقت تعداد آلبوم ها در سال ۱۰۰ و تعداد كنسرت ها ۲۰۰ بوده اما حالا تعداد كنسرت ها بیشتر از ۵ هزار اجرا در سال است و تعداد آلبوم ها بیشتر از ۵۰۰ آلبوم است كه غیر از آنها بسیار تك آهنگ تولید میگردد. این حجم ورودی با آن شیوه رسیدگی البته دشوار است، بدین سبب این از همان مسائلی است كه به بازبینی نیاز دارد.
حتی امكان دارد در تعداد اعضاء تغییر احداث كند؟
ای بسا امكان دارد كمیته های اقماری متعددی داشته باشد. در حال بررسی راه های مختلفی هستیم كه آیا شورای شعر به كمیته های كوچك تر تبدیل گردد و نظر اجماعی داشته باشد، اساسا تعداد دوستان هنرمند و شاعری كه در شورا هستند و به شیوه مجازی هم بتوانند به شعرها دسترسی داشته باشند كه وقت مفصل تری را به اشعار اختصاص بدهند.
در جلساتمان راهكارهای پیشنهادی را گاهی با مخالف خوانی می آزماییم تا ببینیم روش پیشنهادی در گام های اول با مشكل مواجه خواهد شد یا نه. اگر احساس نماییم در گام های اول با مشكل مواجه می شویم، به روش ها و گزینه های دیگر فكر می كنیم
اقدامی در این زمینه انجام شده است؟
بله؛ آزمایش هایی در این زمینه انجام دادیم. به نظرم آن قدر به نتیجه مقرون نبوده كه بخواهم بگویم.
گزینش افراد شورا به چه شكل خواهد بود؟
این اساسا یكی از بندهای جدی آیین نامه خواهد بود.

ضمانت اجرایی شورا تا كجاست؟ درباره مشكل اشعار آلبوم محسن چاوشی، مدیركل دفتر موسیقی اظهار داشت كه با مسؤولیت خودش مجوز برخی قطعات را صادر می كند.
مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نظر تخصصی را از شورایی متشكل از متخصصان دریافت میكند.
پس شورا مشورتی است.
شورا تخصصی است به خاطر تنوع و تكثر این عرصه و در نهایت مدیركل دفتر موسیقی تنفیذگر رأی اعضای شورای تخصصی است.




درباره حاشیه های اخیر آلبوم محسن چاوشی و مجوز شعرهایش صحبت كنیم؛ به نظر رسید وزارت ارشاد در این زمینه در نهایت كوتاه آمد.
به نظر من تعبیر كوتاه آمدن، تعبیر درستی نیست. از مجموع شعرهایی كه آمده بود، در برخی از شعرهایی كه در این آلبوم وجود داشت نسبت به نسخه چاپی، جا به جایی مصرع ها وجود داشت كه می تواند وزن معنایی یك شعر را تغییر بدهد. از مجموعه شعرها، تذكراتی كه اعضای محترم شورای شعر داده بودند، سه شعر را آقای ترابی (مدیركل دفتر موسیقی) به شكل مشروط پذیرفت مجوز دریافت كند و دو قطعه دیگر را اساسا نپذیرفتند.
اوایل كار به نظر می رسید وزارت ارشاد موضع محكمی دارد اما یك باره آقای ترابی گفت ما با آقای چاوشی بستنی هم خوردیم... استدلال برای این تفاهم چی بود؟ این بود كه دل هنرمندان را به دست بیاوریم؟ آن وقت باید بگوییم چرا اصلا شورا باید وجود داشته باشد؟! یا اینكه استدلال این بود كه ما در موقعیت خاصی در كشور قرار داریم كه مشكلی بر مشكلات اضافه نشود؟ چونكه ظاهر قضیه تهدید بود و پذیرش؛ حتی میگردد تعبیر زورگویی به كار برد. پس ضمانت اجرایی شورا تا كجاست؟
درباره سوژه آقای چاوشی با عنایت به اطلاعاتی كه به من می رسید و نتایج مذاكرات آقای ترابی در این باره، همه ما فارغ از داوری درباره مرتبه یك هنرمند، دوست نداریم برای او هیچ مشكلی احداث شود. در واقع دوست داریم هر هنرمندی كه فعالیت هنری انجام می دهد، از حقوق اجتماعی خود برای انجام فعالیتش بهره مند باشد و با كمترین مشكلات هم مواجه نشود.
بنابراین تمام تلاش من و دوستانم برای برطرف نمودن مشكلات سد راه هنرمندان است. در واقع با این نگاه كار می نماییم كه بتوانیم در حد توان مشكل هر هنرمندی را منوط به این كه قوانین كشور را زیر پا نگذاریم، برطرف نماییم.
الان كه از التهاب آن سوژه گذشته ایم، بررسی كردن آن خیلی راحت تر است. هم اكنون كسانی هستند كه برای مردم شناخته شده نیستند و كار اولشان را می خواهند عرضه كنند و حتی شاید اصحاب رسانه باز اسم آنها را نشنیده باشند و من باز به خاطر كارم با اسم آنها مواجه شدم. من و همكارانم تمام تلاشمان را می نماییم كه مشكلات هنرمندان تازه كار هم برطرف شود و بتوانند كار خودرا عرضه كنند. این افراد جوان هستند و كار اولشان است. ما دوست داریم فضای حاضر را تصحیح نماییم و حضور هنرمندان گسترده و فعالانه باشد. چونكه معتقدیم امكان دارد این افراد باز به هنرمندان توانمندی تبدیل شوند لایه های دیگری را هم می بینیم كه افراد گمنامی باز هستند و می توان مسیر را برای فعالیت آنها باز كرد و برای آنها باز به همین میزان تلاش نماییم. اما از آنجایی كه این افراد ناشناخته هستند، درباره آنها مطلبی نوشته نمی گردد و به آنها توجه نمی گردد كه این امر موجب میگردد این هنرمندان جوان دیده نشوند.
زمان ماموریت مدیر عامل فعلی بنیاد رودكی در این بنیاد تمام شده است. با این وجود او نه در سمت خود ابقاء شده و نه جایگزینی برایش معرفی شده است.
طبق قانون شركت ها، كسی كه مدت حكم او تمام می شود، تا زمانی كه جایگزینش معلوم نشده، مسؤول قانونی می باشد. قرار بود طرح جامعی برای بنیاد آماده نماییم، آقای وزیر هم ماموریت این كار را دادند. ما قریب به سه ما فشرده با همكاری آقای دكتر صفی پور (مدیرعامل فعلی بنیاد) و تیمی كه آقای وزیر تعیین كرده بودند برنامه های آینده بنیاد را سامان دهی كردیم و برنامه پنج ساله برای آن نوشتیم. این برنامه آماده شده و در اختیار آقای وزیر قرار گرفته است.
این برنامه شامل این است كه بنیاد در پنج سال آینده باید چه اهدافی را محقق و در چه ژانری فعالیت كند. از نظر قانونی هنرهای تجسمی هم مشمول قانون بنیاد میگردد. هم اكنون آقای وزیر در این زمینه در حال بررسی هستند و نهایتا آقای صفی پور یا ابقاء میگردد یا گزینه دیگری به جای ایشان می آید.
آقای حسینی! كمی هم به هنرمندان موسیقی نواحی و مشكلاتی كه در بیمه آنها وجود دارد، بپردازیم.
در حوزه موسیقی نواحی هنرمندان جوان داریم و هم هنرمندانی كه سرشناس هستند ولی متاسفانه به خوبی معرفی نشده اند. برنامه های حمایتی در ذیل معاونت هنری بیشتر مختص میگردد به پشتیبانی از برنامه ها، اجراها و آثار و حمایت هایی كه از اشخاص است. در دو بخش وزارت فرهنگ و ارشاد تجمیع شده كه یكی از آنها مؤسسه هنرمندان پیشكسوت است كه از مؤسسه های تحت اشراف معاونت هنری است. یكی دیگر از آنها صندوق اعتباری هنر است كه در واقع یكی از مؤسسه های تحت اشراف حوزه وزیر ارشاد است و معاونان وزیر باز از اعضای هیات امنای این موسسه به شمار می آیند. خدمات حمایتی از اشخاص هنرمند در این دو نهاد ساماندهی شده بدین سبب وقتی كه می خواهیم سوژه را بررسی نماییم، باید جایگاه آنرا از نظر اداری بدانیم. نكته بعدی این است كه صندوق اعتباری هنر خدمات بیمه سلامتش را خود اعطا نمی كند، بلكه كارگزاری می كند كه بتواند از راه بیمه های بزرگ و رسمی كشور این خدمات را بگیرد و در قبالش وجوهش را پرداخت كند و بین هنرمندان توزیع كند.
این سوژه به دو امر وابسته است؛ یكی اینكه باید هنرمندان را شناسایی كنند كه ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان ها و شهرها در این كار در كنار صندوق هنر هستند و پرونده ها را تكمیل می كنند. قدم بعدی اینكه اقدام ویژه ای كه در این دوره مدیریتی صندوق شروع شده و بسیار مورد تحسین و ستایش است، سفرهایی است كه برنامه ریزی شده اند و نمایندگان صندوق هنر، به استان ها و شهرهای مختلف می روند و خودشان هنرمندان را با كمك ادارات فرهنگ و ارشاد هر استان شناسایی می كنند و به آنها خدمت می رسانند.
بیمه تكمیلی یك بیمه مضاعف است كه بین میزان پولی كه متقاضی خدمات می خواهد با خدماتی كه شركت بیمه گر نمایش می دهد، یك تناسب برقرار می كند. طبیعی است زمانی كه صندوق باز به نمایندگی از هنرمندان می رود و مذاكره می كند، بیشتر به فكر منافع هنرمندان است كه اتفاقا در این باره مذاكرات مهمی كرده كه بتواند قراردادهایی به نفع هنرمندان ببندد. خدمات صندوق البته با در نظر گرفتن اعتبار و توان مشكلی ندارد و هم اكنون افراد زیادی از آن استفاده می نمایند. برای بیمه كردن هنرمندان مشكلات خیلی متنوعی سر راه وجود دارد سامانه ای درست شده و یك تحقیق آماری دقیقی شكل گرفته كه بتوانند با شركت های بیمه گذار گفت وگو و مذاكره كنند و مذاكراتشان را موفق پیش ببرند. بنا بر این باز اگر همكاران صندوق هنر تلاش كردند كه مزایای بهتر و بیشتری برای اهل هنر تمهید كنند.
دوستانی كه این كار را در صندوق هنر انجام می دهند، سطحی از آگاهی رسانی را انجام داده اند. به شواهد اقلامی كه چاپ كرده اند و به شواهد سامانه ای كه هنرمندان در آن ثبت نام می كنند. حین ثبت نام طرح های مختلفی معرفی شده و اطلاعات آنها باز داده شده ولی اگر كلیه این اطلاعات برای هنرمندان كفایت ندارد، باید به روش های اطلاع رسانی دیگری هم بازگشت نماییم كه بتوانیم این نقص را باز برطرف نماییم اما این گونه نیست كه هیچ اطلاع رسانی در این رابطه صورت نگرفته باشد، چونكه من اقلام چاپی این اطلاعات را دیده ام و به سامانه این اطلاعات باز مراجعه نموده ام.




صندوق حمایت تا به الان هنرمندانی را كه كمتر شناخته شده اند و رسانه ها با آنها آشنا نیستند، چگونه معرفی كرده است؟
وظیفه صندوق، حمایتی است، رسانه ای نیست و تنها كسانی را شناسایی می كند كه به آنها خدمات دهد. طی یك پارسال تعداد چندین هزار نفر باز به صندوق هنر افزوده شده اند. شناسایی این افراد به معنای نمایش خدمات بوده است.
در حوزه مد و لباس یك سری نمایشگاه های نمایشی برگزار می گردد بدون اینكه دستاورد بارزی داشته باشند؛ مثلا امسال نمایشگاه لباس عاشورایی برگزار گردید ولی در عمل تاثیر خاصی نداشت.
به نظر من یك كج تابی در حوزه مد و لباس است كه همه باید با كمك هم این مشكل را حل كنند. حوزه مد و لباس یك حوزه جذاب از مجموعه فعالیت هایی است كه قانون به وزارت ارشاد سپرده است. حوزه ای است كه در اقتصاد فرهنگ بسیار می تواند موثر باشد. همین طور ما می توانیم در آن بسیار توانا عمل نماییم و مخاطبانمان را نه تنها در ایران، بلكه در جهان اسلام و حتی كشورهای دیگر كه به پوشش های اسلامی علاقه مند هستند، جذب نماییم. اما یادمان باشد كه بخش طراحی آن با وزارت ارشاد است. یعنی ما صرفا مامور رسیدگی، كنترل، تشویق و ساماندهی طراحی هستیم. ما باید طراحی نماییم و هنرمندان طراح را كنار یكدیگر جمع نماییم و ایده های آنها را شكل دهیم. نتیجه آن باز باید توسط دستگاهها و بخش های مرتبط و سامانگری كه در وزارت صمت است، تولید شود و توسط نظام بازرگانی و اصناف ارائه شود. بدین سبب ما موظفیم جشنواره ای برگزار نماییم از طرح هایی كه در این حوزه آمده و سپس می توانیم داوری نماییم كه آثار رسیده به نمایشگاه ها، مناسب و خلاقانه است یا نه.
اینكه چقدر این نمونه ها بر تن مخاطبان قرار می گیرد، اساسا اگر به سال های اخیر نگاهی بیندازیم، متوجه تفاوت های به وجود آمده خواهیم شد؛ چراكه لباس های متنوع تری را مثلا در حوزه لباس های سوگواری در روزهای محرم و صفر می بینیم اما اینكه چقدر این جشنواره ها كفایت دارند و گستردگی آنها مناسب می باشد، مستقیما به فعالیت تولیدكنندگان و عرضه كنندگان مربوط میگردد كه وزارت ارشاد هیچ اختیاری نسبت به تولیدكنندگان ندارد. معاون هنری می تواند بعنوان رییس كارگروه در معرفی طراحان و طرح ها و توجه دادن دستگاههای فعال در عرصه تولید، عرضه و تبلیغ اهمیت سوژه را تبیین كند اما این گونه نیست كه بتوانیم بگوییم تمام كارخانجات پوشاك ایران موظف می باشند هر طرحی را كه ما نمایش می دهیم تولید كنند و الزاما تمام واحدهای فروش باز باید این لباس ها را عرضه كنند.
تعامل تان با وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) در این زمینه چگونه است؟
از سال ۸۵ نماینده صدا و سیما و نماینده وزارت صمت در كارگروه هستند. ما ارتباط سازمانی خودرا از راه كارگروه مد و لباس برقرار كرده ایم اما اینكه كارگروه مد و لباس چگونه می تواند نقش موثرتری بر تولید داشته باشد، در واقع نیازمند اهتمام بیشتر وزارت صمت است. البته این را هم فراموش نكنیم كه خیلی از كارخانه های ما خصوصی هستند و وزارت صمت هم تنها نقش هماهنگ كننده، تسهیل گر و نظارت را بر عهده دارد.
دوباره به موسیقی و بحث داغ چند وقت اخیرش برگردیم. آیا با عنایت به كنسرت محمد معتمدی در پارك آب و آتش و كنسرت محسن ابراهیم زاده در ورزشگاه آزادی، آیا برای برگزاری چنین كنسرت های خیابانی رایگانی فتح باب شده است؟
اینكه كنسرت های بزرگ داشته باشیم و آنها را بتوانیم در استادیوم ها، نهادها و بخش های بزرگی كه حاضرند میزبان یك كنسرت شوند، برگزار نماییم مناسب می باشد و من باز اساسا بعنوان یك شهروند دوست دارم در چنین اجرایی حضور داشته باشم و بعنوان یك مسئول باز از آن استقبال می كنم و اهتمام خواهم كرد كه تمهیدات لازم را برای انجام این كار فراهم كنم. همین طور می توان این گونه كنسرت ها را در یك سری پارك های مشخص و منسجم برگزار كرد.
برنامه ای برای برگزاری فستیوال موسیقی خیابانی مانند تئاترهای خیابانی دارید؟
نوازندگان شهری می توانند بعنوان یكی از رویدادهای شهری مطرح شوند. هم اكنون باز كیش برای این امر ابراز آمادگی كرده و تفاهم نامه ای را در ذیل طرح های توسعه هنر با كیش درباره مدرن آرت و مدیا آرت امضا كرده ایم و در مسئولان منطقه آزاد باز این علاقه مندی وجود دارد كه یك رویداد شهری با سوژه موسیقی شهری و نوازندگان اتفاق بیفتد كه در آینده چنین پروژه ای را می توان عملی كرد.







1397/09/20
14:10:22
5.0 / 5
2267
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۲
لباس دونی