محمدعلی بنی اسدی:

كپی عمدی آثار هنری به سرعت فاش می گردد

كپی عمدی آثار هنری به سرعت فاش می گردد

لباس دونی: یك هنرمند اعتقاد دارد كه ایده یك اثر هنری مهم ترین بخش آن است. ولی در بعضی مواقع به علت ساده بودن برخی از سوژه ها امكان دارد چندین هنرمند آنرا كار كنند كه در چنین حالتی نحوه پیاده سازی آن مهم خواهد بود.


محمدعلی بنی اسدی ـ نقاش و كاریكاتوریست ـ در گفت وگو با ایسنا بیان كرد كه صداقت در هنر مبنای بسیار مهم و اساسی است و هنرمندان هم افراد صادقی هستند بنابراین هم كپی كردن آثار هنری توسط هنرمندان چندان مرسوم نیست.
وی در همین زمینه افزود: در خیلی از مواقع حاشیه هایی كه بیشتر جنجال مطبوعاتی و رسانه ای هستند، درباره كپی آثار هنری به گوش می رسد كه امكان دارد این ادعای كپی بودن چندان درست و به جا نبوده باشد و هنرمندی كه از او جهت كپی اثر هنری انتقاد می شود، تنها از كار هنرمندی دیگر الهام گرفته باشد. ولی اگر همچنان بر شك خود باشیم، بهتر است با دقت دقت كنیم كه اگر عناصر الهام گرفته شده را از اثر بگیریم، به كلیت كار آسیبی جدی وارد می گردد یا نه؛ اگر ایرادی جدی به كار وارد نشود پس می توان این نتیجه را گرفت كه از اثر هنری دیگر الهام گرفته است كه این خود مانعی ندارد، چراكه هنرمند تنها برداشت خود از كار فرد دیگر را وارد اثرش كرده است.
بنی اسدی خاطرنشان كرد كه اگر یك هنرمند الهامات خود از آثار هنرمندی همانند پابلو پیكاسو ـ نقاش و مجسمه ساز اسپانیایی ـ را در آثارش به نمایش بگذارد، در واقع یك شناسنامه از كارهایش به مخاطب خود عرضه می دهد.
وی ادامه داد: امروزه انجام كار هنری به گونه ای شده كه گویا دیگر نمی توان كار جدیدی عرضه داد و حتما باید از هنرمندان بزرگ گذشته تأثیر گرفت؛ البته برخی از هنرمندان آنقدر بزرگ هستند كه سایه شان بر روی اغلب آثار می افتد.
این هنرمند نمونه ای را در جهت جملات قبل بیان كرد: اغلب آثار پوستر و گرافیكی كه در اروپای شرقی انجام می گردد متأثر از كارهای رنه ماگریت، نقاش بلژیكی است. به صورت كلی در هنر می توان یكسری سبك و رفتار كاری را از هنرمندان بزرگ الگوبرداری كرد و الهام گرفت.
اصولا از هنرمند انتظار می رود كه جهان شخصی خویش را در آثارش به نمایش بگذارد و ما در واقع دوست داریم كه دنیا و زندگی را از نگاه آن هنرمند ببینیم. چونكه هر كدام از ما به گونه ای متفاوت از دیگری بزرگ شده و هر كدام دید متفاوتی نسبت به زندگی داریم؛ بنابراین هم هنرمندان را با عنایت به دیدگاه خاصی كه به زندگی دارند ارج می نهیم و از پنجره ای كه آنها به دنیایشان گشوده اند همراه شده و به چشم انداز آنها می نگریم.
بنی اسدی افزود: البته اگر یك نقاش بتواند اثر هنرمند دیگر را به عینه و بدون هیچ تفاوتی كپی كند، حتما استعداد بالایی در نقاشی دارد و هنرمند قابلی است.
وی در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی تشخیص كپی بودن آثار هنری، اظهار داشت: بطور قطع هر روز حجم زیادی از آثار هنری خلق می گردد و امكان دارد هنرمندان هم زمان كافی را برای جست وجوی كلیه این آثار هنری نداشته باشند. بنابراین طبیعی است اگر متوجه كپی بودن یا نبودن اثر هنری نشویم. ولی با این وجود به علت دسترسی بالا به فضای مجازی و رسانه به راحتی می توان اصل كار را پیدا كرد.
این تصویرگر با اظهار اینكه در كار هنری، ایده اصل كار است، اظهار داشت: هم اكنون هنرمندان بزرگ و مطرح دنیا همانند جف كونز، نقاش و مجسمه ساز تنها ایده اثر را مطرح می كنند و باقی كارها را دستیارانش در بخش های مختلف انجام می دهند.
او افزود: در انجام كار هنری سوژه اهمیت بیشتری نسبت به پیاده كردن آن دارد ولی با این وجود برخی از سوژه ها و ایده ها آنقدر دم دستی و ساده هستند كه امكان دارد به ذهن هر كسی خطور كند كه در چنین شرایطی نحوه پیاده سازی ایده توسط هر هنرمند مورد اهمیت واقع خواهد شد و نمی توان گفت چون فرد دیگری، قبلا فلان ایده را كار كرده دیگر كسی نمی تواند.
بنی اسدی اضافه كرد كه كپی عمدی آثار هنری با عنایت به سطح بالای دسترسی مخاطب به فضای مجازی و رسانه به سرعت فاش خواهد شد.
این كاریكاتوریست در بخش دیگری از سخنان خود بیان كرد كه بخشی از هنرمندان معروف تعریف دقیقی در رسانه ها دارند و درواقع همانند قهرمان رسانه ها هستند، باوجود اینكه به برخی از هنرمندان خوب و فعال توجهی نمی گردد.
او افزود: حال اینكه به واكنش برخی از هنرمندان در مواقع بحران توجه بیشتری می گردد بحثی جداگانه است ولی با این وجود به نظر من هر چیزی كه بتواند سبب آزار مردم شود و آنها را در تنگنا بگذارد، یك نوع بحران است. بنابراین هم موضع گیری هایی كه در اینگونه مواقع رخ می دهد باید انسانی باشد و هر هنرمندی باید در حد توانش و تا آنجا كه مبحث برایش اهمیت دارد و به روش های مختلف همانند انجام یك كار هنری با مبحث بحران پیش آمده، حمایت خویش را نشان دهد.
بنی اسدی با اشاره به اینكه اثر هنری كه در عكس العمل به اتفاقات جامعه خلق می شود، می تواند تأثیر زیادی داشته باشد و در ذهن مردم بماند، افزود: تعداد زیادی از آثار هنری كه خلق می شوند به اتفاقات و مشكلات پیرامون هنرمند بازمی گردند. به نظر من افرادی كه به سرعت و به وضوح نسبت به اتفاقات جامعه واكنش نشان می دهند جرأت زیادی دارند؛ چراكه با نمایش موضع گیری خود نسبت به یك بحران خاص جامعه در فضای مجازی به دیگران اجازه اظهارنظر و برخوردهای مختلف را می دهند.
وی افزود: خود من هیچ گاه در چنین شرایطی بلافاصله و خیلی واضح واكنش نشان نداده ام و بعدها بحران و مشكلات جامعه را به یك صورت دیگر در كارهایم نشان داده ام.
این نقاش در بخش پایانی صحبت های خود درباره خانه كاریكاتور اظهار داشت: حدودا مدت دو سال است كه از خانه كاریكاتور خبری ندارم و همچنان این انجمن را با نام «مسعود شجاعی طباطبایی، كاریكاتوریست» به یاد می آورم. در زمان آغاز فعالیت های خانه كاریكاتور افراد زیادی در این حوزه فعالیت می كردند و به آن علاقه مند بودند. هم اكنون هم كاریكاتوریست های خیلی خوبی داریم كه می توان با جمع كردن این هنرمندان در كنار یكدیگر و از سرگیری فعالیت خانه كاریكاتور خیلی از مشكلات آنها را حل كرد و در شكل دهی یكسری جریانات و فعالیت های مربوط به كاریكاتور مفید واقع شد.
بنی اسدی در انتها اعلام نمود كه احیانا سال آینده یك نمایشگاه برگزار كند.







1397/09/07
18:49:58
5.0 / 5
3130
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
لباس دونی