آمیختگی مرزهای خشونت بر قاب سیما و سینما

آمیختگی مرزهای خشونت بر قاب سیما و سینما

لباس دونی: در صورتیكه فیلم خانه پدری روز گذشته برای بار دوم به سبب وجود صحنه های خشن توقیف شد، این سوال در ذهن بسیاری مخاطبان مطرح است كه واقعا خشونتی در این حد در آثار نمایشی دیگر؛ همچون سریال های تلویزیونی هم وجود ندارد؟


چهارشنبه یكم آبان سال ۱۳۹۸ یعنی حدود ۹ سال پس از ساخت فیلم سینمایی خانه پدری این فیلم برای دومین بار در سینماهای سراسر كشور نمایش داده شد، در حالیكه برای دومین بار هم نمایش این فیلم كم حاشیه نداشت.
خانه پدری به كارگردانی، تهیه كنندگی و نویسندگی كیانوش عیاری كارگردان نام آشنای ایرانی است كه هر با ساخت آثار مختلف سینمایی چون آبادانی ها، شاخ گاو، خانه به خانه، بودن یا نبودن، سفره ایرانی و بیدار شو آرزو و سریال روزگار قریب كیفیت فیلمسازی خویش را بارها به علاقه مندان هنر هفتم اثبات نموده است.
این فیلم كه در نخستین روزهای نمایش با استقبال بینندگان روبرو شد و در اولین روز روی پرده نقره ای در ۱۹ سالن سینما و ۱۲۰ سانس اكران ۶۶ میلیون ۳۶۲ هزار تومان فروخت، ۵ روز پس از شروع نمایش و روز دوشنبه (ششم آبان) با سایه سنگین توقیف باردیگر روبرو شد. در حالیكه قبل از این و در دی ۹۳ هم این فیلم برای اولین بار در گروه هنر و تجربه اكران شد كه تنها یك روز دوام آورد و از پرده سینماها پایین كشیده شد. همینطور خانه پدری یكبار هم درسی و دومین جشنواره فیلم فجر سال ۹۲ رنگ پرده نقره ای را دیده بود ازاین رو عده ای از اهالی قلم، رسانه و نخبگان جسته و گریخته این فیلم را دیده اند.
داستان خانه پدری
این فیلم كه قصه اتفاق های یك خانه قدیمی را از سال ۱۳۰۸ (اواخر دوره قاجار) تا ۱۳۷۹ روایت می كند با بازیگرانی همچون متین كتكی، مهدی هاشمی، شهاب حسینی و مهران رجبی، ناصر هاشمی، مینا ساداتی و نازنین فراهانی در چند اپیزود ساخته شده و مسائل و مشكلات زنان ایران را در هفتاد سال گذشته به تصویر كشیده است. در این فیلم ناصر هاشمی (نقش جوانی) و مهدی هاشمی (نقش میانسالی) شخصیت اصلی را بازی می كنند كه روایت زندگی اش از پانزده تا هشتاد سالگی به تصویر كشیده شده است.
خانه پدری حدود ۷۰ سال قصه یك خانواده را با مولفه های تكرارشونده بیان كرده و تغییرات در خانواده ها و نگاه مردم و یك جامعه را به زن و برخی باورهای نادرست اخلاقی و رفتاری را نشان داده است. قصه خانه پدری از اواخر قاجار شروع می شود و در دو دوره پهلوی ادامه می یابد. عروس جدید خانواده كه پزشك است، نماد زن امروز ایرانی به حساب می آید، زنی كه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی توانسته جایگاه اجتماعی و نقش آفرینی مثبتی در جامعه پیدا كند.
رئیس سازمان سینمایی چه می گوید؟
در همین حال كه روز گذشته خبر توقیف فیلم به دستور دادستان كل منتشر و دیشب آخرین شب نمایش آن با استقبال بینندگان بود رئیس سازمان سینمایی در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حوزه تولیدات فرهنگی و هنری، باید اجازه دهیم سازمان تخصصی قانونی یعنی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مرجعیت داشته باشد. در غیر این صورت، ناكارآمدی ایجاد می شود و مولدان حوزه های فرهنگی هنری بلاتكلیف می مانند.
حسین انتظامی اضافه كرد: اعضای شورای پروانه نمایش و قاطبه منتقدان و جامعه شناسان، خانه پدری را فیلمی در ترویج خشونت نمی دانند. هرگونه نمایش جرم، جنایت، خشونت یا امثال آن، به معنای ترویج این موضوعات نیست؛ بخصوص وقتی با رده بندی سنی ۱۵+ هشدارهای لازم به خانواده ها داده شده باشد.
انتظامی تصریح كرد: خانه پدری بطور قطع فیلمی بدون اشكال نیست، اما هجمه ای كه ضد این فیلم به راه افتاد هم چندان منطقی نیست. سازمان سینمایی در تلاش است با مذاكره و تعامل با مراجع ذی صلاح، مشكل توقف اكران فیلم را حل كند.
در همین حال خیلی از كارگردانان سینمای هم در پشتیبانی از خانه پدری و لزوم نمایش آن سخن گفته اند، بخصوص كه به اندازه كافی در مورد آن اطلاع رسانی شده بود و فیلم هم فقط برای افراد بالای ۱۵ سال نمایش داده می شد.
صحنه خشونت آمیز در سریال ستایش ۳
در حالی كه توقیف این فیلم به دستور مستقیم دادستانی و حتی بدون اطلاع كارگردان و تهیه كننده آن به علت وجود یك صحنه خشن در ابتدای فیلم روز گذشته سروصدا به پا كرد؛ پخش صحنه قتل دختری توسط پدرش در سریال ستایش ۳، به كارگردانی سعید سلطانی و تهیه كنندگی آرمان زرینكوب شامگاه دیشب (دوشنبه شب/ ششم آبان) سوالات زیادی را در این زمینه پدید آورد.
بسیاری كاربران و شبكه های مجازی و مخاطبان سینما و سیما این سوال را پرسیده اند كه آیا نشان دادن صحنه های خشن در سریال های تلویزیونی مجاز است؟ در صورتی كه این سریال ها مخاطب عام دارد و مانند فیلم های سینمایی نیست كه مخاطب خود دیدن آنرا انتخاب نماید. بعلاوه پخش این صحنه هم با اخطار سنی هم همراه نبود و احتمال اینكه در آن زمان كودكان هم مخاطب این سریال باشند زیاد است.
بنابراین به نظر می آید لزوم تعریف معیارهای مشخص برای تعیین صحنه های خشن در همه آثار نمایشی سینما، سیما و تئاتر توسط گروهی متخصص از روانشناسان، جامعه شناسان و فیلمسازان و سریال سازان، باید آموزش های لازم به والدین هم برای تماشای این آثار در حضور كودكان هم داده شود، تا برچسب اجرای معیارهای دوگانه در مورد آثار سینمایی یا سریال ها زده نشود و از سوی دیگر زحمات هنرمندانه هدر نرود.



منبع:

1398/08/08
09:23:49
5.0 / 5
2661
تگهای خبر: تئاتر , تخصص , جشنواره , سفر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۱
لباس دونی