چرا نمای رومی در قم طرفدار دارد؟

چرا نمای رومی در قم طرفدار دارد؟

به گزارش لباس دونی مدیر مركز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم در مورد گسترش نمای رومی بیان كرد: انتخاب این نوع نما وقتی تبدیل به جریانی اجتماعی می شود، نمی توان تنها با جریان قانونی مانع از گسترش آن شد، چونكه جریان اجتماعی یك سازه و اسكلت نیست و از جنس اجتماع است.


به گزارش خبرنگار ایسنا، سیده شبنم فاطمی در نشست تخصصی «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم» از سلسله نشست های تخصصی گفت و گوی شهر كه در دانشگاه علمی كاربردی جهاد دانشگاهی قم برگزار شد، عنوان كرد: طراحی نمای ساختمان، یك رویداد كاملاً معمارانه به حساب می آید و اغلب معماران هم به این مساله اهتمام دارند.
بیان كرد: مبحث نمای رومی، یكی از موضوعات مهمی است كه اخیراً با ابلاغ مصوبه ای از جانب شهرداری ممنوع اعلام می شود، در واقع با این مصوبه، مسأله ای معمارانه به تصمیم مدیریتی تبدیل شد.
وی اظهار نمود: نمای رومی بعنوان یكی از دغدغه های مهم مراجع و بزرگان حوزه هم عنوان شد و گسترش این نما در حوزه دین و فرهنگ، مورد انتقاد قرار گرفت.

مدیر مركز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم عنوان كرد: اینكه نمای رومی یك توطئه فرهنگی یا خواست مردم است و یا اینكه جریان سرمایه داری و اقتصاد شهر، موافق گسترش و تحكیم این نوع نماست، مسأله ای مهم می باشد كه نیاز به بررسی و واكاوی دارد.
وی اظهار داشت: پدیده های معمارانه، متأثر از عوامل مختلف و گوناگونی همچون جامعه شناختی، مسائل فرهنگ شهر، مسائل مدیریت شهر، مسائل اقتصاد شهر و… است، بنابراین مركز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی، تصمیم به برگزاری نشست هایی تخصصی مبتنی بر تجربه های واقعی در «كافه گفتگو» این مركز دارد تا در حین این گفتگوها پدیده های مختلف شهر قم را از چند منظر بررسی كند.
مدیر مركز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم در مورد گسترش نمای رومی بیان كرد: انتخاب این نوع نما وقتی تبدیل به جریانی اجتماعی می شود، نمی توان تنها با جریان قانونی مانع از گسترش آن شد، چونكه جریان اجتماعی یك سازه و اسكلت نیست و از جنس اجتماع است.
وی اظهار داشت: در مقابله با این رویدادها باید به ایجاد جریان اجتماعی و فرهنگ سازی پرداخت تا ذائقه و انتخاب مردم را تغییر داد، در این بین دانشگاه ها، مراكز حوزوی و فعالان فرهنگی و جامعه شناسان دارای نقش مهمی هستند.

فاطمی اضافه كرد: تغییر فرهنگ و ایجاد جریان اجتماعی هم زمان می برد و در كوتاه مدت اتفاق نمی افتد، از همین روی باید با نگاهی تخصصی و كارشناسی به واكاوی رویدادها و علل و عوامل پرداخت تا در راه فرهنگ سازی و جریان سازی اجتماعی، بتوانیم موفق عمل نماییم.
وی اظهار نمود: نمی گردد خلاف جریان شدیدی كه حركت می كند، سد ایجاد كرد، وقتی مسكن یك كالای مصرفی و سودآور است و یا مردم آنرا دوست دارند، به راحتی نمی توان با آن مقابله نمود و جریان قانونی به تنهایی نمی تواند مانع ایجاد كند.
مدیر مركز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم عنوان كرد: جریان اجتماعی را متولیان شهر می توانند بسازند، البته این امر زمان می برد و در كوتاه مدت اتفاق نمی افتد.
وی اضافه كرد: متأسفانه برخورد با معماری، كالایی شده است و مردم برای افزایش قیمت مسكن و ارزش افزوده، دوست دارند از مصالح گران در نما و سازه استفاده كنند؛ آنها در ساخت مسكن، در فكر سودآوری هستند و برای ساخت و ساز، چرتكه می اندازند تا ارزش افزوده مسكن را بالا ببرند.
فاطمی بیان كرد: در واقع مردم هوشمندانه همه چیز را بررسی می كنند و می دانند اگر ساختمان شأن، نمای رومی داشته باشد، بهتر به فروش می رسد و حاضر هستند برای این كار، بهای سنگینی بپردازد.

وی اظهار داشت: مردم دیگر خانه را به منظور زندگی نمی خواهند بلكه آنرا سرمایه زندگی شأن می دانند، تا زمانی كه این نگرش وجود دارد و تا زمانی كه از راه فرهنگ سازی وارد نشویم كوشش برای كنار گذاشتن نمای رومی، آب در هاون كوبیدن است، مگر اینكه بخواهیم صورت مساله را پاك نماییم.
مدیر مركز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم اظهار نمود: از طرفی در معرفی معماری و نمای اسلامی و ایرانی، هنوز به یك تعریف ملموس برای جامعه دست نیافته ایم، در حالیكه مردم نمای رومی را به خوبی می شناسند و برای آنها، چنین نمایی دارای تعریف است.
وی اضافه كرد: نمای رومی به راحتی برای مردم قابل تشخیص می باشد، ولی نمای اسلامی و ایرانی هنوز برای مردم شناخته شده نیست، وقتی می توان نمای دیگری را جایگزین نمای رومی كرد، كه به یك تعریف مناسب از معماری اسلامی و ایرانی برای مردم دست پیدا نماییم.
فاطمی تصریح كرد: باید بپذیریم كه در معرفی معماری اسلامی و ایرانی از جانب دانشگاه و حوزه، كم كاری شده است و هنوز به صورت عمیق و وسیع این نوع معماری را مورد تحلیل قرار نداده ایم و مردم آنرا به خوبی نمی شناسند.
وی عنوان كرد: همینطور در معرفی معماری و نمای مناسب، ضعف آكادمیك وجود دارد و در بستر آكادمیك هم نگاه تحلیلی به این رویدادها نداریم.

مدیر مركز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم اظهار داشت: نمای مسكونی باید به خانه، آرامش و تسكین بدهد، اما به جای آن تجملات و تشریفات می آید و جامعه فاصله بسیاری از معنای عملكردی گرفته است.
وی بیان كرد: گرایش برای نمای رومی افزایش یافته است حتی اگر این نما با اندازه و وسعت خانه هم تناسبی نداشته باشد باز هم مردم متقاضی نمای رومی هستند؛ چونكه این نوع نما زیبا هستند و تا زمانی كه نمای مناسب زیباتری به جای آن نیاید مردم همچنان به این نما تمایل دارند.
فاطمی اظهار نمود: نمای رومی به علت الگوها و ساختارش زیبا هستند و مردم آنرا شكیل می دانند، همینطور نمای رومی ستون و چارچوب و المان های تعریف شده دارد. تفكر و دیدگاه در سیر تحول معماری ایران نقش دارد و استفاده بعضی از نماها نشان داده است فرهنگ مردم تحت تأثیر فرهنگ های دیگری قرار گرفته است و از نظر فرهنگی، كم كاری شده است.
مدیر مركز تخصصی معماری و شهرسازی جهاد دانشگاهی قم متذكر شد: انسان در یك ظرفی تصمیم می گیرد و پیشرفت می كند، می توان روی ساخت این ظرف فكر كرد و نظر و ذائقه مردم را تغییر داد.

یك جامعه شناس اظهار داشت: مسائل فرهنگی و اجتماعی، تأثیر مستقیمی بر سبك و سیاق معماری و شهرسازی دارد.
به گزارش خبرنگار ایسنا، داوود صفا در اولین جلسه تخصصی «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم» عنوان كرد: اقتصاد، سیاست، علم و مذهب ۴ ركن مهمی است كه جامعه را تحت تأثیر خود قرار می دهد و هر مساله و موضوعی را باید بر طبق این مؤلفه ها بررسی كرد.
این جامعه شناس اضافه كرد: در بررسی علل و عوامل اجتماعی و فرهنگی، نگاه ها باید عمیق و چند بعدی باشد، نگاه مساله محور و همراه با صدمه شناسی وضعیت موجود و بهره گیری از اندیشمندان در حوزه های مختلف و نگاه تئوریك و علمی می تواند ما را به یك وحدت رویه برساند.
وی اظهار نمود: با نگاه به گذشته و آینده و با نگرش صدمه شناسی می توان خیلی از موضوعات و مسائل مهم را به خوبی واكاوی كرد.
صفا در مورد پدیده های معمارانه هم عنوان كرد: موضوعات جامعه شناختی، زیباشناختی، مسائل فرهنگی و مدیریت شهری و …هر یك بر روی نوع معماری، اثر می گذارد.

وی بیان كرد: در واقع مسائل فرهنگی و اجتماعی، تأثیر مستقیمی بر سبك و سیاق معماری و شهرسازی دارد، وقتی نگاه سرمایه ای در جامعه به جای نگاه فرهنگی قرار می گیرد و یا مادی گرایی جایگزین نظام ارزشی می شود، در معماری هم می توان به تأثیر این عوامل پی برد.
این جامعه شناس اظهار داشت: در گذشته، معماری مطابق با شرایط اقلیمی و نیاز افراد شكل می گرفت، اما امروز تحت تأثیر نگرش های اجتماعی، نظام سرمایه داری، چشم و هم چشمی، فاصله های طبقاتی، تجمل گرایی و …شده است.
وی اضافه كرد: جامعه در حال گذار و رسیدن به فضای مدرن است، از این رو با آشفتگی های زیادی در سبك زندگی مواجه هستیم، در این شرایط فضا به سمت فردگرایی، مصرف گرایی، تجمل گرایی و رشد سریع تكنولوژی می رود.
صفا اظهار نمود: مسائل اجتماعی و فرهنگی چند بعدی است و مجموعه ای از عوامل و شرایط مداخله گر عوامل را تشكیل می دهد و اگر در این باره ریشه یابی و صدمه شناسی نكنیم، در هر زمینه ای به آشفتگی های زیادی می رسیم.
وی بیان كرد: سرعت تغییرات زیاد شده است و باید در فرهنگ سازی، سواد رسانه ای و آگاه سازی مردم، همپای تغییرات اجتماعی حركت نماییم تا از غافله عقب نمانیم.
وی افزود: هر پدیده اجتماعی دارای فرم و مبنا و عملكرد است. اگر فرم و مبنا و عملكرد به هم نزدیك باشند، گرفتار نظم اجتماعی و فرهنگی خواهیم بود، اما اگر این سه از هم دور باشد، آشفتگی بوجود می آورد.
صفا اضافه كرد: در معماری رومی این سه عنصر به هم نزدیك نیست و همین امر باعث آشفتگی است، در نمای رومی با عنایت به این خلاء هایی كه گفته شد اشرافیت گرایی، تضاد طبقاتی، نابرابری های اجتماعی و فضای اقتدارگرایانه را می بینیم و نوع نما با آرامش و آسایش داخل خانه همخوانی ندارد.
وی اظهار نمود: در معماری امروز، مشاورین املاك، مخاطبین، بازاریاب ها و صنعت و فرهنگ سودآوری تصمیم می گیرند و این نگرش ها، معماری را از هویت اصلی خود دور می كند. معماری باید دارای هویت و تعریف دقیق باشد تا با صدمه های كمتری به لحاظ جامعه شناسی مواجه شویم.

وی بیان كرد: هر گاه جامعه از نظر محتوا ضعیف شد به سمت تجمل گرایی و فخر فروشی می رود و این رویكرد تجمل گرایی و فخرفروشی هم می تواند خویش را در معماری و نماكاری ساختمان نشان دهد.
صفا اظهار نمود: باید با نظریه پردازی به بررسی و رفع صدمه ها پرداخت، یكی از مهم ترین خصوصیت های نظریه پردازی، پیش بینی برای آینده است و می توان به وسیله آن برنامه ریزی نمود. باید برای فرهنگ سازی و تغییر نگرش ها، از رسانه كمك بگیریم و همه عناصر فرهنگ ساز را دخالت دهیم و در افراد دغدغه ایجاد نماییم.

این جامعه شناس بیان كرد: تا زمانی كه دغدغه ای در بین مردم نباشد، جریان سازی به سرعت صورت نمی گیرد، امروز محور دغدغه جامعه، مسائل اقتصادی و كسب سود است و این امر، سبك شهر را تحت شعاع آن قرار می دهد. اگر در جامعه فضای همدلی و همبستگی اجتماعی نباشد و مردم، دغدغه مند تربیت نشوند، دور نمای مشخصی از رفع صدمه ها وجود ندارد.

صفا عنوان كرد: جامعه را می توان هدایت كرد، در دوره های قبلی تصمیم گیرندگان افراد دیگری بودند و امروز صنعت گر تصمیم گیر است، جایگاه معماران و متفكرین معلوم نیست از این رو جامعه مغشوش است و نمی داند دنبال چیست باید در این حوزه تحول اجتماعی صورت بگیرد.
وی اظهار داشت: فرهنگ دو بعد عینی و ذهنی دارد، الگوهای رفتار و نظام ارزشی و عقیدتی و همه هنجارها و ارزشها دارای بعد عینی و ذهنی است.
این جامعه شناس اضافه كرد: ما در بعد عینی دارای تاخر فرهنگی هستیم، یعنی بعد مادی تغییر زیادی می كند و بعد معنوی دیرتر تغییر می كند در واقع ابزاری می آید ولی فرهنگ استفاده از ابزار نمی آید.
وی عنوان كرد: امروز پرزرق و برق بودن این نوع معماری، جامعه را به سمت خود جذب می كند و باید با فعالیت های فرهنگی و صدمه شناسی با این رویكرد برخورد كرد.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم:
برای جایگزینی نمای رومی، طرح جدیدی عرضه نكرده ایم/نمای رومی هم بزودی از مد می افتد
معاون فرهنگی جهاددانشگاهی قم با بیان این كه بر مبنای فرهنگ اسلامی ایرانی می توان معماری را به سمت بومی سازی سوق داد، اظهار داشت: باید توجه داشت وقتی می خواهیم چیزی را از جامعه بگیریم باید چیز دیگری را جایگزین نماییم اما هنوز برای جایگزینی نمای رومی، طرح جدیدی را عرضه نكرده ایم.
به گزارش خبرنگار ایسنا، سید علی حسینی در اولین جلسه تخصصی «نمای رومی؛ توطئه فرهنگی یا خواست مردم» از سلسله نشست های تخصصی گفتگوی شهر كه در دانشگاه علمی ـ كاربردی جهاددانشگاهی قم عنوان كرد: اگر در هر مساله ای به تعریفی واحد دست یابیم خیلی از ابهامات از بین می رود اما رسیدن به تعریف واحد كاری دشوار است.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم اضافه كرد: بیشتر از 146 تعریف از فرهنگ وجود دارد، به جهت اینكه به تاثیر فرهنگ و فرهنگ سازی در جریان های اجتماعی دست یابیم نیاز به مخاطب شناسی داریم.
وی اظهار نمود: در قم با مجموعه ای از خرده فرهنگ ها مواجه هستیم و فرهنگ غالب وجود ندارد و فرهنگ ها متفاوت می باشد و با این روند تعارض های متفاوتی دیده می شود.
حسینی بیان كرد: در گذشته در طراحی معماری به لحاظ فرهنگی چیزی به نام پستو به وجود آمد، چون كه شرایط ایجاد می كرد مردم درون گرا باشند. با گذشت زمان و پیشرفت تكنولوژی و تغییر خرده فرهنگ، ذائقه ها و ساختارها هم تغییر كرده است و امروز مردم خواسته ها و تمایلاتی دارند كه در گذشته وجود نداشت.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم عنوان كرد: در نمای رومی از سنگ تراورتن استفاده می شود كه در ایران مصرف بالا و قیمت مناسب تری در تزئین دارد.
حسینی اظهار نمود: بر مبنای فرهنگ اسلامی ایرانی می توان معماری را به سمت بومی سازی سوق داد، در تحقق این هدف باید رسانه و فعالان فرهنگی و فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی خویش را در نمای شهری نشان دهند.
وی اظهار داشت: بخشی از مردم نمای رومی را به علت جذابیت هایش برگزیده اند و بخشی دیگر این نما را می پسندند می توان نمایی را طراحی كرد كه همین خصوصیت ها را داشته باشد، ضمن این كه بومی هم هست.
معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی قم اضافه كرد: شرایط اقتصادی هم در انتخاب مردم دخیل بوده است و ذهنیت مردم و مدل نگاهی كه شكل گرفته را نمی توان نادیده گرفت، اما به صورت كلی واقعیت این است كه در معماری و نمای ساختمان، به خوبی به ایجاد تنوع نپرداخته ایم.
نمای رومی هم بزودی از مد می افتد
در این نشست عباس محرابی یكی از پیشكسوتان معماری در قم عنوان كرد: انتخاب نما در معماری برگرفته از تغییر فرهنگ ها و نگرش هاست.
وی بیان كرد: دوره نمای رومی مانند دیگر نماها هم تمام می شود، همان گونه كه در طول معماری ایران نماهای مختلفی آمد و كنار رفت.
محرابی اظهار نمود: هر نمایی یك دوره ای دارد، از پیش از انقلاب تا اوایل آن، نماهای سیمانی و سیمانی رنگی و رنگی مخلوط با شیشه و پولك و ستاره و گل بوته و نماهای 7 سانتی و آجری با اندازه ها متفاوت مد شد اما هر دو سال یك مرتبه نماها كنار رفت، نمای رومی هم بزودی از مد می افتد.



1398/02/06
17:00:11
5.0 / 5
2879
تگهای خبر: طراحی , فناوری
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۹ بعلاوه ۴
لباس دونی