آیت الله رشاد تاكید كرد:

لزوم برخورد قانونی با مقصران تشدید خسارت های سیل، تشكر از ارگان های نظامی، نهادهای كشور و مردم

لزوم برخورد قانونی با مقصران تشدید خسارت های سیل، تشكر از ارگان های نظامی، نهادهای كشور و مردم

به گزارش لباس دونی رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران اظهار داشت: بی تدبیری های مدیران در دولت های دوره های مختلف، یكی از علل توسعه ی خسارات سیل اخیر بود. به لحاظ حقوقی و به جهت شرعی بسا كسانی كه عامدا و از سر سهل انگاری سبب بارآمدن این خسارت ها شده اند، ضامن هستند و باید دستگاه های مسئول یقه آنها را بگیرند و طبق قانون و فقه با آنها برخورد كنند كه هم استیفای حقوق شود و هم برای آینده این اوضاع تكرار نشود.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا و به نقل از اداره روابط عمومی و اطلاع رسانی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، آیت الله علی اكبر رشاد در آغاز درس خارج خود، در مدرسه علمیه امام رضا (ع) ضمن قرائت كلام امام علی (ع) كه فرموده است: «مَنْ لَمْ یُنْجِهِ الصَّبْرُ أَهْلَكَهُ الْجَزَعُ» (نهج‏‬ البلاغه: ص ۵۰۲) اظهار داشت: مفهوم این كلام حضرت آن است كه «هر آن كس كه شكیبایی نجاتش ندهد ناشكیبایی او را از پای درخواهد آورد»؛ سختی ها با سرسختی ها حل و هموار خواهد شد. امام صادق (ع) هم می فرماید: «اتَّقُوا الله وَاصْبِرُوا فَإِنَّهُ مَنْ لَمْ یَصْبِرْ أهْلَكَهُ الْجَزَعُ وَ إنَّما هَلاكُهُ فِی الْجَزَعِ أَنَّهُ إذا جَزِعَ لَمْ یُؤجَرْ» یعنی: «تقوا بورزید و صبر پیشه كنید، چون هر كه شكیبایی نكند جزع و فزع او را هلاك می كند؛ چونكه جزع اجر آدمی را زایل می سازد».
این استاد درس خارج حوزه اضافه كرد: بر مبنای كلام دو امام همام: در مواجهه با بلایا، و وقایع تلخ، انسان می تواند به دو گونه عمل كند تحمل و شكیبایی و قهرا تدبیر و تلاش، و دیگر جزع و فزع، شكایت و ناشكیبی؛ هر كدام از این دو رفتار یك نوع مواجهه با قضایا و بلاها قلمداد می شوند، اما نتایج و آثار آنها با هم تفاوت فراوان دارد.
وی ادامه داد: در حوادث و بلایا به هركدام از این دو روش پناه ببریم به نحوی با بلیه روبه رو شده ایم، اما امام علی (ع) و همینطور حضرت صادق (ع) سفارش می فرمایند به صبر و شكیبایی پناه ببرید گرچه تحمل سختی ها و شكیبایی در مقابل بلایا و صبوری كردن در مقابل حوادث و وقایع، تلخ و دشوار می باشد اما سخت تر از آن، جزع و فزع كردن است.
آیت الله رشاد با بیان این كه همه حوادث دارای فلسفه و حكمت است، ابراز كرد: بر حوادث و بلایا مصالحی مترتب است كه باید مورد توجه قرار گیرد، بلایا سخت و تحمل آن دشوار است اما جزع و فزع سخت تر و دشوارتر و زیان بارتر است، بر مبنای كلام امام صادق (ع) محروم شدن از اجر بلا كه نوعی امتحان الهی است همچون مهم ترین زیان های آن است.
مؤسس و رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با اشاره به این كه بلا و سختی دشواری خویش را دارد و طاقت در مقابل بلا سهل و آسان نیست، عنوان كرد: درست است صبر در مقابل بلا دشوار می باشد اما جزع و فزع كردن در مقابل بلایا هم آسان نبوده و به مراتب سخت تر است. در نتیجه در مواجهه با بلایا اگر انسان به جزع و فزع پناه ببرد گویی بلیه مضاعف شده و از دو سختی رنج خواهد برد، نخست اصل بلا و دیگر بی صبری در مقابل سختی های بلا.
رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران با تاكید بر این كه كشور در سیل اخیر در امتحان و آزمایش الهی قرار گرفت، اظهار داشت: این سیل گسترده اغلب نقاط كشور را فرا گرفت و بعضاً در بعضی از مناطق خسارات بی سابقه و سنگینی را بر مردم وارد آورد و عموماً خسارت این سیل متوجه طبقات محروم و مستضعف شد به جهت این كه سیل بیشتر در مناطقی جاری شد كه مناطق مرفه نشین نبود، و مردمانی در معرض صدمه قرار گرفتند كه ساختمان ها و بناهای آنها امن نبود، و طبقاتی مانند كشاورزان صدمه دیدند كه تنها دارایی آنها زمین كشاورزی و كشت آنان بود و این دارایی در معرض سیل ویرانگر قرار گرفت و سیل با بی رحمی تمام بر همه دارایی آنان حمله ور شد.
وی سیل اخیر را حادثه ای بسیار تلخ دانست و اظهار داشت: به حوادث می توان از زوایای مختلف نگاه كرد همچون از این زاویه كه بلاهای طبیعی امتحان الهی است چونكه خداوند متعال انسان را به ابتلائات و امتحاناتی مبتلا می كند؛ ازاین رو سیل و زلزله كه از آزمایش های الهی هستند امكان دارد هم نشانه مهر الهی و هم مبین قهر خداوند باشند.
آیت الله رشاد افزود: محبت از آن جهت كه خداوند انسان را در معرض بلا و امتحان قرار می دهد تا به رشد و كمال برسد: «اگر با دیگرانش بود میلی / سبوی من چرا بشكست لیلی» و همینطور امكان دارد قهر الهی محسوب شود، اما این به این مفهوم نیست كه آنكه صدمه دیده است مقصر بوده است، بلكه گاهی دیگران معصیت و خطا می كنند و در اثر بدكرداری های آنان همه همچون افراد غیرمقصر هم صدمه می بینند. به اصطلاح كسانی بد می كنند و بلا متوجه جامعه می شود و در این میان خشك و تر باهم می سوزند. در سوره مباركه الأنفال آیه ۲۵ می فرماید: «وَاتَّقوا فِتنَهً لا تُصیبَنَّ الَّذینَ ظَلَموا مِنكُم خاصَّهً وَاعلَموا أَنَّ اللَّهَ شَدیدُ العِقابِ»: و از فتنه ای بپرهیزید كه تنها به ستمكاران شما نمی رسد؛ و بدانید خداوند كیفر شدید دارد.
این استاد حوزه در ادامه افزود: برای مثال انسان كشاورز و یك روستایی، قدرت و دسترسی به بیت المال ندارد كه به آن دستبرد بزند و یا از اموال عمومی اختلاس كند. ازاین رو باید این احتمال را داد زمانی كه برخی افراد در یك جامعه دست به اختلاس می زنند و گروه های مرفهی به عیش و انجام معصیت مفرط می پردازند، بلا متوجه جامعه شود و خشك و تر در آن بلا گرفتار شوند. عرض من این است كه كه به بلایای طبیعی می توان از این زاویه هم نگریست.
وی در مورد زوایای دیگر این فاجعه طبیعی اظهار داشت: زاویه دیگر این است كه این بلاها به ما بفهمانند چرا ما علمی زندگی نمی كنیم؟ چرا برای مقابله با حوادث احتمالی از قبل تدابیر لازم را صورت نمی دهیم، تا زمانی كه حادثه پیش آمد با آن به نحو مناسبی مقابله نماییم و خسارت های آنرا مهار كنیم؟ بی تدبیری هایی مدیران در دولت های دوره های مختلف یكی از علل توسعه ی خسارات این سیل بود. به لحاظ حقوقی و به جهت شرعی بسا كسانی كه عامدا و از سر سهل انگاری سبب بار آمدن این خسارت ها شده اند، ضامن هستند و باید دستگاه های مسئول یقه آنها را بگیرند و طبق قانون و فقه با آنها برخورد كنند كه هم استیفای حقوق شود و هم برای آینده این اوضاع تكرار نشود.
آیت الله رشاد افزود: البته گاهی بعضی از حوادث به قدری عظیم و وسیع است كه امكان دارد به رغم تدابیر مناسب اتخاذشده و تجهیزات پیشرفته ای كه در اختیار باشد، باز هم آن حادثه به جامعه صدمه بزند. همان گونه كه ما در كشورهای به اصطلاح پیشرفته صنعتی بارها شاهد می باشیم كه مردم در مواجهه با آن بلایا متحمل خسارت های مادی و معنوی سنگین می شوند، كه بعضاً بنا به گزارش های داده شده در یكی از كشورها قریب به ۱۸۰۰ نفر در حادثه سیل كشته شده اند.
رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران افزود: ازاین رو گاهی این حوادث می تواند به قدری بزرگ باشد كه به رغم تجهیز و تدبیر نتوان به صورت كامل از زیان و خسارات آن در امان بود اما با تدبیر و برنامه ریزی می توان حد خسارات را كم كرد. بعد از این زاویه هم می توان به این وقایع نگاه كرد و ما حتما در این جهت گرفتار ضعف هستیم.
وی تصریح كرد: می طلبد مسئولان و آحاد جامعه در مقابل بلایا تدابیر لازم را داشته باشند چنانكه رهبر معظم انقلاب تاكید و سفارش داشتند كه ما باید این بلیه و تهدید را به فرصت تبدیل كنیم؛ ازاین رو مسئولان باید بنشینند و تحلیل كنند و از این واقعه درس بگیرند و تدابیری اتخاذ كنند كه اگر حوادث مشابه پیش آمد بتوانند پیش بینی شده با آن مواجهه و مقابله كنند و اضافه بر این از مواهب این اتفاق تلخ بهره برداری كنند.
آیت الله رشاد تاكید كرد: كه عمده مردمی كه در معرض صدمه قرار گرفتند، زندگی فقیرانه و زاهدانه ای داشتند و آن چه كه از دست دادند همه موجودی آنها محسوب می شد؛ از این رو مسئولان باید هر چه سریع تر تلاش كنند خسارات مردم را جبران كنند و وعده های به جا و واقعی به آنها بدهند و از دادن وعده های نابجا اجتناب كنند، و به هر آنچه وعده می دهند سریع به آن عمل كنند تا زخم مردم به سرعت التیام پیدا كند. این نشود كه مانند بخشی از خسارات سال ۹۵ خوزستان كه هنوز خسرات آن جبران نشده است.
آیت الله رشاد اظهار داشت: مسئولان در حوادث اخیر لطفاً وعده ندهند و اگر وعده دادند به موقع و سریع به وعیدها عمل كنند، مردم ما انسان های صبوری هستند اما دلیل نمی گردد از صبوری و شكیبایی مردم سوءاستفاده شود بلكه از این صبوری باید تشكر كرد. امید می رود مسئولان تدبیر كنند و این خسارت را هر چه سریع تر جبران كنند تا این تلخی ها و سختی ها به شیرینی بدل شود.
رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران با قدردانی از تلاش بی شائبه سپاه، ارتش و بسیج مردمی و روحانیون و طلاب در كمك رسانی به مردم سیل زده، اظهار داشت: اینجا جا دارد كه از همه نهادها و ارگان های دولتی و غیردولتی تقدیر شود خاصه ارگان های نظامی، حقاً ارتش، بسیج و سپاه در این واقعه آن غیرت نظامی گری خویش را نشان دادند و حس انسان دوستی و وطن پرستی خویش را به نمایش گذاشتند و پیش از هركسی، نهادی و جریانی و بیشتر از هر گروه، دستگاه و ارگانی وارد میدان عمل شدند و ایثارگرانه و با فداكاری تمام به خدمت رسانی به مردم سیل زده پرداختند و همچنان پای كار ایستاده اند.
آیت الله رشاد اضافه كرد: دو روز گذشته شنیدیم كه سردار سرفراز اسلام سردار سلیمانی بیانیه داد كه ما با همه امكانات خودمان ازجمله موكب هایی كه در اربعین حسینی در راه كربلا مستقر می شوند در مناطق سیل زده مستقر خواهند شد و تا زمانی كه تهدید سیل وجود دارد این موكب ها در این مناطق مستقر بوده تا با خدمات رسانی افراد بی پناه را پناه دهند.
آیت الله رشاد با اشاره به اقدامات خوب حوزه های علمیه در كمك رسانی فیزیكی به مردم سیل زده، تصریح كرد: حوزه های علمیه و طلاب بدون آن كه مسئولیت حقوقی در این زمینه ها داشته باشند به وظیفه انسانی، دینی و اخلاقی خود به خوبی عمل كردند و طلاب در كنار سایر اقشار و در زمره جریان ها و اقشار پیش قدم و پیش آهنگ با همان عمامه به سر دامن قبا به كمر زدند و در گل ولای به صورت فیزیكی به كمك مردم سیل زده شتافتند و در كارهای یدی و اجرایی بعضاً خطرخیز خودشان را قرار دادند و به خدمت اجتماعی پرداختند و این همچون وظایف اخلاقی بود كه موردتوجه طلاب قرار گرفت.
رئیس شورای حوزه های علمیه استان تهران افزود: توجه به این وظیفه اخلاقی مورد تاكید رهبر معظم انقلاب است، ایشان دو سال پیش در دیدار طلاب و مسئولان حوزه علمیه تهران سه وظیفه را برای حوزه های علمیه بیان فرمودند كه در مورد وظیفه سوم هم گفتند این وظیفه جدیدی است كه معظم له بیان فرمودند و آن در واقع حضور اجتماعی و عرضه خدمات اجتماعی روحانیت به جامعه بود كه در این حادثه تلخ حوزه ها و روحانیت این وظیفه سوم را به خوبی انجام دادند.
او در آخر تصریح كرد: این جا بعنوان كمترین خادم طلاب تقاضا دارم از طلابی كه می توانند و آمادگی دارند با سازمان دهی كه از جانب مراكز مدیریت حوزه های علمیه صورت می گیرد به مناطق سیل زده بروند و در خدمت رسانی به مردم سیل زده از هیچ تلاشی مضایقه نكنند و مطمئن باشند كه ثواب حضور در این مناطق كمتر از حضور در مناطق جنگی در دوران دفاع مقدس نسبت و بدانند ثواب خدمت رسانی به محرومان و صدمه دیدگان كمتر از ثواب درس آموزی و تحصیل نخواهد بود.



1398/01/30
13:52:33
5.0 / 5
3160
تگهای خبر: خدمات , دامن , مدرسه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
لباس دونی