با امضا تفاهم نامه ای؛

خانه های خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری راه اندازی می شود

خانه های خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری راه اندازی می شود

تفاهمنامه راه اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری میان ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به امضا رسید.



به گزارش لباس دونی به نقل از مهر، پرویز کرمی رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری، در مراسم تفاهمنامه راه اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری میان ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، با بیان اینکه نظام ساختاری پشتیبانی از صنایع خلاق و فناوری های نرم در کشور شکل گرفته، اظهار داشت: توسعه و رونق شرکتهای خلاق، نیازمند ایجاد یک هاب یا پلت فرم ملی برای شکل گیری شرکتهای دانش بنیان و خلاق است. این خانه خلاق و نوآوری در حوزه بازی شکل می گیرد تا به نمایندگی از معاونت علمی و بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، نوآوری و توانمندی های خوب در حوزه بازی های کامپیوتری را تحولی جدی ببخشیم.
ضرورت پشتیبانی از توسعه بازی های کامپیوتر ای
کرمی با بیان اینکه حمایت های معاونت علمی و فناوری معطوف به بخش خصوصی بوده و بر مبنای راهبرد پشتیبانی از خانه های خلاق و نوآوری از توسعه بازی های کامپیوتری حمایت می کند، اضافه کرد: معاونت علمی در چارچوب خانه خلاق و نوآوری بازی، از شکل گیری شرکتهای دانش بنیان و خلاق حمایت می کند.
مشاور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری ضمن اشاره به اینکه تفاهمنامه راه انداری خانه خلاق و نوآوری بازی در جهت توسعه صنایع خلاق و همکاری معاونت علمی با وزارت ارشاد امضا می شود، افزود: پیش از این، تفاهمنامه ای به امضای معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی رسیده است که شکل گیری خانه خلاق و نوآوری در حوزه بازی های کامپیوتری ذیل آن تفاهمنامه است. در این تفاهمنامه حوزه های مختلفی مانند بازی، سینما، چاپ و رسانه تعریف شده بود که خوشبختانه این خانه خلاق و نوآوری هم در سایه همان تفاهمنامه شکل می گیرد.
سخنگوی معاونت علمی و فناوری اضافه کرد: یکی از قدرتمندترین حوزه های صنایع خلاق بازی های دیجیتال است که طیف گسترده ای از تخصص ها، توانمتدی ها و فناوری ها را به خدمت می گیرد و با استفاده از محصولات کارآمد ایران ساخت می توانیم بازار خوبی را در کشورهای حاشیه خلیج فارس و منطقه کسب نماییم که زمینه ساز ثروت آفرینی و خلق ارزش افزوده خواهد بود.
رئیس مرکز و دبیر ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق با بیان اینکه نظام تأمین مالی خوبی در معاونت علمی شکل گرفته که می تواند در خدمت خانه های خلاق و نوآوری و شرکتهای خلاق ذیل این خانه ها باشد، اضافه کرد: تصویب سند ملی فناوری های نرم و صنایع خلاق فرهنگی گامی در حمایت و سامان دهی این حوزه است و به توسعه صنایع خلاق کمک کرد. دستور و تاکید مقام معظم رهبری به سران ۳ قوا در خصوص حمایت و ورود به حوزه صنایع خلاق، اتفاق دیگری بود که به اهمیت هرچه بیشتر از این صنایع تاکید داشت.
وی ضمن اشاره به صاحب قانون شدن شرکتهای خلاق اظهار داشت: در قانون جهش تولید دانش بنیان پشتیبانی از شرکتهای خلاق قانونی شد و ارزیابی و تعیین و تشخیص این شرکت ها به صورت مستقیم توسط معاونت علمی و فناوری صورت خواهد گرفت. با تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی آن توسط معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری این شرکت ها هم صاحب قانون حمایتی شدند و زمینه رشد و رونق آنها بیشتر از پیش فراهم خواهد شد.
در ادامه سید صادق پژمان، مدیر عامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری هم در مراسم امضا این تفاهمنامه ضمن اشاره به رشد قابل توجه صنعت بازی های دیجیتال در بین سایرصنایع فرهنگ پایه، رسانه ای و خلاق در جهان طی ۵ سال گذشته اظهار داشت: این روند رو به رشد نشان داده است که صنعت بازی های دیجیتال از ابعاد مختلف اقتصادی، اجتماعی، مخاطبان و ضریب نفوذ فرهنگی قابلیت های بسیاری دارند که این ظرفیت ها در خیلی از حوزه ها در کشور ما هنوز بالقوه مانده است.
وی اضافه کرد: این صنعت در دوران پاندمی کرونا هم با رشد قابل توجهی مواجه گردید و توانست از این شرایط بعنوان سکوی پرش برای توسعه خود در بخش های مختلف درآمدی و افزایش میزان مخاطبان استفاده نماید.
وی با تکیه بر این که باید رویکرد و زاویه به بازی های دیجیتال از ابزار سرگرمی صرف به امکانی برای حل مسائل جدید تغییر کند، اضافه کرد: لازم است با حرکت به سمت آزاد سازی ظرفیت های این حوزه در کشور و پشتیبانی از بازیگران و تاثیرگذاران این زیست بوم، به تحقق یک اقدام تحولی در جهت توسعه این صنعت با همکاری میان دستگاههای حاکمیتی کمک نماییم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری خاطرنشان کرد: یکی از اشکالات این حوزه، بازیچه انگاری بازی و تقلیل آن در اندازه اسباب بازی است که در فضای نخبگانی، رسانه ای، سیاست گذاران کشور و عموم مردم دیده می شود. اقدام و رویکرد دستگاههای حاکمیتی برای نزدیک شدن به حوزه بازی های دیجیتال و تعریف برنامه های مشترک مبحث مهمی است که در یک سال قبل مورد توجه برخی نهادهای حاکمیتی کشور علیرغم این که نگاشت نهادی مشترکی میان بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و آنها مصوب نشده، قرار گرفته است.
فراگیری مبحث بازی های دیجیتال در نظام مسائل دستگاههای حاکمیتی
سید صادق پژمان اظهار داشت: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ستاد فناوری های نرم و توسعه صنایع خلاق همواره در کنار زیست بوم بازی های دیجیتال کشور بوده و به پیشرفت این حوزه کمک کرده است.
وی اضافه کرد: یکی از موضوعات مهم که در تعامل و همکاری میان بنیاد ملی بازی های کامپیوتری و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درحال پیگیری است، مبحث ساختار هوشمند حمایتی بنیاد از بازی سازان که با عنوان ساختار حمایتی همگرا شناخته می شود، است. این درگاه حمایتی که به شکلی بعنوان درگاه حمایتی حاکمیت از بازی سازان شناخته می شود، در کنار حمایت های بنیاد ملی بازی های کامپیوتری، همواره از حمایت های معنوی و مادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم بهره مند بوده است. اما با سازوکار طراحی شده، این حمایت ها در چارچوب این ساختار هوشمند حمایتی بنیاد به بازی سازان تخصیص پیدا می کند و این معاونت با قبول ارزیابی های کارشناسانه بنیاد از تیم ها و شرکتهای بازی سازی متقاضی و عضو ساختار حمایتی همگرا، آنرا به رسمیت شناخته است.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری ضمن اشاره به این که مبحث بازی های دیجیتال باید در نظام مسائل اصلی سایر دستگاههای حاکمیتی کشور قرار گیرد، اظهار داشت: فرصت های زیادی در ابعاد مختلف اشتغال زایی، درآمدزایی، تولید و تربیت نیروی انسانی متخصص در کشور وجود دارد که لازم است برای به فعلیت رسیدن این ظرفیت ها و البته رفع موانع موجود تلاش شود.
وی اضافه کرد: یکی از مسائلی که از راه راه اندازی خانه خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری پیگیری می شود، کمک به تیم های نوپا و گروههای بازی سازی است که زمینه تبدیل شدن به شرکتهای بازی سازی را دارند. کمک به رشد و توسعه این تیم ها، آنها را بعنوان بازیگران اصلی این صنعت در آینده معرفی می کند. بنیاد ملی بازی های کامپیوتری با تمرکز بر تخصیص حمایت های مادی و معنوی به این گروه ها از راه این مراکز در تهران و دیگر مناطق کشور زمینه استقلال آنها را بعنوان شرکتهای بازی سازی فراهم می آورد.
سیدصادق پژمان ضمن اشاره به اولویت بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در حوزه آموزش تربیت نیروی انسانی متخصص برای زیست بوم بازی های دیجیتال کشور اظهار داشت: عرضه خدمات مشاوره ای و راهنمایی به تیم ها و گروههای بازی ساز برای ایجاد کسب و کار با ثبات و عرضه آموزش های تخصصی برای خلق تولیدات با کیفیت ایرانی همچون برنامه هایی است که از راه ایجاد خانه های خلاق و نوآوری بازی های کامپیوتری پیگیری خواهد شد.
ایجاد صندوق های خطرپذیر ویژه صنعت بازی
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری اظهار داشت: برخی مسائل پیش روی بازی سازان در این عرصه مانند نظام وظیفه، بیمه و مالیات، فضای کار، تبلیغ و ترویج با حمایت های معنوی دستگاههای حاکمیتی در جهت رفع موانع حل خواهد شد. برخی حوزه ها هم نیازمند سرمایه گذاری است که ایجاد صندوق های خطرپذیر ویژه حوزه بازی های دیجیتال، تأمین منابع مالی برای شرکتهای بزرگ و تسهیل شرایط برای حضور آنها در بورس از اهداف مورد نظر برای چشم انداز این حوزه است. امیدواریم با امضا این تفاهمنامه و همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمهیداتی برای دسترسی به این اهداف در نظر گرفته شود.
وی با تکیه بر تمرکز حمایت های مادی و معنوی بنیاد ملی بازی های کامپیوتری به تیم ها و شرکتهای بازی ساز از راه ساختار حمایتی همگرا اضافه کرد: اعضای این درگاه حمایتی هوشمند بنیاد از بازی سازان برپایه ظرفیت و اعتبارکسب شده برپایه ارزیابی ها از این حمایت ها استفاده می نمایند.
مدیرعامل بنیاد ملی بازی های کامپیوتری در انتها ابراز امیدواری کرد که امضا این تفاهمنامه فرصت بیشتری برای رشد و بالندگی صنعت بازی های دیجیتال و آزاد شدن ظرفیت های موجود در کشور در بخش های مختلف فراهم آورد.


منبع:

1401/05/07
13:34:59
5.0 / 5
409
تگهای خبر: آموزش , تخصص , خدمات , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۶ بعلاوه ۳
لباس دونی