بستری برای تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان

بستری برای تغییر سبک زندگی کودکان و نوجوانان

هماورد بازارپردازی تهران رویدادی است برای به هم رسانی تهیه کنندگان ارشد و تولیدکنندگان محصولات فرهنگی کودک برای مشارکت در تولید محصولات مناسبتر و باکیفیت تر، این رویداد که در تیرماه برگزار می گردد بستری برای تغییر ذائقه فرهنگی کودکان و نوجوانان به سمت مصرف کالاهای فرهنگی بومی است.


تغییر در سبک زندگی فعلی و حرکت به سمت سبک زندگی دینی و بومی چندین سال است که ذهن نظریه پردازان، کارشناسان و سیاستمداران ما را درگیر به خود کرده و سبب ارائه راهکارهایی نیز از جانب آنان شده است اما به خاطر پیچیدگی های این امر راهکارهایی که تا حالا از طرف نهادها و دغدغه مندان جامعه ارائه شده چندان کاری از پیش نبرده و حتی وخامت اوضاع نیز دراین زمینه بیشتر شده است.
تغلب و سیطره فرهنگ و زندگی غربی در غالب محصولات فرهنگی ومصرفی، همه ساحات زندگی و وجودی ما را در بر گرفته است و این امری است که تغییر را دشوار کرده است. محصولات تولیدی غربی به پشتوانه اندیشه ها و محتواهای جمعی، سازوکارهای دقیق و تجربه شده و اتصال شبکه ای و زنجیروار محصولات و تکثر و تنوع، تولیدی محصولاتی جذاب برای مخاطبان خود شده است و دوری از آنها را دشوار نموده است. این محصولات با بهره بردن از زیرساخت های فرهنگی، آنچنان منطبق با نیاز انسان امروز تولیده شده، توسعه می یابد و در اختیار انسان مصرفی از خرد و کلان قرار می گیرد که جز تسلیمِ مصرف شدن راه حل دیگری برای آن باقی نمی ماند.
بر این موارد می توان افزود که پویابودن و دائم و نوبه نو آنها فرصت تأمل و تفکر درباره این محصولات را نیز از ما گرفته است و در چنین حرکتی ما ناچاریم تنها ببینیم و مصرف نماییم و در مقایسه با شرایط تولید و زیرساختی آنها، خودرا منفعل دانسته ناتوان از رقابت با آنها بدانیم. این حرکت دائم ادامه دارد. در چنین فضایی هر محصول دیگری که بوسیله دیگری اهتمام دارد به مصرف کنندگان خود برسد بعد از مدتی ناچار است یا متوقف شود و از ادامه راه باز ماند و یا تن به محصولات غالب دهد و از اقتضائات آنها پیروی کند.
چنین است که محصولات تولیدی وطنی در چنین فضایی یا محکوم به شکستند و یا دائم باید برای سرپاماندن از کمک ها و حمایت های دیگران ارتزاق کنند و یا نهایت بتوانند در فضای مصرفی محدود، بدون توسعه قابل توجه به زیست محدود خود ادامه دهند و این مورد اخیر در صورتی است که هنوز ذائقه ای برای مصرف آنها مانده باشد. این روندی است که زندگی و سبک زندگی امروز ما را پرمخاطره کرده است و ما را منفعل و بلکه شکست خورده از محصولات غیر بومی نموده است. کودکان در این میان بسیار حساس تر و تأثیرپذیرترند و از طرفی به سبب عدم آگاهی از تقدیر چنین محصولاتی و از طرف دیگر جذابیتی که در محصولات مصرفی غربی و متداول می بینند بر مصرف محصولات مصرند و حتی در این مصرف بزرگترهای خودرا نیز تشویق به همراهی می کنند.
اما چه باید کرد؟ چطور میتوان با فاصله گرفتن از محصولات غیر فرهنگی و غیر بومی، شرایط را برای مصرف محصولات فرهنگی خودی فراهم نمود و گام به گام کودکان و نوجوانان را به سمت وسوی محصولات فرهنگی و بومی سوق داد؟ چطور میتوان برای آنها الگوسازی مناسب انجام داد و این الگوسازی را به روز کرد؟ چطور میتوان حجم محصولات تولیدی فرهنگی را گسترش داد و آنها را قابل دسترس تر برای کوکان و نوجوانان قرار داد؟ چطور میتوان بر تنوع و تکثر محصولات افزود و از این طریق جذابیت آنها را بیشتر کرد؟.
چگونه می توان کیفیت محصولات بومی را افزایش داد و از این طریق مصرف کنندگان را به مصرف کالاهای بومی تشویق کرد؟ چطور میتوان ذائقه کودکان و نوجوانان را تغییر داد و آنها را به سمت وسوی تولیدات بومی سوق داد؟ چطور میتوان با حمل محتواهای آموزشی مناسب بر کالاهای کودکان آنها را در امر آموزش و تربیت یاری نمود؟ نهایت این که چطور میتوان با ایجاد شرایط مناسب مصرف محصولات فرهنگی رویه و سبک زندگی کودکان و نوجوانان و در ادامه سبک زندگی بزرگترها را تغییر داد و به سمت سبک زندگی متناسب با ارزش های فرهنگی و دینی سوق داد؟.
هماورد(جشنواره) بازارپردازی تهران گامی است به سمت چنین حرکتی، راهی به سمت بازارپردازی فرهنگی بوسیله ایجاد زنجیره محصولات فرهنگی. در این هماورد فضایی فراهم شده که تولیدکنندگان کوچک خصوصی، محصولات فرهنگی کودک در کنار تهیه کنندگان ارشد قرار می گیرند و به پشتوانه قراردادی حقوقی و ارائه محتوایی مناسب، ابتدا محصولی نمونه ای تولید می کنند و سپس خودرا مهیای جذب سرمایه برای تولید انبوه می نمایند. در این هماورد به خاطر حضور پررنگ توزیع کنندگان حقیقی و مجازی محصولات مختلف به قدرت مناسب برای توزیع تولیدات خود دست می یابند و از این نظر فرصتی است برای تولیدکنندگان کوچک که محصولاتی خودرا در بازاری مناسب و بزرگ عرضه کنند.
محصولاتی چون پویانمایی، بازی های رومیزی، نوشت افزار، اسباب بازی و بازی های متنوع کامپیوتری. محصولاتی که محتواهای مناسب تربیت و آموزشی بر آنها بارشده و فضایی مناسب برای رشد و تربیت کودکان و نوجوانان فراهم آورده است. این هماورد با ایجاد هم افزایی و هم گرایی بین ظرفیت های فرهنگی نهادها و سازمان های فرهنگی، زمینه ای بوجود خواهد آورد که محصولات بازارپردازی شدة فرهنگی توسط بخش خصوصی و توسط تولیدکنندگان کوچک و بزرگ طراحی، تولید و در سطح ملی و بلکه در سطح جهانی توزیع و راهبری و هدایت شوند و از این نظر راهی برای صدور فرهنگ بومی و ملی را نیز خواهد گشود
در این رویداد حضور پررنگ سرمایه گذاران از سنخ های مختلف خصوصی و دولتی آنهم به طرق و شکل های مختلف توانایی تولیدی تولیدکنندگان را بسیار افزایش خواهد داد. لازم به ذکر است نهادها و سازمان های موثر در امر بازارپردازی فرهنگی در این هماورد حضور فعال و بلکه مشارکت خواهند داشت و این خود زمینه ای برای تعامل هر چه بیشتر بخش خصوصی و نهادهای موثر دولتی است.
نکته مهم تری که باید اضافه کرد این است که مشارکت تهیه کنندگان ارشد و تولیدکنندگان و سرمایه گذاران ذیل قرارداد مالکیت فکری است. بنظر می رسد با انعقاد این قرارداد، حقوق طرف های مشارکت حفظ شود و نگرانی چندین ساله تولیدکنندگان فرهنگی تا حد زیادی کم شود.
هماورد بازارپردازی تهران در تیرماه برگزار می شود و فرصت ثبت نام برای حضور در این رویداد تا ۱۵خرداد است. برای ثبت نام می توانید به آدرس tehranmpf.ir مراجعه کنید.




1401/03/01
11:43:42
5.0 / 5
675
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , طراحی , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
لباس دونی