رئیس نمایشگاه مجازی كتاب تهران:

فروش بیشتر از 40 میلیاردی نمایشگاه كتاب نشان داد راه را درست طی كردیم

فروش بیشتر از 40 میلیاردی نمایشگاه كتاب نشان داد راه را درست طی كردیم

به گزارش لباس دونی رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با پذیرش برخی اختلالات در سایت این نمایشگاه و هزینه ۲۰۰ میلیونی برای طراحی سایت اظهار داشت: ساده ترین کار این بود که پول کلانی به یک شرکت بیرونی بدهیم تا سایت را برنامه نویسی کند؛ اما فروش ۴۰ میلیاردی نشان داد راه را درست طی کردیم.


به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، نمایشگاه مجازی تهران که کار خویش را از یکم بهمن شروع کرده و امروز چهارشنبه هشتم بهمن برای بار دوم تمدید گردید، با اما و اگرهایی رو به رو بود. از اعتراض برخی سایت های فروش کتاب و کتابفروشان به بخش فروشگاهی تا اختلالات دو روز نخست نمایشگاه، شرایط نمایشگاه را پیچیده کرده بود اما مشکلات در روز جمعه (دومین روز نمایشگاه) تا حد زیادی برطرف شد و الان نمایشگاه به روال مناسب خود رسیده تا جایی که خرید مخاطبان به رقم ۵۰ میلیارد تومان نزدیک می شود.

ایوب دهقانکار، مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، در نشستی کوتاه با خبرنگاران ایرنا درباره این روزهای نمایشگاه سخن گفت.

رییس اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با سپاسگزاری از استقبال مردم و همراهی ناشران، اظهار داشت: برای اختلالات دو روز اول از همه مخاطبان نمایشگاه عذرخواهی می نماییم. حالا همه کارها روی روال افتاده است و ناشران بعد از کمی استفاده از سامانه به سیستم عادت کرده و مردم هم به خوبی با آن آشنا شدند.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران، یک ابررویداد است

دهقانکار در توضیح اینکه با وجود همه پیشبینی ها چرا سایت دو روز از دسترس خارج شده بود، بیان نمود: در کارهای اجرایی هرچقدر از قبل تمهیدات اندیشیده شود باز هم در عمل امکان دارد اتفاق دیگری بیفتد. کاری در سطح نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در واقع یک ابر پروژه چه در حوزه فناوری و زیرساخت و هم در بحث مجازی و حتی کارهای غیرمجازی و بحث لجستیک پشتیبانی مالی اداری و حتی پشتیبانی است.

نمایشگاه مجازی کتاب تهران یک ابررویداد است که پروژه های بسیار بزرگی را درون خود جای داده و البته کار ما با آخر نمایشگاه، تازه آغاز خواهد شد و بعد از انجام خرید توسط مردم و ارسال آن توسط پست بخش مهمی از کار ما در مرحله پشتیبانی است.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران افزود: در فرایند بزرگی مثل نمایشگاه کتاب، بعنوان مجری می دانستیم اقتضائات نمایشگاه های فیزیکی و خواسته مردم چیست و یقین داشتیم از این نمایشگاه هم استقبال می شود اما پیشبینی نمی کردیم این حجم از استقبال صورت بگیرد که تا کنون (روز پنجم نمایشگاه) نزدیک به ۷۰۰ میلیون درخواست در سامانه ثبت شده و پاسخ درست را در یک یا کمتر از یک ثانیه گرفته است.

ویژگی های متمایز سامانه نمایشگاه

دهقانکار افزود: سایت نمایشگاه خصوصیت مهمی دارد که از همه سامانه های کشور متمایز است و حتی در دنیا نظیر آن کمتر دیده شده، خدماتی که این سایت به مخاطب می دهد، بسیار متفاوت و گسترده است. سایت های فروش بزرگی را در کشور و در دنیا می شناسیم، ما هیچ کدام از آنها به سامانه ثبت احوال نیازی ندارد و هیچ کدام بن خرید روی آن سوار نیست، سامانه ای به صورت مستقیم به سایت پست متصل نیست، هیچ سایت فروشی به بانک اطلاعاتی یک نهاد دولتی مثل خانه کتاب دسترسی نداشته است.



وی با اشاره به دسترسی مخاطبان، به اطلاعات ثبت شده در پایگاه اطلاعاتی خانه کتاب، اظهار داشت: در این نمایشگاه بیشتر از ۳۵۰ هزار رکورد را در دسترس مخاطب گذاشتیم و هر جست وجو در بین این حجم از اطلاعات به دست مخاطب می رسد. در هر مرحله هم کار پیچیده تر می شود وقتی بخواهید کتابی را تهیه کنید، اگر بن خرید هم داشته باشید در هر مرحله پیچیدگی کار سایت بهتر خویش را نشان می دهد، آن هم وقتی که در یک لحظه ۵۰ هزار درخواست روی سیستم ثبت می شود.

دهقانکار افزود: این موارد را در نظر بگیریم و این نکته که همه امکانات در یک برنامه شش روز است؛ نه یک برنامه بلندمدت برای یک سال یا بیشتر. بسیاری از سایت های فروش آنلاین زمان اوج رجوع ندارند، شاید مثل شبهای عید یا شب یلدا یا در زمان تخفیف های مشخصی سایت شان شلوغ شود اما اینکه یک جمعیت میلیونی در بازه زمانی ۶ روزه که شده ۱۰روزه، وارد سایت شود، جای دیگری وجود ندارد و این حجم از خدمات را دریافت نمایند.

هزینه سایت نمایشگاه مجازی، تنها ۲۰۰ میلیون تومان

رئیس نمایشگاه مجازی کتاب تهران به هزینه های ساخت سایت اشاره نمود و اظهار داشت: سایت های دیگر که خدمات فروش عرضه می دهند، سالانه چند صد میلیارد تومان هزینه راه اندازی یا حفظ سایت دارند و حتی چند ده میلیارد هزینه نگهداری ماهانه آن هاست. افتخار می نماییم که در خانه کتاب و ادبیات ایران همه این خدمات را با مبلغ حدود ۲۰۰ میلیون تومان به مردم عرضه کرده ایم.

ممکن است این سوال مطرح شود که چرا بیشتر هزینه نکردید؟ باید بگویم کل بودجه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد که موسسه خانه کتاب و ادبیات هم زیر مجموعه آن است، در سال ۱۰۰ میلیارد تومان بوده سایت هایی در همین کشور وجود دارند که بیشتر از بودجه سالانه معاونت برای حفظ و ارتقای کار خود هزینه می کنند. بهتر است محدودیت بودجه ما دیده شود. از طرف دیگر هم سال اول بود و نمی دانستیم چه استقبالی صورت خواهد گرفت. برای در نظر گرفتن این نکته باید حجم بازدیدکنندگان پیشبینی شود اما استقبال بسیار از آنچه ما فکر می کردیم، فراتر بود.

دهقانکار با اشاره به اینکه دانش و فناوری نمایشگاه کتاب مجازی در کشور و در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران بومی شد، گفت: یکی از وظایف و رسالت های خانه کتاب برگزاری نمایشگاه های فرهنگی در ایران و جهان است. ساده ترین کار برای ما این بود که پول کلانی به یک شرکت بیرونی بدهیم که سایت را برنامه نویسی کند و پشتیبانی و راه اندازی آنرا به عهده بگیرد؛ اما حتی اگر پول آنرا هم داشتیم این کار را نمی کردیم، حجم فروش اینترنتی نمایشگاه امروز نشان داد راه را به درستی طی کردیم و الان ۴۰ میلیارد تومان را هم رد کرده ایم.

وی در توضیح این که چرا برخی ناشران بزرگ در نمایشگاه حاضر نیستند، اظهار داشت: برخی ناشران بزرگ در نمایشگاه هستند و برخی نیستند. ما نمی توانیم اجبار نماییم چه کسی در نمایشگاه حاضر باشد یا نباشد، ناشر هم چون تجربه اول بوده، نمی دانسته با چه چیز روبرو می شود و حق داشته که این ریسک را نپذیرد. امیدواریم باقی ناشران هم در دوره های بعدی حضور داشته باشند.

در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ناشرانی حضور دارند که در ۳۲ دوره نمایشگاه فیزیکی تهران شرکت نکردند

دهقانکار با تاکید بر این که در نمایشگاه فیزیکی هم برخی ناشران شرکت نمی کردند، اضافه کرد: ما از کسانی که در نمایشگاه شرکت کردند سپاسگزاری و به آنها که در نمایشگاه حضور نداشتند حق می دهیم، این نمایشگاه مجازی تجربه اول ما و یک ضیافت فرهنگی بوده که همه در آن دعوت شدند، یک عده دعوت را پذیرفتند و برخی امکان دارد معذوراتی داشته باشند.



دهقان کار در پاسخ به این پرسش که با وجود فروشگاه های کتاب موجود چه نیازی به برگزاری نمایشگاه مجازی بود، اظهار داشت: این ایراد را نه فقط به نمایشگاه مجازی کتاب یا به نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، به هر نمایشگاه دیگری در جهان می توان وارد کرد. در همین نمایشگاه کتاب تهران که هر سال برگزار می گردد وقتی کتابفروشان هستند، چرا برگزار می شود؟ نمایشگاه های دیگری در حوزه های مختلف مثل لوازم خانگی و مواد غذایی هم برگزار می گردد که مراکز فروش آنها وجود دارد.

اقتضائاتی وجود دارد، اتفاقاتی در فضای نمایشگاهی می افتد که در هیچ کدام از این واحدها اتفاق نمی افتد، نمایشگاه یک گردهمایی بزرگ فرهنگی است، حالا در نمایشگاه مجازی کتاب تهران ناشرانی حضور دارند که در ۳۲ دوره نمایشگاه فیزیکی تهران شرکت نکردند. این امکان را فضای مجازی به ما داده است در بخش بین الملل ما از اندونزی میهمان داریم.

رییس نمایشگاه مجازی کتاب تهران، با اشاره به وضعیت همه گیری کرونا افزود: اگر منتظر نمایشگاه فیزیکی می ماندیم ممکن بود تا سال ها امکان برگزاری آن وجود نداشته باشد. در نمایشگاه مجازی، ناشران در حال فروش حق انتشار یا کپی رایت کتاب ها هستند. قراردادهای چاپ و انتشار می بندند و همتایان خویش را در کشورهای مختلف پیدا می کنند این سبب اتفاقات مبارکی در صنعت نشر ما می شود.

دهقانکار با مطرح کردن این سوال که یارانه پشتیبانی از نشر را کجا باید مصرف کنیم؟ پاسخ داد: آیا می توانیم آنرا به سایت های فروش بپردازیم؟ آیا مردم به آن سایت های فروش رجوع می کنند؟ یکی از بهترین جاهایی که می توان این یارانه ها را اختصاص داد نمایشگاه است





و به کاربر نهایی و به مردم یارانه را پرداخت کرد، این گونه، خریدار ترجیح می دهد کدام اثر را بخرد یا نخرد. نشست های فرهنگی بخش های بین المللی، خرید آثار خارجی، نشستهای تخصصی، از مواردی که جز در نمایشگاه ممکن نمی گردد.

دلیل تمدید نمایشگاه، استقبال مردم است

وی در توضیح این که چرا نمایشگاه سال جاری بین المللی نیست اما ناشران خارجی در آن حضور دارند، اظهار داشت: ما قصد پشتیبانی از ناشر داخلی را داشتیم، در طرح های فصلی از کتاب فروشان حمایت کردیم، معاونت فرهنگی و نهادهای دیگر تسهیلاتی را برای حوزه نشر در نظر گرفتند و نمایشگاه مجازی مقرر است کامل کننده این برنامه باشد. ناشران خارجی کنار ما هستند اما فرصتی برای فراخوان بین المللی نداشتیم.

دهقان کار درباره تمدید نمایشگاه مجازی کتاب و ارتباط آن با اختلالات روزهای نخست اظهار داشت: یکی از علل تمدید اختلال بود؛ اما دلیل اصلی و مهم تر استقبال مردم و مخاطبان از این رویداد فرهنگی است. اگر سامان هیچ اختلالی نداشت اما مردم هم استقبال نمی کردند ما دلیلی برای تمدید نمایشگاه نداشتیم.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، در توضیح اینکه چرا برخی دوره های چندجلدی تنها یک جلد از آن در نمایشگاه وجود دارد، تشریح کرد: قبل از آغاز نمایشگاه ما بیشتر از ۲ هفته با ناشران جلسه داشتیم و بحث کردیم و درباره کتاب هایی که مجلد هستند، صحبت کرده بودیم. دو حالت وجود داشت بعضی کتاب ها دوره هستند که باید دوره کامل خریده شود؛ برخی کتاب ها هم به صورت تک به تک عرضه شده اند چون هر عنوان آن یک کتاب مستقل می شود. ما اگر اجبار کردیم که همه جلدها با هم فروخته شود مخاطب را در مضیقه قرار داده بودیم، چون از لحاظ قیمت هم هزینه بالایی را رقم می زد و ممکن بود برخی تنها یک کتاب را بخواهند و این گونه در حقشون جفا می شد بنا بر این ما اجازه فروش تک جلدی هم دادیم.

وی افزود: از طرف دیگر ناشران موجودی فعلی خویش را اعلام نمودند امکان دارد کتابی جلد های دیگرش نباشد و چاپ آن به پایان رسیده باشد، ما دراین زمینه دخالت چندانی نداشتیم نمایشگاه مجازی کتاب تنها یک زمینه است که ناشر می تواند انتخاب نماید کتابی را دوره ای بفروشد یا تک جلدی آنرا هم به مخاطب عرضه نماید.

تا آخر نمایشگاه تخلفات مشخص نمی شود

دهقانکار در توضیح مشکلات فنی استفاده از بن کارت ها در هنگام خرید اظهار داشت: این مورد بستگی به زمان و موقعیت سایت و خریدار دارد. امکان دارد دانشجوی در زمانی وارد سایت می شود که پردازش بسیار بالایی صورت گرفته و ترافیک سرور وجود دارد امکان دارد درگاه بانکی مشکل شده باشد همه چیز محتمل است اما این مورد باید موردی بررسی شود چون مشکلات هر شخص با دیگری متفاوت بوده است.

ویژگی این بن ها در این است که دیگر تبادل پول نقد نداریم و این بن ها تنها به صورت اعتبار هستند، ازاین رو قابلیت نقد کردن ندارند و به صورت کد اعتباری به کد ملی اختصاص داده شده و دیگر بانک مجبور نیست برای اختصاص بن، چند میلیون تومان هزینه چاپ بن کارت را به عهده بگیرد. مشمولان یارانه اگر آنرا استفاده کنند تا آخر نمایشگاه اعتبار دارد و اگر زمان آن بگذرد دیگر باقی نخواهد ماند.

دهقانکار با اعلان اینکه نمایشگاه مجازی امکان تخلفات را از بین برده است، افزود: در نمایشگاه فیزیکی شاهد آن بودیم که ناشری که آثار آن چنانی نداشت، آثار پرفروش ناشران دیگر را می فروخت. نکته دیگر مساله نقد کردن بن ها بود که آن هم از بین رفته است. امکان دارد تخلفاتی روی داده باشد اما حالا مشخص نمی گردد تا بسته ها به دست مردم نرسد نمی توانیم درصد تخلفات را در نظر بگیریم.

تاکید می کنم نمایشگاه مجازی جایگزین نمایشگاه فیزیکی نیست اما این نمایشگاه شرایطی را فراهم نموده که قابل چشم پوشی نخواهد بود و ازاین رو مکمل نمایشگاه فیزیکی خواهد شد. حالا امکان برگزاری خیلی از برنامه ها که تابحال میسر نبوده است فراهم می شود و دست ما در اقدامات حمایتی بازتر است.

وی در انتها اظهار داشت: پس از نمایشگاه کتاب پایش اطلاعات آنرا آغاز خواهیم کرد که بتوانیم مجموعه ای از داده های درست در حوزه نشر و کتاب داشته باشیم.
به گزارش لباس دونی به نقل از ایرنا، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دنبال راهی برای پشتیبانی از ناشران و بازار کتاب کشور بود چون این شکل برگزاری نمایشگاه مجازی در این وسعت، با حضور این تعداد ناشر، و با لحاظ دارا بودن بخش فروش، و بخش بین الملل، رایت سنتر و نشست های فرهنگی در دنیا بی نظیر بوده تا آنکه تصمیم گرفت با بهره گیری از تجربیات حضور در نمایشگاه های مجازی برگزار شده توسط دیگر کشورها نظیر نمایشگاه بزرگ کتاب فرانکفورت، این رویداد فرهنگی را در ایران به شکل مجازی برگزار کند.
ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حکم معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بعنوان ریاست برگزاری اولین نمایشگاه مجازی کتاب ارائه شد. در اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، بیشتر از ۱۰۰۰ ناشر حضور دارند و بالغ بر ۱۰۰ هزار عنوان کتاب برای عرضه در سایت نمایشگاه مجازی کتاب تهران عرضه شد.
همچنین ۱۸۰ ناشر خارجی با ۲۰ هزار عنوان کتاب و ۱۴۲ نهاد فرهنگی و آژانس ادبی در بخش رایت سنتر هم در این نمایشگاه حضور دارند. هزینه ارسال کتاب ها هم از جانب شرکت پست جمهوری اسلامی برای همه مخاطبان مجانی اعلام شده است.
کاری در سطح اولین نمایشگاه مجازی کتاب تهران، در واقع یک ابر پروژه چه در حوزه فناوری و زیرساخت و هم در بحث مجازی و حتی کارهای غیرمجازی و بحث لجستیک پشتیبانی مالی اداری و حتی پشتیبانی است.
همچنین فروش بیشتر از ۵۰ میلیاردی این نمایشگاه کتاب همراه با ثبت بیشتر از ۷۰۰ میلیون درخواست در سامانه و عرضه پاسخ های درست در کسری از یک ثانیه نشانگر اقبال و استقبال مخاطبان از این رویداد بزرگ فرهنگی و مجازی کشور دارد.

نخستین نمایشگاه مجازی کتاب تهران باتوجه به استقبال خوب و چشم گیر ناشران و مخاطبان با دو نوبت تمدید از جانب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تا دهم بهمن ماه جاری میزبان بازدید کنندگان و علاقه مندان این رویداد بزرگ فرهنگی کشور در فضای مجازی خواهد بود.
اخبار، گزارش، مطالب و... نمایشگاه مجازی کتاب تهران را علاوه بر رسانه ها می توانید از خانه کتاب دنبال کنید.



منبع:

1399/11/08
14:59:57
0.0 / 5
184
تگهای خبر: اینترنت , تخصص , خدمات , خرید
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۳
لباس دونی