گزارشی از نشست اعلام جزییات جشنواره هنر زنده است

كمال تبریزی: عدم نمایش خیلی فیلم ها سوتفاهم است

كمال تبریزی: عدم نمایش خیلی فیلم ها سوتفاهم است

به گزارش لباس دونی کمال تبریزی در نشست خبری جشنواره « هنر زنده است» اظهار داشت: عدم نمایش بسیاری از فیلم هایی که توسط هنرمندان ایجاد می شود، سو تفاهم است. ما باید به فیلم ها امکان نمایش دهیم تا بتوانند که حرف خودرا مطرح کنند.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، کمال تبریزی(دبیر بخش فیلم جشنواره) اظهار داشت: ما و گروه دوستانی که در این جشنواره حاضر هستند، همه در حال کاری هستیم که فکر می کنم، نتیجه آن نسبت به جشنواره های دیگر متفاوت باشد.
وی افزود: تمرکز ما در بخش سینما روی جوان هاست. استعدادهایی که شاید نتوانند در جشنواره های دیگر دیده شوند. البته این به مفهوم آن نیست که کسان دیگر نمی توانند در این رویداد شرکت نمایند. ما اساسا حضور پیشکسوتان را هم پذیرا هستیم.
تبریزی در ادامه بیان کرد: اهتمام ما این است که کمتر به رقابت بپردازیم و بیشتر روی بررسی فیلم ها تمرکز نماییم. این جشنواره فرصتی برای نمایش آثار است. بتازگی پس از سال ها مشخص شد که یکی از فیلم های من نباید به توقیف می رفت. در صورتیکه اگر فرصت نمایش به آن داده می شد این همه سال توقیف نمی شد.
این کارگردان در ادامه اظهار داشت: عدم نمایش بسیاری از فیلم هایی که توسط هنرمندان ایجاد می شود، سو تفاهم است. ما باید به فیلم ها امکان نمایش دهیم تا بتوانند که حرف خودرا مطرح کنند.

نشست خبری جشنواره «هنر زنده است» با حضور بهروز غریب پور (رییس شورای سیاست گذاری و دبیر بخش تئاتر)، مازیار رضاخانی (مدیر جشنواره و عضو شورای سیاست گذاری)، کمال تبریزی (دبیر بخش سینما)، فردین خلعتبری (دبیر بخش موسیقی)، سیف الله صمدیان (نماینده بخش دیجیتال آرت) و حضور مجازی محمود کلاری (دبیر بخش دیجیتال آرت) و رضا کیانیان عضو شورای سیاست گذاری قبل از ظهر ۲۳ دی در پردیس تئاتر باغ کتاب تهران انجام شد.

رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره هنر زنده است، در قسمتی از سخنانش اظهار داشت: ما روز گذشته خدمت آقای صالحی، آقای حسینی و دیگر مسئولان وزارت ارشاد بودیم و نکته فوق العاده ای که در این دیدار برای آقای وزیر وجود داشت این بود که بخش خصوصی بدون تکیه بر احکام انتصابی و پیشگام شدن یک وزارتخانه خاص، به صورت خودجوش یک جشنواره را راه اندازی کرده است. ما کوشیدیم در این دوران سخت و مسدود کننده آستین بالا بزنیم و کاری را بکنیم که فضای هنری نیاز دارد.




رضا کیانیان هم در ادامه با اشاره به سبب پیوستن خود به جشنواره هنر زنده است، اظهار داشت: این جشنواره اجازه می دهد کسانی واردش شوند که هیچ گاه دیده نمی شوند. چقدر گروه زیرزمینی موسیقی داریم که هیچ کار خلافی انجام نمی دهند و بی خودی اسم شان زیرزمینی شده؟ یا چه تعداد بچه های جوان تئاتر در شهرستان داریم که جایی جز جشنواره فجر برای دیده شدن ندارند؟ یا بچه های جوانی که فیلم کوتاه می سازند و دیده نمی شوند.
این بازیگر سینما و تئاتر افزود: جز این طیف بزرگ، بخش دیگری به نام دیجیتال آرت هم وجود دارد که کارهای بسیار زیاد و خوبی در آن انجام می شود. آنها که هیچ جایی برای دیدن شدن شان وجود ندارد. من به این علت به این جشنواره پیوستم چون اینجا جایی است که آنهایی که نمی توانند دیده شوند، فرصت دیده شدن دارند.
فردین خلعتبری در ادامه برنامه اظهار داشت: وقتی در جمعی وارد می شوید و می بینید که دغدغه های شخصی شما با اهداف بقیه همسو است کفایت می کند تا شما همه چیز خودرا بگذارید و برای آن تلاش کنید.
او در ادامه با اشاره به نقش رسانه ها در دیده شدن این رویداد عنوان کرد: اگر مطبوعات نباشند جشنواره ای شکل نمی گیرد. بعنوان مثال ما در بخش موسیقی منتقدهای کمی داریم. در صورتیکه حضور خبرنگاران و منتقدان به شدت می توانند در موسیقی تاثیر گذار باشند.
خلعتبری افزود: وقتی ما و همه همکارانم در خانه هستیم، جوان های با استعدادی شماره ما را پیدا کرده و با ما تماس می گیرند که شاید نتوانیم آنطور که باید به آنها کمک نماییم. این جشنواره بستر مناسبی برای این اتفاق است.
این موسیقیدان در ادامه تصریح کرد: موسیقی غیر مجاز وجود ندارد و جشنواره هنر زنده است به سمتی می رود که همه موسیقی ها بتوانند خودشان را عرضه کنند. در عرصه موسیقی حرفه ای متاسفانه رقابت اتفاق نمی افتد. در صورتیکه افراد حرفه ای در حوزه های دیگر وارد جشنواره های مختلف شده و به آسانی با جوان ها به رقابت می پردازند. اما افراد حرفه ای در موسیقی زیاد راغب به رقابت به این صورت نیستند. ما به جهت اینکه ما از حضور هنرمندان جوان ولی حرفه ای در این جشنواره محروم نشویم، یک بخش غیر رقابتی نیز در این رویداد خواهیم داشت.


«سیف الله صمدیان» نماینده بخش دیجیتال آرت و از اعضای شورای سیاست گذاری جشنواره هم اظهار داشت: من اسمم سیف الله صمدیان است و در نقش محمود کلاری با هفت، هشت درجه کیفیت پایین تر اینجا هستم! البته دوست داشتم ایشان ابتدا صحبت کنند.
او در ادامه با اشاره به بخش دیجیتال آرت، اظهار داشت: من می خواهم یک کار غیرمجاز جهانی کنم و اسم هنر هشتم را برای دیجیتال آرت بگذارم. چه بخواهیم و چه نه دیجیتال آرت جای خودرا در هنر باز کرده و همه رشته های قبل خودش را در دل خود دارد، اما با رویکرد و بازدهی جدید و برای همین خیلی خوشحالم که این صورت گرفت و این حرکت کاری کرد که در نخستین دوره جشنواره دیده شود. امیدوارم همه کمک کنید تا جشنواره با همه کمبودهایش ادامه دار شود.
صمدیان افزود: امیدوارم این گروه انگیزه شان بیشتر شود چون هیچ کجای جهان چنین اتفاقی نیفتاده و امیدوارم ایران جایی باشد که این اتفاق را شروع می کند و ادامه دار باشد.
محمود کلاری هم در ادامه، در ویدئویی کوتاه خطاب به حاضران اظهار داشت: به نظرم می رسد آنلاین بودنم به ذات این جشنواره نزدیک تر است. امیدوارم بتوانیم چشم در چشم باهم ملاقات داشته باشیم و شر این بیماری کنده شود و زمینه برای ارتباط مان فراهم گردد.
مدیر بخش دیجیتال آرت جشنواره با اشاره به ماجرایی که زمینه واقعی شکل دهنده این جشنواره است، اظهار داشت: این بیماری ما را از هم دور کرد خاصه در هنر. این جشنواره تلاشی برای ایجاد فضایی است که کار هنرمندان از این طریق به سمع و نظر بقیه برسد و دیگران با محصولات فکری این عزیزان ارتباط برقرار کنند و امیدوارم باهم بتوانیم جشنواره کم نقصی را برگزار نماییم. هرچند که دور اول آن و با تنوع بسیار است و مشکلاتش طبیعتا کم کم پدیدار خواهد شد. پدیده تازه به دوران رسیده دیجیتال آرت هم در آن برگزار می گردد که امیدوارم در دوره های بعدی خودرا بتواند اصلاح کند.
کلاری با اعلان اینکه «بسیار خوشحال و مفتخرم که دوستانم داوری این بخش دیجیتال آرت را پذیرفتند مثل کامبیز درم بخش، ابراهیم حقیقی، سیف الله صمدیان و آزاده اخلاقی» اظهار داشت: تلاش می نماییم که نتیجه خوبی حاصل شود گرچه دور اول جشنواره مشکلاتی دارد و در راه حرکتش خودرا اصلاح خواهدنمود.
مازیار رضاخانی هم در قسمتی از این جلسه مطرح کرد: برای نخستین بار است که دبیرخانه جشنواره با هنرمندان تماس می گیرند. دبیرخانه مستقیما با هنرمند تماس گرفته و از او دعوت می کند تا در جشنواره ما حاضر باشد. همین موضوع نشان میدهد که هنر زنده است. امیدواریم که این رویداد تاثیر خودش را بگذارد.
«فراز بابایی» نماینده گروه مربع ۱۱، بابک بادکوبه اسپانسر هم در این جلسه صحبت هایی را مطرح نمودند.

«کمال تبریزی» در پاسخ به سوالی درباره بحث حقوقی پخش آثار و تمهیدات اندیشیده شده دراین زمینه اظهار داشت: این مسأله نمایش آنلاین به هر حال همیشه با کپی رایت و مشکلات آن مواجه بوده است. در کشورهای آسیایی بیشتر با بحث قاچاق و دانلود غیرقانونی مواجهیم اما سه بخشی که در زمینه سینما داریم یکسری درباره فیلم هایی است که در دو سال اخیر نمایش عمومی داشته اند و در پلت فرم های آنلاین می توانیم فضا را فراهم نماییم که منتقدان و رسانه ها به بهترین های این بخش رای دهند.
این کارگردان با اعلان اینکه در بخش فیلم کوتاه هم در صورت تمایل صاحبان اثر امکان نمایش آنلاین آنها وجود دارد، اظهار داشت: اما در بخش مسابقه مجبوریم آنرا به شکل فیزیکال در یک سالن برای داوران و گروه ۱۱۰ نفره منتقدان و اهالی رسانه نمایش دهیم. مخاطبان غیرآنلاین که به صورت فیزیکی در سالن حضور دارند محدود به این ۱۱۰ نفر خواهند بود چون محدودیت هایی هم دراین زمینه وجود دارد امیدوارم در سالهای آتی بتوانیم وارد قانون کپی رایت شویم و از شر این مشکلات هم رها شویم.
او همین طور اشاره کرد که برخی از فیلم هایی که امکان نمایش نداشته اند هم در این بخش و برای این ۱۱۰ نفر نمایش داده می شود.

در بخش دیگری از این جلسه رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره اظهار داشت: محل نمایش فیلم ها همین جا خواهد بود و باید از پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تشکر کنم که فرصتی را برای این کار فراهم کردند. نیما دهقانی پلتفرمی به نام هامون در آمریکا راه اندازی کرده که بتواند در صورت امکان بخش خارج از کشور ما را پوشش دهند.
مازیار رضاخانی هم تصریح کرد: بگذارید گفته های آقای تبریزی را تکمیل کنم و این خبر را بدهم که فیلم های توقیفی برای نخستین بار در این دوره می توانند برای آن ۱۱۰ نفر نمایش داده شوند. بطور مثال آقای کاهانی در این بخش ثبت نام کرده اند و البته فیلم ها روی پلت فرم نمی رود که مشکلی پیش بیاید. البته خود آقای تبریزی هم در این بخش فیلم شان را شرکت داده اند!

«سیف اله صمدیان» هم در ادامه بیان کرد: در شرایطی که بسیاری از فیلم ها به خاطر سوءتفاهم توقیف می شود، باید یاد داد تا از این اتفاقات جلوگیری نماییم. نباید صفر و یکی نگاه نماییم و از آن ور بوم بیفتیم. افرادی خاطر ندانستن جلوی کارهای ملت را می گیرند. کمک نماییم تا یاد دهیم به افراد و از این اتفاقات جلوگیری نماییم.

«کمال تبریزی» هم در پاسخ به سوالی درباره فیلم هایی که به نمایش درنیامده، اظهار داشت: در دوره های قدیمی، پروانه ای به نام پروانه فرهنگی و هنری صادر می شد که امکان حضور در سالن عمومی نداشت و این پروانه را می گرفت که مثلا در حضور تعداد بسیار محدودی تماشاگر اکران شود. برای گرفتن اجازه نمایش این بخش از جشنواره هم تمام فیلم هایی که امکان نمایش نداشتند در صورت تمایل تهیه کننده و کارگردان، برای این فیلم ها پروانه نمایش موقت در طول ۱۰ روز جشنواره و برای نمایش محدود می گیریم. این فیلم ها فقط برای ۱۱۰ نفر که اسامی مشخصی در نقد و رسانه دارند اکران می شود و میز تخصصی نقد و بررسی آن هم به صورت فیزیکال همانجا برگزار می گردد.
در نشست جشنواره هنر زنده است که مقرر است، اسفند ماه برگزار شود، عنوان شد که "مطلقا قرار نیست جشنواره را پس از کرونا از این حالت بیاندازیم. ما داریم تمرین می نماییم که شرایط نوینی را در برگزاری جشنواره ایجاد نماییم و این بستر را گسترده تر نماییم. بدین سبب تاکید می کنم که در آینده هم جشنواره هنر زنده است را به همین شکل آنلاین برگزار خواهیم کرد." و همین طور اعلام گردید که "هنوز با هیچ پلتفرمی به قطعیت برای نمایش آثار نرسیده اند."




منبع:

1399/11/01
12:16:49
0.0 / 5
1083
تگهای خبر: تئاتر , تخصص , جشنواره , كیفیت
این مطلب را می پسندید؟
(0)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
لباس دونی