مدیر دفتر تئاتر كودك حوزه هنری:

تعهد، باور و یاریگری سه خصوصیت مهم زنده ‎نام اكبری مباركه بود

تعهد، باور و یاریگری سه خصوصیت مهم زنده ‎نام اكبری مباركه بود

به گزارش لباس دونی مدیر دفتر تئاتر كودك حوزه هنری و از دوستان نزدیك زنده نام كریم اكبری مباركه كه از دوران دانشجویی با او همراه بوده است، ضمن تلخ، سخت و زود خواندنِ فقدان و از دست دادن این هنرمند اظهار داشت: تعهد، باور و یاریگری سه خصوصیت مهم زنده‎نام اكبری مباركه است.



خبر درگذشت زنده نام کریم اکبری مبارکه هنرمند بازیگر و کارگردان عرصه تئاتر، سینما و تلویزیون کشور در اولین ساعت هشتم آبان ماه ۱۳۹۹ به جهت بیماری کرونا، از آن دست اخباری بود که بار دیگر جامعه هنری کشور را تحت تأثیر قرار داد.

اتفاقی که طی بیشتر از هشت ماه از حضور و همراهی این ویروس، هر روز اخباری تلخ از درگذشت برخی از هموطنان مان را با خود به همراه داشته و دارد و تلخی ماجرا آنجا بیشتر می شود که سهمی از این درگذشتگان را ستاره های پرفروغ آسمان هنر و ادب کشورمان می سازند.

دست یاریگر اکبری مبارکه برای هنرمندان جوان

دکتر حسن دولت آبادی در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به آنکه دوستی و آشنایی من با زنده یاد کریم اکبری مبارکه به دهه ۵۰ و سال های دانشجویی ما هر دو در دانشکده هنرهای زیبا بازمی گردد، اظهار داشت: یکی از مهم ترین خصوصیت های وی در همان روزها و ماه های نخست شکل گیری رفاقت مان بعنوان دو دانشجوی جوان، نگاه معتقد و متعهد او به حوزه هنر در سایه نگرش های قوی اعتقادی و مذهبی بود.

وی افزود: در حقیقت همین بن مایه های قوی اعتقادی و مذهبی او سبب شد تا چه در حوزه فعالیتهای هنری و چه در تمامی مراحل زندگی همواره پاک دستی و تعهد به هنر، زندگی و آثارش را به بهترین شکل ممکن به انجام برساند. در حقیقت یکی از مهم ترین مؤلفه هایی که تمامی همکاران و دانشجویان کریم اکبری مبارکه طی بیشتر از چهار دهه فعالیت وی در هنر بازیگری و کارگردانی آثار مختلف در عرصه سینما، تلویزیون و تئاتر که از آن یاد می کنند همین تعهد، پای کار ماندن و تلاش او بخصوص برای کمک به هنرمندان جوان برای برطرف ساختن صدمه ها و نقاط ضعف شان و رسیدن به قدرت در عرصه تولید و اجرای آثارشان به حساب می آید.



توجه به تئاتر نوجوان در سال های نخست پیروزی انقلاب

مدیر دفتر تئاتر کودک حوزه هنری با اشاره به مجموعه تلویزیونی «تئاتر نوجوانان» در دهه ۶۰ که کارگردانی آن بر عهده کریم اکبری مبارکه با روایت حضور برخی از نوجوانان در محله های پایین شهر تهران و تلاش آنها برای تولید آثار تئاتری با موضوعات روزمره زندگی بود، اظهار داشت: این سریال یکی از موفق ترین آثار در حوزه تولیدات نوجوان در سال های نخست بعد از انقلاب به شمار می رفت که توانست مخاطبان فراوانی را جذب نماید. درحقیقت این سریال یکی از نخستین کارهای تولیدشده در حوزه تئاتر نوجوان در کشور به حساب می آید.

وی با تاکید بر آنکه همینطور در حوزه بازیگری هم زنده نام کریم اکبری مبارکه در عرصه تئاتر کودک و نوجوان نامی بسیار شناخته شده با کارنامه ای درخشان است، اضافه کرد: بعنوان مثال ایفای نقش وی در نمایش «پرورشگاه» به کارگردانی مجید بهشتی یکی از نخستین کارهای وی در عرصه تئاتر کودک و نوجوان به شمار می رفت و همین کار سنگ بنای کارنامه بلندبالای اکبری مبارکه در عرصه بازیگری و کارگردانی در حوزه تئاتر کودک و نوجوان شناخته می شود.

زاویه ای از زندگی اکبری مبارکه که کمتر به آن توجه شده

دولت آبادی تصریح کرد: زندگی هنری و شخصیتی کریم اکبری مبارکه از زاویه ای دیگر هم قابل بررسی است و کمتر از این زاویه به او نگریسته شده است. این که، او تا قبل از فوت و فقدان ناگهانی اش جزو شورای بازنگری مرکز هنرهای نمایشی بود. یکی از مهم ترین خصوصیت های برجسته او این بود که هیچ وقت به دنبال حذف آثار در مقام بازبین و کارشناس ارزشیابی نبود و تمام تلاش خویش را در قامت کارشناس، راهنما و دوست با گروه های نمایشی انجام می داد تا آنها بتوانند اثر نمایشی خویش را با تغییرات و نگاهی متفاوت برای اجرا آماده کنند.

وی اضافه کرد: حتی به شکلی جداگانه و فارغ از تعهد خود به گروه های نمایشی سر می زد، به آنها مشاوره می داد، در مراحل تمرین آنها شرکت می کرد تا بتوانند کاری را تولید کنند تا در نگاه بازنگری و ارزشیابی حاصل تلاش آنها برای اجرای عمومی بی نتیجه نشود و گروه ها بتوانند مجوز اجرا گرفته و از اجرا باز نمانند. این خود بازتاب دهنده روحیه مثبت اندیشی زنده نام اکبری مبارکه در کنار تلاش و تعهد کاری او به حساب می آید.

دو خصوصیت منحصر به فرد زنده نام اکبری مبارکه

این پژوهشگر و مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه علاوه بر تمام موارد گفته شده در این گفتگو، من در جشنواره های مختلف با وی به داوری پرداختم. چه در جشنواره های حوزه هنری و چه در مسابقات نمایشنامه نویسی استعدادهای تازه و چه در جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان و این همراهی و تجربه طی سال ها با زنده نام کریم اکبری مبارکه برای من بعنوان دوست و همکار او بازتاب دهنده دو مؤلفه ویژه و شناخته شده از این هنرمند است که بسیار زود و تلخ او را از دست دادیم.

نخست آنکه وی در حوزه تئاتر کودک نسبت به آثار نمایشی که بدآموزی داشته یا نکاتی را مانند فرار از خانه، بد خلقی با اعضای خانواده، دروغ گفتن و مواردی از این دست را در بطن خود به کودکان عرضه می داد، سخت مخالفت می کرد و به هیچ وجه در داوری خود این آثار را دخالت نمی داد. چونکه همواره اعتقاد داشت تئاتر هنری است که می تواند نقشی هم تراز با آموزه های خانوادگی و در نگاهی کلان تر در رویکرد اجتماعی و فرهنگی برای کودکان و نوجوانان داشته باشد. به جهت همین دیدگاه و نگاه بود که اعتقاد داشت نمایش هایی که بازتاب دهنده چنین تفکراتی است، نمی تواند برای کودکان و نوجوانان نقشی آموزنده ایفا کند.

نویسنده مجموعه ۱۰ جلدی نمایشنامه های آسان برای اجرا در مدرسه تصریح کرد: دومین مؤلفه ای که کریم اکبری مبارکه در مقام داور و استاد در عرصه تئاتر کودک و نوجوان نسبت به این گونه هنری بر آن تاکید داشت، توجه عمیق به باورهای شخصی اش بود که پیش از این به آن اشاره کردم. باورهای اعتقادی و مذهبی بعنوان یکی از مهم ترین مؤلفه های شخصیت و رفتار کریم اکبری مبارکه شناخته می شد. او اعتقاد داشت که چنین باورهایی در حوزه مبانی ناب دینی می تواند در تربیت هنری و اعتلای فرهنگ جامعه در آینده نقشی بی بدیل ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: اختلاف نظر بعنوان دو دوست و همکار بین ما پیش می آمد اما به جهت همان خصوصیت هایی که گفتم همواره در کنار او احساس آرامش می کردم. چونکه اعتقاد داشتم که نگاه او بعنوان دوست و چه جایگاه تأملات و تفکراتش در قامت هنرمند کارگردان و بازیگر به علت تعهدی که همواره در او سراغ داشتم فارغ از انگاره ها و نگرش های شخصی در راه توسعه تئاتر یاری کننده بود. همین نکات سبب آرامش من بعنوان همکار در کنار او با وجود بعضی از اختلاف نظرها بود.

دولت آبادی خاطرنشان کرد: مسئله دیگر آنکه در سایه این اختلاف نظرها، هیچ وقت تأکیدی بر سخنان و حرف های خود نداشت و همواره بر گفتگو و تعامل احترام ویژه ای قائل بود. همین مسئله سبب می شد که بتوانیم حتی همان معدود اختلاف نظرها را هم در قامت گفتگو حل نماییم.



زنده نام کریم اکبری مبارکه متولد ۱۶ خرداد ۱۳۳۲ در تهران، بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر است. کریم اکبری مبارکه در آثار هنرمندانی چون قطب الدین صادقی، مجید سرسنگی، مجید جعفری و بهزاد فراهانی به ایفای نقش پرداخته بود.

«پهلوان اکبر می میرد» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی ابراهیم سخن سنج، «دیکته و زاویه» نوشته غلامحسین ساعدی به کارگردانی عبدالله اکبری، «جان نثار» نوشته بیژن مفید به کارگردانی عبدالله اکبری، «تیرکمان» نوشته محمود جعفری به کارگردانی عبدالله اکبری، «کوچ» و «عروس» هر دو نوشته و کارگردانی بهزاد فراهانی، «نسل آواره» نوشته منوچهر شهپر به کارگردانی گروهی، «ارباب پونتیلا و نوکرش ماتی» نوشته برتولت برشت به کارگردانی محمد جعفری، «مرگ یزدگرد» نوشته و کارگردانی بهرام بیضایی، «خاک تا افلاک» به کارگردانی محمود فرهنگ، «در اعماق» نوشته ماکسیم گورکی به کارگردانی محمد کوثر، «پیتولاسیون» نوشته و کارگردانی نورالله حسینخانی، «سیمرغ سیمرغ» نوشته و کارگردانی قطب الدین صادقی، «یکی بود یکی نبود» نوشته و کارگردانی مجید سرسنگی، دستیار کارگردان در نمایش «اکبر آقا آکتور تئاتر» به کارگردانی اکبر عبدی و «آن شب که تورو زندانی بود» به کارگردانی مجید جعفری همچون فعالیتهای زنده یاد مبارکه در عرصه تئاتر ایران بوده است.

اکبری مبارکه در عرصه سینما هم در فیلم های «مرگ یزدگرد»، «مقاومت»، «مسافران»، «دیدار»، «چند می گیری گریه کنی»، «روزهای زندگی»، «ترانه شرقی»، «قندون جهیزیه» و «عطر داغ» به ایفای نقش پرداخته بود.

«بچه مهندس»، ««پشت بام تهران»، «خروس»، «جراحت»، «مختارنامه»، «امام علی» و «گرگ ها» همچون مجموعه های تلویزیونی هستند که زنده یاد مبارکه بازی در آنها را در کارنامه کاری خود به ثبت رساند.



منبع:

1399/08/10
11:44:07
5.0 / 5
610
تگهای خبر: آرامش , تئاتر , جشنواره , مدرسه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۲
لباس دونی