داور جشنواره موسیقی جوان:

جشنواره باید طی سال استمرار داشته باشد

جشنواره باید طی سال استمرار داشته باشد

داوری مرحله‌ی نهایی بخش «كلاسیك» چهاردهین جشنواره ملی موسیقی جوان در حالی به انتها رسید كه یكی از اعضای هیئت داوران معتقد می باشد جشنواره باید در طول سال استمرار داشته باشد.


به گزارش روز سه شنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی چهاردهمین جشنواره ملی موسیقی جوان، نادر مرتضی پور، از اعضای هیئت داوران بخش موسیقی کلاسیک درباب کیفیت آثار نوازندگان کنترباس توضیح داد: اجراها را بررسی کردم و با تمام جوانب، بسیار عالی بود. واقعاً همت زیادی می خواهد که در این شرایط، نوازنده بتواند در نواختن ساز، تمرین و حفظ کردن قطعات تمرکز داشته باشد.
مرتضی پور درباب نقش جشنواره در طول سال عنوان کرد: در نخستین جلسه ملاقات با دکتر هومان اسعدی، دبیر جشنواره گفتم دفتر جشنواره باید فعال باشد. برای مثال اگر داوری ۳۰ اثر را گوش کرد، نکاتی را یادداشت و این ها را بعدا به شرکت کنندگان منتقل کند. جشنواره باید در طول سال استمرار داشته باشد و کارشناسان و داوران حضور فعال داشته باشند.
شرکت کنندگان نسبت به سال قبل بهتر شده اند
مجید سینکی داور بخش فلوت درباب آثار مرحله نهایی اظهار داشت: شرکت کنندگان سال به سال بهتر می شود و جشنواره حقیقتاً کمک می نماید در آینده فلوتیست های خیلی خوبی داشته باشیم. هر بار که اجراها را می شنویم، نسبت به سال قبل بهتر شده اند.
به نظرم در شرایط کرونا فرصت خوبی شد تا شرکت کنندگان در منزل بیشتر و با خیال آسوده تمرین کنند. فکر می کنم ویروس کرونا تأثیری بر کیفیت اجراها نداشته است.
سینکی به نوازندگان فلوت سفارش کرد: با تمرکز و دقت، خودشان را برای آینده آماده کنند. واقعیت این است که در هر ارکستری در مقابل هر تعداد ویُلن بسته به ارکستر، بین ۳۰ تا ۶۰ ویُلن ممکنست وجود داشته باشد، اما در مقابل آن یک یا دو فلوت وجود دارد و طبیعتاً نوازندگان باید فوق العاده باشند که یکی از آن دو نفر باشند.
او در آخر اشاره کرد: فکر می کنم برای سال های آینده اگر شرایطی مهیا شود که این بخش هم به صورت آنلاین اجرا شود بهتر است. یعنی در لحظه باشد و این در لحظه بودن به نظرم تأثیر بهتری بر نوازندگان دارد.
شاهد رشد و پیشرفت جوانان هستیم
ابراهیم لطفی از اعضای هیئت داوران در بخش ویلن درباب نقاط قوت و ضعف اجراها اظهار داشت: امسال تعداد بیشتری از شهرستان ها شرکت کرده بودند. طبق روال هر سال، از اجراهای بسیار ضعیف تا بسیار قوی و حتی درخشان داشتیم و درمجموع اجراها راضی کننده بود.
وی بیان کرد: برخی شرکت کنندگان چندمین بار است که در جشنواره شرکت می کنند و شاهد پیشرفت آنها هستیم. برخی سال های قبل ضعیف تر بودند ولی امسال رشد کرده بودند. هدف جشنواره موسیقی جوان انگیزه دادن به جوان ها و رشد آنهاست.
لطفی گفت: همین که جوان ها ساز را زمین نمی گذارند و رابطه با کارشان را حفظ می کنند باارزش است. اگر هنرجوها قبلاً حضوری به کلاس می رفتند، الآن باید آنلاین آموزش ببینند. اگر قرار باشد شرایط کرونا ادامه دار باشد، باید با همین روش ادامه دهیم. حتی شاید لازم باشد بخش داوری آثار هم ازراه دور صورت گیرد.
اجراها حقیقتاً باکیفیت و خوب بود
کریم قربانی از داوران بخش ویُلنسل درباره کیفیت اجراها اظهار داشت: امسال رپرتوار سخت تری را به شرکت کنندگان دادیم و فکر می کردیم برای آنها سخت باشد، ولی وقتی اجراها را گوش کردیم متوجه شدیم این استعداد را داشتند که این رپرتوار را به خوبی اجرا کنند. باتوجه به آنچه در سه بخش شنیدیم، احساس می کنم اگر سال قبل پیشرفت شرکت کنندگان ۷۰ درصد بود، امسال به ۹۰ درصد رسیده است.
وی تأثیر ویروس کرونا بر جشنواره موسیقی جوان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: کسانی که در ارکسترها کار می کردند در طول این مدت به خاطر کرونا اجرا نداشتند و بیشتر تمرکزشان روی تمرین بود. اجراها حقیقتاً باکیفیت و خوب بودند.
قربانی درباره نحوه‌ی برگزاری این دوره عنوان کرد: در برگزاری جشنواره به مشکل نخوردیم و اگر سال دیگر شرایط همچنان خاص باشد، باید به همین شکل عمل نماییم. در مرحله اول آثار را شنیدیم و در مرحله دوم پیشرفت شان را مشاهده کردیم.
مراسم اختتامیه‌ی چهاردهمین جشنواره‌ی ملی موسیقی جوان روز جمعه نهم آبان، ساعت ۹ شب از صفحه‌ی اینستاگرام انجمن موسیقی ایران، هفدانگ، موسیقی ما و صفحه‌ی انجمن موسیقی ایران در آپارات به صورت آنلاین پخش می شود.


1399/08/06
22:44:45
5.0 / 5
281
تگهای خبر: آموزش , جشنواره , كیفیت , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۳
لباس دونی