وزیر ارشاد:

۴۰۰۰ شهید دارالعباده ایران سند ایثار و جان فشانی هستند

۴۰۰۰ شهید دارالعباده ایران سند ایثار و جان فشانی هستند

به گزارش لباس دونی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به4000 شهید استان یزد، اظهار داشت: این شهدا سندی از جان فشانی ها و ایثار هستند، خیلی از رزمندگان این استان با پیوند میان شعر و رزم به فضای دفاع مقدس خدمت كردند.


به گزارش لباس دونی به نقل از ستاد ارتباطات رسانه ای (فهما)، دوازدهمین هفته از طرح ملی سه شنبه های تکریم، عصر روز گشته ۲۵ شهریور با تجلیل از خانواده شهید «علی پرنیان» در استان یزد انجام شد.
در این جلسه دکتر «سید عباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر «حبیب رضا ارزانی» مشاور وزیر و رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، «محمدرضا سوقندی» مشاور وزیر در امور ایثارگران در چارچوب ارتباط زنده تصویری حضور داشتند.
دکتر سید عباس صالحی در این آیین طی سخنانی با اشاره به اینکه در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس هستیم، اظهار داشت: طرح ملی سه شنبه های تکریم فرصتی را فراهم نمود تا با خانواده شهدای کشور که چشم و چراغ ایران هستند و همه ما مدیون آنان هستیم ارتباط برقرار نماییم، بااینکه شرایط کرونا فرصت ارتباطات حضوری را سلب کرده است اما با این وجود در فضای مجازی نیز فرصتی برای این تعامل و دیدار برقرار است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: استان یزد چهار هزار خانواده شهید دارد که یکی از آنها خانواده شهید علی پرنیان است؛ خانواده ای اهل فرهنگ و دیانت و آن طور که عنوان شد فضای زندگی شان نیز معطر به آیات قرآنی است، حرکت این خانواده شهید اشاعه معارف وحیانی بود، از طرف دیگر خود آن شهید بزرگوار نیز گویا تقدیر بر این بود که زنده بماند تا یک زندگی جاودان پیدا کند، مسیری که در شفای آن شهید به وجود آمد و عمری باردیگر یافت سبب شد تا به سمت عمری جاودان حرکت نماید چونکه اعتقاد ما بر این است که شهدا جاودان هستند چنانچه خداوند در قرآن فرمود: « بَل أَحیاءٌ عِندَ رَبِّهِم یُرزَقونَ».
صالحی با اشاره به سخنان برادر شهید علی پرنیان در مورد نحوه شهادت آن رزمنده دلاور اظهار داشت: این نحوه شهادت انصافا مصیبت نامه ای است که کمتر روایت شده است، اینکه ۲۶ عزیز همزمان به شکل مظلومانه ای با هم به شهادت برسند اتفاق غم باری در تاریخ ایران و در دوره دفاع مقدس است و این قسمتی از سند مظلومیت شهدا و مردم ما در دوره دفاع مقدس است که گاهی کمتر روایت می شود.
وی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار داشت: برادر آن شهید نیز یکی از شاعران این کشور است و در فضای اشعار آیینی، اجتماعی، طنز جایگاه داشته و دارد، از طرف دیگر یکی از علل اینکه در سه شنبه تکریم این هفته، استان یزد برگزیده شد این بود که در آستانه روز بزرگداشت شعر و ادب پارسی قرار داریم که مصادف با ۲۷ شهریور است، سالروز وفات شهریار بعنوان روز شعر و ادب پارسی انتخاب شده است. شهریار در دهه پایانی عمر خود نسبتی را با حوزه انقلاب اسلامی بطور عمیق برقرار می کند و در دوره دفاع مقدس بطور خاص با این عرصه ارتباط می یابد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: از شروع دفاع مقدس شاعران ما با فضای دفاع مقدس ارتباط پیدا کردند، همه ما شعر معروف «خلبانان» را شنیده ایم، شاعر و سراینده و آهنگساز این سروده معروف دوران جنگ «بابک رادمنش» پدر «سامی یوسف» از خواننده های مطرح است؛ بابک رادمنش در مورد جریان سرایش این شعر می گوید، منزلم نزدیک فرودگاه بود، وقتی که هواپیماهای بعث فرودگاه را زدند بالای پشت بام آمدم و مثل همسایه ها فرودگاه را می دیدم، همان لحظه بود که شعر و آهنگی در ذهنم آمد و روز بعد آنرا آماده کردم و به رادیوی آن زمان بردم و این چنین شد که این شعر و آهنگ شکل گرفت.
صالحی اشاره کرد: بدین سبب شعر دفاع مقدس همزمان با شروع جنگ آغاز شد، نقطه آغازین دفاع مقدس مصادف با حمله هواپیمای بعثی به ایران بودند و از همان زمان شعر دفاع مقدس بعنوان یک شاخه ای بود که میوهای پرثمرش بعنوان قسمتی از روایت دفاع مقدس بر جای خواهد ماند.
وی در بخش دیگری از مباحث خود با اعلان اینکه فضای استان یزد، از مهدهای جدی شعر در طول تاریخ زبان پارسی بوده است، اظهار نمود: حالا در روزهای محرم به سرمی بریم و شعر آیینی استان یزد در این ایام و در جریان سوگواره های عظیم الشان این استان جایگاه ویژه ای دارد، اگر استان یزد را بعنوان استان دارالعباده ایران و از جانب دیگر مکانی برای سوگواری اهل بیت(ع) می شناسیم، پشتوانه این جایگاه اشعار شعرای بزرگ این استان بوده است هرچند که امسال شرایط کرونایی به این مراسم و سوگواره ها قالب دیگری داده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: شهید حسین ارسلان، شهید شاعر استان یزد بود که البته بعدها به استان کرمان و شهر رفسنجان رفته و از اشعار اولیه دوران دفاع مقدس را سرود، زندگی نامه این شهید نیز جالب است، دورانی همجوار با مرحوم آیت الله طالقانی بود و در نهایت در سال ۱۳۶۴ به شهادت رسید.
صالحی اشاره کرد: قسمتی از فضای دفاع مقدس در استان یزد کسانی بودند که بوسیله شعر و رزم در خدمت دفاع مقدس بودند، البته بعد از دفاع مقدس نیز استان یزد در حوزه شعر آیینی یکی از استان های قابل توجه در کشور است.
همین طور در بخش دیگری از این جلسه، حجت الاسلام والمسلمین دکتر حبیب رضا ارزانی طی سخنانی اظهار نمود: طرح ملی سه شنبه های تکریم در آستانه چهلمین سالگرد دفاع مقدس برگزار می گردد.
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار داشت: در این طرح هر هفته یکی از خانواده های معظم شهدا در سراسر کشور و استان های مختلف تجلیل می شوند، از آغاز این طرح تابحال وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت هفتگی، باتوجه به شیوع ویروس کرونا در چارچوب ارتباط زنده تصویری با خانواده شهدا دیدار داشته است.




منبع:

1399/07/02
10:27:52
5.0 / 5
1448
تگهای خبر: هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۱
لباس دونی