دبیركل كمیسیون ملی یونسكو_ایران:

گردشگری چاره خیلی از مسائل كشور است

گردشگری چاره خیلی از مسائل كشور است

به گزارش لباس دونی دبیركل كمیسیون ملی یونسكو_ایران در دیدار با اعضای باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسكو اظهار داشت: چاره خیلی از مسائل اقتصادی و فرهنگی كشور توسعه گردشگریست.


به گزارش روابط عمومی کمیسیون ملی یونسکو- ایران، حجت الله ایوبی در دیدار اعضای باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو اظهار نمود: راه نجات خیلی از مسائل اقتصادی و فرهنگی در کشور گردشگریست و خیلی از کسانی که بعنوان توریست وارد ایران می شوند، می توانند سفیران فرهنگی ما در کشور خود باشند.
وی ادامه داد: امیدوارم با نگاهی منطقی بتوانیم در جایگاه درست و واقعی خود در عرصه گردشگری قرار بگیریم. امروز اهمیت موضوع گردشگری به علت کمرنگ شدن بودجه های نفتی بیش از پیش شده و در شهرهای مختلف اشتیاق برای فعال سازی حوزه گردشگری وجود دارد.
اعضای این باشگاه می توانند به این مهم کمک بسیاری کنند. در غرب ایران محور گردشگری تاریخ و تمدن ایران شامل شهرهای همدان، کرمانشاه و سنندج را افتتاح کردیم و بخش خصوصی و دولتی و شهرداری ها، علاقمند هستند این محور به مسیری نمونه برای گردشگری تبدیل گردد. در انتهای این راه شهر سنندج قرار دارد که شهر خلاق موسیقی یونسکو است.
وی عنوان کرد: شور و شوقی در این سه شهر برای رونق گردشگری وجود دارد و بی شک داشته های این شهرها فرصت های بسیاری را فراهم نموده و به رفع تبعیض های موجود کمک می نماید.
دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران با اشاره به برنامه های پیش رو برای جشن نوروز اظهار داشت: برنامه نوروز ۱۴۰۰ از طرف کمیسیون ملی یونسکو در حال طراحی است که باشگاه توسعه گردشگری خلاق می تواند در اجرای این طرح و برگزاری آن همراه ما باشد. در برگزاری گالری های مجازی نیز می توانیم از ظرفیت های باشگاه گردشگری استفاده کنیم؛ نمایشگاه چهارم ما شامل آثار یک هنرمند چینی و ایرانی است که از هشتم مهرماه برگزار می گردد و این نمایشگاه مجازی در مقبره فردوسی طراحی شده است. همین طور تابحال در زمینه تذهیب و خوشنویسی اساتید نیز، سه نمایشگاه داشته ایم.
راه اندازی تورهای مجازی با کمک باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو
ایوبی در ادامه توضیح داد: در بعضی شهرها می توانیم تورهای مجازی راه اندازی نماییم و بدین ترتیب می توان بازدید مجازی از مکان های گردشگری کمتر شناخته شده را برای مردم فراهم نمود.
وی با اعلان اینکه کمیسیون ملی یونسکو در کنار وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای انتقال تجربه های جهانی قرار دارد، اشاره کرد: من بر این باورم که مهم ترین کار باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو، مسأله آموزش است و این باشگاه باید برای بسیج شهرها و کشف جاهای ناشناخته قدم بردارد.

اهدای دو گواهی «کیفیت خدمات گردشگری» و «احترام به گردشگر» از طرف باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو
در ادامه این نشست سمیه عباسیان رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو توضیحاتی درباره آموزش بر پایه گردشگری خلاق و اهدای دو گواهی تخصصی از طرف این باشگاه ارائه کرد.
وی اضافه کرد: باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو سنجش کیفیت خدمات گردشگری را در اولویت قرار داده و کارشناسان این باشگاه بر طبق فاکتورهای مورد تایید یونسکو و سازمان جهانی گردشگری، تاسیسات گردشگری را ارزیابی و امتیازدهی کرده و بر پایه آن گواهی های خودرا اهدا می کنند.
همچنین رئیس باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو عنوان کرد: کسانی که این گواهی را دریافت می کنند می توانند از لوگوی باشگاه و گواهی استفاده کنند و این گواهی ها ارزش برندینگ بالایی برای دریافت کنندگان به دنبال دارد.
عباسیان اشاره کرد: گواهی فراگیر کیفیت خدمات گردشگری برای تاسیسات گردشگری تعیین شده و گواهی احترام به توریست برای اقامتگاه ها، تورگردانان و هتل ها درنظر گرفته شده است.
سهند عقدایی دبیر این باشگاه نیز در ادامه این جلسه توضیحاتی درباره اهداف دوره های آموزشی و نحوه تهیه بسته های آموزشی ارائه کرد.
وی اضافه کرد: از ۱۵ سال پیش شاهد برگزاری کارناوال های مختلف گردشگری و حضور پر رنگ و لعاب اقوام ایرانی همچون عشایر و دیگر قومیت ها در چارچوب رویدادهایی در تهران و شهرهای بزرگ بوده‎ایم اما همیشه پس از برگزاری این رویدادها، می‎دیدیم در کوتاه زمانی همه چیز به فراموشی سپرده می شود و این رویدادهای پر زرق و برق و پر هزینه، منشا تحولی در اقتصاد گردشگری محلی نمی‏‎شوند و همیشه این پرسش مطرح می شد چگونه این جاذبه‎های فرهنگی در شهرها و روستاهای دور می توانند به بسته گردشگری تبدیل شوند و توریستهای داخلی و خارجی را به سمت خود جذب کنند؟!
دبیر باشگاه توسعه گردشگری خلاق یونسکو با اشاره به دوره های آموزشی تهیه شده از طرف باشگاه همچون ایجاد کسب وکارهای کوچک برپایه گردشگری خلاق تصریح کرد: مخاطب ما در این کارگاه ها فعالان گردشگری در شهرها و روستاهای مختلف هستند که توانمندی هایی دارند و با آموزش و مشاوره می‎توانند کسب وکار خودرا راه بیاندازند.
عقدایی افزود: دوره برندینگ شهری بر پایه شهرهای خلاق یکی دیگر از دوره های آموزشی باشگاه است که مخاطب آن، شهرداری ها و مسؤولان دولتی گردشگری هستند که خواهان برندینگ شهر خود بر طبق گردشگری خلاق هستند.
امیر روشن بخش، معاون ارتباطات و مشارکت های کمیسیون ملی یونسکو- ایران نیز در این جلسه اظهار نمود: پروژه گواهی های گردشگری پایه اش از سازمان جهانی گردشگری تهیه شده است و برای ارزیابی و نظارت مستمر از همکاری انجمن های راهنمایان تور بعنوان بازوی نظارتی باشگاه استفاده خواهد شد و ممیزی های دوره ای از این طریق انجام می شود.
به گفته وی، رونمایی از این خدمات می تواند به ارتقای سطح خدمات گردشگری کشور کمک نماید.
روشن بخش اشاره کرد: دوره‎ های آموزشی مبتنی بر گردشگری خلاق در حوزه های مختلف همچون مدیریت شهری می توانند موثر باشند و شوراهای شهر و شهرداری های سراسر کشور با آگاهی از این بسته ها، می توانند از آنها برای ارتقای کسب وکارهای بومی و محلی در حوزه گردشگری بهره برداری کنند.




منبع:

1399/06/31
13:40:39
5.0 / 5
212
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۴
لباس دونی