گرگدن گامی رو به جلو در تولید آثار نمایش خانگی

گرگدن گامی رو به جلو در تولید آثار نمایش خانگی

لباس دونی: مجموعه نمایش خانگی «گرگدن» حتما یكی از سریال های موفق در عرصه تولیدات نمایش خانگی در سال های اخیر است كه شاید كمتر به آن پرداخته شد، مجموعه ای پرتعلیق و كشش كه علاوه بر ساختار نسبتا مستحكم آن، از خلاقیت ها خوبی در تولید و ساخت نیز بهره برده است.



در نگاه نخست باید اظهار داشت که تولیدکننده گان گرگدن اساسا راهی دشوار را در تهیه مجموعه خود انتخاب کردند و از مسیر آسان، کلیشه ای و پرتکرار سریال های مشابه در این شبکه نمایشی عبور کرده و شاید همین زحمت آنان در ساخت این اثر موجب توجه خوب مخاطب به آن شود.

مهمترین نکته در گرگدن بی گمان قصه دراماتیزه شده این اثر است، روایتی که عناصر مهم ساختار درام همچون تعلیق، کشمکش، درگیری و اوج و فرودهای لازمِ یک اثر نمایشی را در خود دارد و از آن دقیق تر اینکه روابطِ کاراکترهای داستان و روند قصه به شکلی است که به آسانی برای مخاطب قابل پیش بینی نیست.

نکته دیگر در گرگدن که اساسا کار را برای نویسنده گان مجموعه دشوار اما دلچسب تر کرده است، نوع روایتِ داستان است، داستانی که بجای یک روایت خطی و مستقیم، مسیری سیال و پویا را انتخاب نموده و حداقل کاری که کرده است این است که مخاطب خودرا به لحاظ ذهنی درگیرِ چیدن پازل های روایت در کنار یکدیگر می کند.

این که این جنسِ از روایت چقدر در آثار نمایشی دنیا استفاده شده و یا نجواهایی در خصوص کپی برداری از مجموعه های خارجی چقدر در تولید این اثر نقش داشته است، به هیچ وجه چیزی از ارزش های ذاتی و کار دشوارِ تولیدکننده گان گرگدن کم نمی کند.

چرا که این مجموعه نیز می توانست همچون موارد مشابه، با یک روایت خطی و تک بعدی، عشق های مثلثی و قصه ای عامه پسند توفیق بیشتری در جلب مخاطبِ شبکه نمایش خانگی به دست آورد اما این ریسک را پذیرفته است که اثر خودرا از زاویه ای سخت تر و پویا تر به مخاطب خود ارائه کند.

گرگدن علاوه بر ساختار منسجم فیلمنامه در کارگردانی و خصوصاً در تدوین نیز یک سر و گردن بالاتر از رقبای دیگر خود در شبکه نمایش خانگی برخوردار بود. جنس ِپیچیده و سیال ِ روایت در فیلمنامه گرکدن نیازمند یک دگوپاژ قوی و تدوینی درست و سر ضرب می بود تا بتواند این مجموعه نمایشی را از آب و گل دربیاورد که دراین زمینه باید به عوامل این مجموعه یک خسته نباشید جدی گفت.

اسدی زاده در گرگدن توانسته است با یک دکوپاژ خوب و خوش فکر پازل های لازم یک درام ِ معمایی و جنائی را کنار هم بچیند و با یک ضرباهنگ متناسب، قصه خودرا به پیش ببرد.
تدوینِ سرحال، تقطیع ِ درست و چیدمانِ خلاقانه پلان ها در تدوین، از دیگر مواردی است که توانسته است این مجموعه را به لحاظ کیفی در مرتبه ای بالاتر قرار دهد.

گرگدن مجموعه ای بی نقص نیست و بااینکه در مواردی بیش از اندازه اسیر پیچیدگی یا خودنمایی های بصری گشته است اما حرکتی است رو به جلو در تولید آثار شبکه نمایش خانگی و همین که خودرا از دام سریال های آپارتمانی و روابط سطحی و آبکی نجات داده است قابل تقدیر است.

تنوع لوکیشن، تصویربرداری پرزحمت، جلوه های ویژه خلاقِ میدانی و کامپیوتری و روایتی سیال اساسا از حُسن هایِ مجموعه گرگدن است که در بالا بردن سطح ذائقه مخاطب بسیار باارزش است و نباید تلاش صورت گرفته دراین زمینه را نادیده گرفت.



منبع:

1399/03/07
19:33:04
5.0 / 5
2865
تگهای خبر: جنس , خلاقیت
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۳
لباس دونی