محققان دانشگاهی پاسخ دادند

با حضور كرونا، چگونه ورزش كنیم؟

با حضور كرونا، چگونه ورزش كنیم؟

به گزارش لباس دونی ۱۹ وضعیت پیچیده ای را در جهان بوجود آورده است و به نظر می آید انسان ها بایستی به حضور آن عادت كرده و خویش را با شرایط حضور طولانی اش، سازگار كنند. در همین راستا، محققان كشور، سفارش هایی را برای ورزش كردن گروه های مختلف مردم تحت این شرایط عرضه كرده اند.


به گزارش لباس دونی به نقل از ایسنا، دسامبر ۲۰۱۹ بود که برخی از مردم در شهری معروف به «ووهان» در چین، گرفتار نوعی سینه پهلوی جدید شدند که واکسن ها و درمان های موجود، روی آن مؤثر نبودند و به همین دلیل، عامل ایجاد این بیماری نوع جدیدی از کروناویروس با قابلیت همه گیری در انسان عنوان شد. با عبور تعداد قربانیان این ویروس از مرز ۱۰۰۰ نفر، سازمان جهانی سلامت یا WHO، نام رسمی کووید-۱۹ (19-COVID) را برای بیماری فوق برگزید که اشاره ای به کرونا (Corona)، ویروس (Virus)، بیماری (Disease) و بالاخره سال ۲۰۱۹ دارد. آمارها نشان می دهند تا ۸ اردیبهشت ۹۹ کروناویروس جدید، جان بیشتر از ۲۰۰ هزار نفر را گرفته و بالغ بر سه میلیون نفر به آن مبتلا شده اند.
به قول متخصصان، شیوع بدون مرز این ویروس جدید و کشنده، سبب تعطیلی مراکز عمومی، اماکن ورزشی و رویدادهای مهم ازجمله سطوح مختلف مسابقات ورزشی و حتی المپیک ۲۰۲۰ در نقاط مختلف جهان شده است. از طرفی، WHO و وزارت بهداشت کشورهای با نرخ ابتلای زیاد مانند امریکا، چین، آلمان، ایران، اسپانیا، ایتالیا، مردم را ملزم به قرنطینه خانگی کرده اند. حال سؤال اساسی این است که در این شرایط همه گیری، آیا افراد، مجاز به انجام فعالیتهای ورزشی حتی به هدف حفظ آمادگی هستند یا خیر؟ و اگر انجام ورزش برای برخی افراد در حین شیوع کرونا بلامانع است، چگونه باید انجام شود؟
در این رابطه، پژوهشگرانی از دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) و دانشگاه آزاد اسلامی تهران پژوهشی مروری را انجام داده اند که در آن تلاش شده است به این سؤالات پاسخ درخوری داده شود.
بر مبنای یافته های این پژوهش، می توان افراد مختلف در معرض این ویروس را بر مبنای علایم احتمالی، به گروه های مختلفی تقسیم بندی کرده و برای هر یک، سفارش ورزشی مخصوص به خویش را به کار برد.
حسین شیروانی از مرکز تحقیقات فیزیولوژی ورزشی پژوهشکده سبک زندگی دانشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) و همکارش دراین باره می گویند: «مرور تحقیقات انجام شده بر روی تمرین بدنی و عفونت های ویروسی نشان داده است که فعالیتهای ورزشی هوازی منظم و با شدت متوسط، بیشتر فعالیتهای ایمنی بدن نظیر تولید آنتی بادی، تکثیر لنفوسیتی، تولید اینترفرون گاما، سلول های NK و ایمونوگلوبولین های G و M را زیاد می کند. همینطور سبب پاسخ های قوی تر و طولانی تر به واکسیناسیون آنفلوآنزا در افراد بزرگسال می شود».
این محققان بر مبنای مرور پیشینه تحقیقاتی موجود در این حوزه و با عنایت به شباهت برخی عوارض بیماری کووید-۱۹ به آنفلوآنزای H1N1، موارد ذیل را برای انجام ورزش در حین شیوع این ویروس سفارش کرده اند:
۱- افراد به صورت منطقی باید در این زمان، فعالیتهای ورزشی سنگین و طاقت فرسا را محدود کنند، چونکه طبق فرضیه معروف به «پنجره باز» این فعالیت ها امکان دارد استعداد مبتلا شدن به عفونت را بالا برند.
۲- افراد سالم و بدون علامت، با رعایت دستورالعمل های بهداشتی می توانند ورزش با شدت متوسط را ادامه دهند و از تقویت عملکرد ایمنی ناشی از آن بهره مند شوند.
۳- افراد با علایم خفیف بیماری در دستگاه تنفسی فوقانی (مانند: آبریزش بینی، احتقان سینوس و گلودرد جزئی) با رعایت ملاحظات می توانند فعالیتهای ورزشی سبک داشته باشند.
۴- افراد با علایم گسترده تر و مشکوک به کووید-۱۹ (مانند: تب، سرفه خشک، گلودرد شدید، درد بدن، تنگی نفس، خستگی عمومی) بایستی تا زمان بهبودی کامل از انجام فعالیتهای ورزشی پرهیز کنند.
این یافته های علمی که می توانند در روشن شدن اذهان عمومی در مورد نحوه فعالیتهای ورزشی در روزهای متأثر از کرونا، مؤثر واقع شوند، در ماهنامه علمی پژوهشی «طب نظامی» انتشار یافته اند. این نشریه توسط دانشگاه و پژوهشگاه علوم پزشکی بقیة الله (عج) انتشار می یابد.



1399/02/10
23:21:42
5.0 / 5
1435
تگهای خبر: تخصص , دستگاه
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۵ بعلاوه ۵
لباس دونی