لیلی عاج:

امیدوارم تماشاخانه داران قیمت بلیت ها را بالا نبرند

امیدوارم تماشاخانه داران قیمت بلیت ها را بالا نبرند

به گزارش لباس دونی نمایشنامه نویس و كارگردان تئاتر با اشاره به آنكه روند متداول افزایش قیمت ها هر سال اظهار داشت: امیدوارم در این ایام با عنایت به شیوع بیماری كرونا شاهد افزایش قیمت بلیت های تئاترها نباشیم تا بتوانیم صدمه ها را در زمانی كمتر و با جذب مخاطبانی بیشتر جبران نماییم.



هفتمین شب اجرای نمایش آن‎لاین از راه تلویزیون تعاملی نمایش نت بعنوان اولین تلویزیون اختصاصی پخش تئاتر پس از تجربه موفق پخش آن‎لاین كنسرتهای موسیقی در ایام كرونایی كشورمان با دو هدف كمك به در خانه ماندن مردم در جهت شكست زنجیره شیوع كرونا از یك سو و از طرفی پشتیبانی از هنرمندان عرصه تئاتر كه به جهت تعطیلی فعالیتهای فرهنگی و هنری از آغاز اسفندماه ۱۳۹۸ فعالیت آنها هم به محاق رفته بود؛ شب گذشته (شنبه ۲۳ فروردین ) به شكل زنده و مستقیم برای مخاطبان پخش گردید.

پردیس تئاتر تهران بعنوان یكی از پردیس های بزرگ منطقه خاورمیانه با هفت سالن اختصاصی كه به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران ساخته شد و مورد بهره برداری قرار گرفته است، بعنوان میزبان اجرای زنده هنرمندان تئاتر كشورمان و پخش آن‎لاین تلویزیونی اجرای آنها در تلویزیون تعاملی نمایش نت انتخاب شده است.

در هفتمین شب از اجراهای ده گانه تئاتر در شامگاه بیست وسوم فروردین ماه ۱۳۹۹ لیلی عاج نمایشنامه نویس و كارگردان تئاتر بعنوان میهمان برنامه در پردیس تئاتر تهران حضور داشت.

بعد از اجرای نمایش حرمان در گونه تئاتر دفاع مقدس به نویسندگی و كارگردانی قاسم طاهراحمدی كه بعنوان نمایش هفتمین شب از اجراهای زنده پردیس تئاترتهران انتخاب و برنامه ریزی شده بود؛ بخشی به نام گپِ تئاتر با اجرای محمدرضا آزادفرد و میزبانی از لیلی عاج به مخاطبان ارائه شد.

در این گفتگو لیلی عاج از خوشبینی های خود نسبت به عدم تغییر شرایط تئاتر به شكل بنیادین، ابراز امیدواری برای افزایش ظرفیت مخاطبان تئاتر از اهالی محدود به جامعه ای فراتر، زنهاردادن تماشاخانه داران خصوصی در جهت عدم افزایش قیمت بلیت آثار نمایشی برای جبران خسارت ها و تاكید بر دوری تئاتر از سلبریتی ها در جهت پیشگیری از ورود مخاطبان كاذب به بدنه این هنر سخن گفت.

تئاتر هیچ گاه در عرش نبوده كه به این روزها به فرش برسد

لیلی عاج در ابتدای این گفتگو ضمن آرزوی سلامتی برای همه ملت ایران و مردمان جهان با بیان آنكه اگر كتاب خواندن و فیلم دیدن كه به كار معمول تمامی مردم در این ایام بدل شده است بعنوان كار حساب شود من هم در این ایام قریب به دو ماه قرنطینه مشغول انجام چنین كارهایی بودم اظهار داشت: البته رسیدگی به اموری كه طی ۱۳۹۸ به علت مشغله های مختلف فرصت پرداختن به آنها را نداشتم از دیگر كارهایی بود كه در خانه می توانستم انجام دهم.

وی با اشاره به صحبت برخی از هنرمندان و فعالان عرصه تئاتر به جهت مشكلات گوناگونی كه بخصوص از نظر مالی گریبانگیر آنها شده، خاطرنشان كرد: این نگاه خوش بینانه من هم صرفاً متأثر از این نكته است كه تئاتر هیچ وقت در كشور ما در عرش نبوده كه امروز آنرا در فرش و نابود شده ببینیم. تئاتر همیشه یك مسیر معمول و ثابت را طی كرده و در آینده هم شاید آرام آرام اما به ادامه همین مسیر ادامه خواهد ادد.



تئاتر به حركت آرام اما مستمر خود بازمی گردد

برگزیده نخست بخش مسابقه نمایشنامه نویسی سی وهفتمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر (۱۳۹۷) برای نگارش نمایشنامه سالی كه دو بار پاییز شد خاطرنشان كرد: طی تمام این سال ها اغلب تماشاگران آثار نمایشی را خود خانواده تئاتر تشكیل می دادند و آن عده معدودی از مخاطبان هم كه بعنوان همراهان همیشه ثابت برنامه های تئاتری به شمار می رفتند پس از دوران كرونا بار دیگر با وجود تجربه دیدن آثار نمایشی در این ایام از راه مختلف مانند تلویزیون و فضای مجازی به سالن های تئاتری باز خواهند گشت.

عاج با اشاره به ایده های ناب گروه های تئاتری اظهار داشت: پس از پشت سر گذاشتن این ویروس و رسیدن به دوران پسا كرونا اساسا خود تئاتری ها و عاشقان این هنر تلاش می كنند با شیوه های مختلف شامل اهمیت نگاه تبلیغاتی و مواردی از این دست به همان حركت آرام اما مستمر خود بازگردند.

تشبیه خانواده تئاتر به بدن انسان

نویسنده و كارگردان نمایش كمیته نان تصریح كرد: از طرفی معتقدم جامعه ما مانند بدن انسان است و به محض صدمه دیدن تلاش می كند خویش را ترمیم كند و بار دیگر شرایط را به حالت اول بازگرداند. خانواده تئاتر هم از این جامعه متفاوت نیستند و در مواجهه با این صدمه ها چنین بازخورد و واكنشی را از خود نشان خواهند داد.

بین و هراس های لیلی حاج

عاج خاطرنشان كرد: بیشترین بیم و ترس من از آن است كه دوستان سالن دار خصوصی بخواهند عددها و رقم ها را بالا ببرند. چونكه هرسال با آغاز فعالیت تئاتری پس از تعطیلات نوروزی شاهد افزایش چند درصدی قیمت بلیت ها هستیم و امیدوارم در این ایام با عنایت به اتفاق كرونا شاهد افزایش قیمت بلیت ها نباشیم تا بتوانیم صدمه ها را در زمانی كمتر و با جذب مخاطبانی بیشتر جبران نماییم.

امیدوارم گروه های تئاتری و تماشاخانه داران خصوصی با استفاده از چهره های به اصطلاح سلبریتی (نامداران) دنبال تماشاچی های كاذب نباشند. چونكه تئاتر هنری برای سرگرمی نیست. نمایش در گام نخست هنری برای اندیشه است نه سرگرمی و تماشاچی كاذب نمی تواند بقا و دوام این هنر را برای خانواده آن با خود به همراه داشته باشد.



تجربه این روزها برای تئاتری ها سخت و شكننده است

عاج با اشاره به آنكه مسئله اقتصادی و معیشت گروه های تئاتری باتجربه ویروس كرونا شاید نسبت به دیگر بخش ها و حوزه های فعالیتهای فرهنگی و هنری شكننده تر باشد خاطرنشان كرد: دلیل این شكنندگی هم به بدهی های اداره كل هنرهای نمایشی نسبت به گروه هایی است كه سال قبل اجرای خویش را پشت سر گذاشته اند و هنوز كمك هزینه آنها تسویه نشده. در چنین بحران هایی شكننده تر خواهیم بود و اگر بخواهیم و قصد داشته باشیم تا اوضاع را برگردانیم باید نگاهمان نگاه زیرساختی باشد.

مساله دیگر آنست كه با تلاش تمام دست اندركاران و مسؤلان برای بازگرداندن اوضاع تازه به همان نقطه ای می رسیم كه قبل از آغاز كرونا تئاتر با تمام اتفاقات و فراز و فرودها با آن مواجه بود. پس اگر بتوانیم این تجربه را بعنوان بحرانی بزرگ در تئاتر مدنظر داشته باشیم می توانیم با بهره گیری از این تجربه در بحران های آینده با برنامه ریزی دقیق تر وارد می دان شویم.

گام نخست پخش زنده نمایش و عرضه آن‎لاین آن از راه تلویزیون تعاملی نمایش نت كه از ۱۷ فروردین ماه شروع شده تا ۲۷ فروردین هر شب از ساعت ۱۹ تا ۲۰: ۳۰ ادامه خواهد داشت.


1399/01/24
14:48:07
5.0 / 5
1641
تگهای خبر: تئاتر , جشنواره , هزینه , هنر
این مطلب را می پسندید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۳ بعلاوه ۵
لباس دونی